Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Hei, Jeg er frilansjournalist, og jobber omtrent det som vil tilsvare en 100 % stilling med tanke på hvor mange timer jeg jobber per uke. De siste månedene har jeg gått fra flere oppdragsgivere til kun én (da regnes jeg strengt tatt ikke som frilanser lenger, men) og møter på jobb på samme måte som alle de faste ansatte. Forskjellen mellom meg og disse er at jeg kun får betalt for publiserte artikler/bilder og evnt. arbeidstimer hvis saker ikke kom i trykken/forsvant i intet. Jeg hyres også inn på kvelds- og helgevakter innimellom. Bortsett fra at jeg ikke er med på redaksjonsmøtene, så blir jeg behandlet ganske på lik linje med de ansatte. Dvs. at de "regner" med meg og gir meg saker like mye som jeg selger inn saker. Lønnen er også god; jeg vil tippe jeg tjener like mye som ansatte med samme bakgrunn, og til tider også mer enn noen pga. at jeg får godt betalt for bildrerettigheter. På grunn av at jeg kun jobber for en bedrift (pluss div. kompliserte spørsmål rundt min formue/eierskap i et selskap) er jeg ikke selvstendig næringsdrivende, men har levert skattekortet mitt til bedriften jeg jobber for på lik linje med ansatte. Nå lurer jeg veldig på hva som skjer hvis jeg skulle bli gravid? Vikariater eller faste stillinger er det få av, så jeg regner med at jeg må belage meg å arbeide uten kontrakt i sikkert flere år til før jeg evnt. skulle bli aktuell for en stilling. Jeg føler derfor at jeg burde sette meg inn i reglene for hva jeg har rett på i tilfelle "uhellet" skulle skje. Er det noen som har erfaringer og vet hva jeg har rett på når det gjelder fødselspenger, permisjon etc? Jeg regner med at min inntekt regnes på lik linje av andres inntekt, og at jeg derfor har rett på "vanlige" fødselspenger hvis jeg holder meg i jobb de siste seks månedene før fødsel (eller hva nå regelen er). Jeg lurer likevel hvordan utbetalingen regnes ut med tanke på eks. antall uker/prosentandel lønn utbetalt når jeg jo ikke har noen jobb å ta permisjon fra...? Noen som har vært i lignende omstendigheter? På grunn av fare for ryktespredning (Er hun gravid? Planlegger de det? Hvisketiske...osv..) orker jeg ikke å forhøre meg om dette med de som jobber her.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg lurer på om grunnlag for permisjonspenger regnes ut fra siste tre års inntekter når man er frilans, slik er det i hvert fall for selvstendig næringsdrivende. Jeg mener forøvrig at man skal ha høyere lønn enn fast ansatte om man er knyttet til bedriften uten fast eller midlertidig ansettelse (vikariat), og at de muligens ikke har vanlig arbeidsgiveransvar for deg? Her er noen linker som sikkert kan være verdt å lese: http://nav.no/page?id=1073743201&queryparameter=frilans Det blir ellers forhåpentligvis bedre tider for oss som er selvstendige fra 1. juli 08 - da får vi 100% permisjonspenger i stedet for 65 som det er nå.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Det som forøvrig sies å være "bøygen" for frilansere og selvstendige når det gjelder fødsler, er barn nr to, fordi det tar lang tid å jobbe seg opp rettigheter igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå