Gå til innhold

Forfattere med noe likhet til John Grisham

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg alle norske oversettelsene av John Grishams bøker.

Liker bøkene hans godt, og kunne tenke meg å lese noe av en forfatter som skriver så likt som mulig.

Noen som har tips om forfattere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser ikke Grisham, så jeg kjan ikke anbefale noen, men jeg har et tips likevel:

Gå inn på Amazon og søk på Grisham. Klikk på titlene av ham og se hvilke bøker/forfattere som står listet opp under "Perfect Partner"

og "Customers Who Bought This Item Also Bought". Gjør det med et par-tre av titlene, så vil du nok se enkelte navn gå igjen, noe som kan bety at disse forfatteren er likt av folk som liker Grisham.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk skal du ha gjest. :)

Skrevet

Lenge siden jeg har lest noe særlig krim, men leste en del Grisham før. Av det jeg har lest av han, så vil jeg si at “den evige gartner” av John Le Carre har en del trekk jeg forbinder med Grisham.

Skrevet

John Gilstrap, David Baldacci, Sara Paretsky. Prøv også Ken Follett, Elizabeth George og Mary Higgins Clark

Gjest prestekrage
Skrevet

Vil du ha ren Grisham rip-off?

Les "En kule" av Tom Kristensen!

Bortsett fra at handlingen foregår i Norge- og at karakterene har norske navn så er boka en ren rip-off av Grishams "Firmaet"/ "The Firm" (som filmen med Tom Cruise)...

Boka blir nesten som "Madonnagåten" (Knut Nærum m.fler) er lik "DaVinci-koden". Bortsett fra at "Madonna Gåten" er men å være en parodi- "En kule" er ment å være "orginal"...

Har ikke lest flere av Kristensen- men kan jo anta de er i samme sjanger.

Skrevet

Jeg ville anbefalt deg Robert Ludlum. Spesielt de tre bøkene om Jason Bourne. Fabelaktig spennende og et utrolig fortellertalent.

Skrevet

David Baldacci.

Som John Grisham er han også utdannet innenfor jus - han har jobbet som jurist i 10 år i Washington. Temaet i bøkene hans er ikke så mye relatert til jus og advokater som i Grishams bøker. Det er litt mer secret service, spesialagenter og privat-etterforskere.

Start med "Absolute Power" (debut-romanen som også er filmatisert med Clint Eastwood - heter Absolutt Makt på norsk) og fortsett med "Absolute Control", "Total Control", "Saving Faith"... osv.... (jeg har lest de på engelsk og er ikke helt sikker på hva de heter på norsk - men jeg vet at mange er oversatt)

Har anbefalt bøkene hans til flere som har likt John Grisham og det har slått an.

Skrevet

Ken Follett skriver litt på samme viset ja. Dessuten kan du kanskje prøve Tom Clancy? Hvis du ikke absolutt vil lese bøker av helt ny dato, så synes jeg Desmond Bagley også skrev i liknende stil. Arthur Hailey hadde også en del bra bøker fra jus, bank og forretningsverdenen. (Men det er også bøker av litt eldre årgang.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...