Gå til innhold

Megler firma - hvem velger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter nå og vurderer å selge leiligheten. Siden jeg får email fra krogsveen hver gang de fåt ny bolig så sendte det meg mail angående verdivurdering av leiligheten.

Men jeg er usikker på om de er greie angående pris og sånt?

Noen som har erfaring, evt hvem jeg virkelig burde holde meg unna. Krogsveen er også de som selger huset jeg har mest lyst på, har det noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem som er megler for hus du vil by på har ingen verdens ting å si. Megler er uansett selgers mann.

Da vi solgte i vår snakket vi med Aktiv, Obos, Eie, Postbanken og DnB Nor. Det var svært store prisforskjeller (men prisene var i stor grad mulige å forhandle på). Det som gjorde utslaget var imidlertid selve megleren og hvilket inntrykk vi fikk av ham/henne, selv om prisen nok telte litt også. Vi endte opp med Aktiv (og forøvrig samme megler som solgte oss leiligheten da vi kjøpte den) og var veldig fornøyd med ham. Det er egentlig ikke selve firmaet som teller, det er akkurat den megleren som skal selge din bolig som er avgjørende. Det er han kjøpere skal møte og han som skal gjøre arbeidet. Så det er egentlig ikke så nøye om vi var mest fornøyd med Aktiv, for du vil sannsynligvis ikke ende opp med akkurat den megleren selv om du velger Aktiv selv. Det beste er å ta en liten ringerunde og få flere meglere til å komme innom og treffe dem selv.

Skrevet
Sitter nå og vurderer å selge leiligheten. Siden jeg får email fra krogsveen hver gang de fåt ny bolig så sendte det meg mail angående verdivurdering av leiligheten.

Noen som har erfaring, evt hvem jeg virkelig burde holde meg unna. Krogsveen er også de som selger huset jeg har mest lyst på, har det noe å si?

Følg med på markedet i området ditt. Helst leiligheter mer eller mindre lignende din, følg med på hva de selges for. For når du spør om salgseksempler fra en potensiell megler vil du alltid få skrytelista, som ikke nødvendigvis er like aktuell slik markedet er pr i dag.

Gå på visninger og se hvordan megleren oppfører seg. Er han/hun pågående nok etter din smak? Presenterer han/hun leiligheten på en god måte?

Ta med deg visittkort på visningene og avtal en uforpliktende verdivurdering/møte i etterkant.

Selv om jeg ikke har planer om å selge sitter jeg med et godt inntrykk av hvilken megler jeg ville valgt hvis jeg skulle selge uten å ha snakket med vedkommende, bare fulgt med i området mitt.

Skrevet

Etter diverse "le-seg-i-hjel"-tråder her på KG med ustyrtelig teite annonsetekster, hadde jeg ligget langt unna Privatmegleren, uansett hvor hyggelig den aktuelle megleren måtte være! :ler:

"Kan du se for deg solnedgangen fra denne utsøkte penthouse-aktige sjarmerende lille perlen, og kjenne vinden ruske i håret?"

(reklame for toroms bøttekott på Tøyen)

Skrevet

Huff, privatmeglern...

Jeg var på en visning med privatmeglern en gang, og da var det en ung jypling med hårgele som var mer opptatt av å flørte med to fjortisser i stedt for å vise meg leiligheten. Og i sofaen satt kompisen hans og venta på at han skulle bli ferdig slik at de kunne dra på fest.

Skrevet

Jobber hos megler (sier ikke hos hvilken...), og vil bare si at du må følge magefølelsen. Styr unna de små meglerhusene, sats på de store, dvs Krogsveen, Eiendomsmegler 1, Estate etc. Prut på pris, men husk at det er mye av det andre som koster (markedsføring, innhenting av opplysninger etc).

Ha også i bakhodet at den megleren som er billigst ikke nødvendigvis er den som klarer å skaffe deg best pris til slutt. Det er derfor ikke alltid så lurt å gå for den som skal ha minst i provisjon. Kjemien MÅ stemme mellom deg og megler....

Lykke til!

Skrevet

Må hvertfall skaffe en som er flink ja.. Leiligheten her jeg bor bruker gjennomsnitt 4-5 måneder på og bli solgt. Håper det blir litt lettere for min ettersom den er større..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...