Gjest Gjest_mia_* Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Har vært fast ansatt i et privat firma gjennom halvannet år. Er nå gravid. Jeg har rett på fødselspenger i og med de regner dette utifra lønn de siste 6 mnd. før fødsel? Har i dag nettomnd. lønn på 23 000 kr. Da vil jeg også motta 23 000 netto i fødselspenger hver mnd. i 44 uker sant? Mye jeg må forsikres rundt
Chiquita Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Nesten riktig. Du vil kun få dette i 38 uker, siden far skal ha 6 uker. 3 av "dine uker" må du ta før fødsel/termin. da får du 35 uker med full lønn etter fødsel.
Susan Sto Helit Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Og er du i fast jobb, så ser NAV normalt bare på siste lønnsslipp, og utbetaler ut ifra det. (Så hvis du tjener veldig ujevnt, må du be spesielt om at de skal ta med mer i grunnlaget. )
*Emma* Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Lenge siden jeg var i permisjon.....men 23.000 pr mnd utbetalt er vel såvidt jeg vet langt over maxsatsen på fødselspenger. Tjener man mere enn max utbetalingen så får man uansett bare maxutbetalingen såvidt jeg vet.... (Må søke og lete litt mere, men jeg har ei venninde som tjente bra og hun fikk ikke 100 av sin fastlønn utbetalt..bare 100% av maxbeløpet som er satt.)
*Emma* Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Dette er klippet fra loven om utbetaling av fødselspenger: Svangerskapspengene beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Det ytes ikke svangerskapspenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. Klippet fra en annen nettside: Hva betyr inntill 6G? Det er mange som ikke er klar over at trygdekontoret har en begrensning på full lønn under permisjon. Det er full lønn inntil 6G, noe som betyr en årslønn på drøyt 360 000,- for alle som tjener mer enn det er det her trygdeytelsene stopper. Jeg vil tro at du med 23.000kr utbetalt i mnd har mere enn 360.000kr i årslønn og dermed kommer over 6G.
Rosalie Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Grunnbeløpet har gått opp, og er på 66 812 kr pr år. 6G er da 400 872 kr. http://www.nav.no/page?id=1073744172
*Emma* Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Ok da var linken jeg fant gammel. Likevel kan vel trådstarter være over.....hun sier jo ikke noe om bruttolønnen sin
canica Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 En del bedrifter dekker mellomlegget mellom 6G og full lønn. Sjekk opp personalhåndboka. Jeg hadde tenkt å passe på at dette ble forhandlet inn i min kontrakt ved ansettelse, men så fant jeg ut at de allerede hadde en fellesbeslutning på denne dekningen for alle ansatte
Chiquita Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Umulig å vite hvor stor lønn HI har ved å kun vite netto-lønn. For alt vi vet betaler hun bare 20% skatt (som jeg selv egentlig skulle ha gjort), og da hadde jeg også fått tilnærmet det samme utbetalt - selv om jeg tjener langt fra 6G
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå