Gjest Gjest_oslo_* Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg sitter her med skrivesperre.. klarer ikke begynne på oppgaven. Har ingen å ha brainstorming med, mangler hovedpensumsboken.. så føler meg ikke særlig godt utrustet. Velg ett sosialt/økonomisk eller politisk problem som har preget utviklingen i den 3.verden siden 2.verdenskrig og drøft årsaker til at problemet har fått utvikle seg. Det jeg da lurer på er om jeg kan skrive om TNC (transnasjonale selskap) som et politisk problem for ulandene? Fokusere på at internasjonale selskap utnytter at ulandene er avhengig av dem, og dermed får dem til å jobbe for minimal lønn. Oppgaven spør etter problem som har preget utviklingen i 3.verden, jeg er usikker om TNC har preget den negative utviklingen noe særlig. For TNC skaffer jo penger/arbeidsplasser til ulandene, men under elendige vilkår. Jeg tenkte først å skrive om at arbeidsledighet preger utviklingen i 3.verden, og årsaken til det. Men det er et ganske generelt problem, og jeg tenker at TNC er mer interessant å skrive om, men er usikker på om det er relevant.. Noen skrivetips til meg? kast ut alle ideer. Brainstorming.
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Du kan jo trekke inn utelandsgjelden den tredje verden har pådratt seg etter avkoloniseringen som sammen med flere andre faktorer (kunstige landegrenser fra kolonimaktene, lite tradisjon for demokrati, oljekrisen i 73, dårlige råvareavtaler fra vesten) har gjort at problemet har fått utvikle seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå