Gå til innhold

Hvordan dekke til hull i veggen

Gjest Gjest_Maren_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maren_*

Hei !

Vi har akkurat flyttet inn i nytt hus hvor det er endel hull i veggen etter diverse biler mv. Hvordan får jeg dekket til disse. Må jeg sparkle og male eller er det en lettere måte ?

Takker masse for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pleid å ta litt sånn hvit guffe, (trur det heter ett eller annet med acryl. kjøpte den på byggmakker hvertfall) dytter den i hullet, lar det tørke, kanskje jeg må fylle på litt mer, så tar jeg bare litt maling og pensler over. Hvis det er strietapet, så pleier jeg å trykke mønster inn med neglen eller en kniv før den acryl guffa er helt tørr, så blir det ikke et helt "glatt" område. som det blir med sparkling. men er veggen heeeelt slett blir det sikkert finest ved å sparkle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Pga bil?

Håper du mente pga bilder ts.

Er malingen ellers ok, og du ikke kan pusse opp akkurat nå, kan du plastre litt på "såret", ved f.eks. sette inn tegnestifter (gjerne de som ligner "gull"...er litt trett nå, så jeg husker ikke navnet...)

Men det kommer litt an på hvor mange hull du må dekke og om det vil passe inn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en snarvei! Kjøp en liten tube med innendørssparkel (Tror knapt du får kjøpt noe annet enn akrylbasert sparkel lenger...), ta litt på fingeren og klem godt inn i hullet. Deretter tørker du over med en fuktig klut slik at det kun er sparkel i selve hullet. Er hullet stort kan det hende du må gjenta prosessen fordi sparkelen "kryper" når den tørker. Deretter tar du en liten, spiss pensel og maler bare akkurat der hvor det er sparkel med veggfargen (Eller en farge som ligger så tett opp til veggfargen som mulig hvis du ikke har fargekoden). Slike pensler får du kjøpt i stort sett alle butikker som selger tegnesaker/kontorutstyr og når det gjelder maling, så klarer du deg fint med en av Jotuns prøvebokser som kan blandes i en hvilken som helst farge og koster 60 - 70 kroner. Det kan være lurt å blande ut malingen med et par dråper vann for å få bedre flyt og slippe klumper siden feltet du skal male er så lite, men om det er nødvendig ser du fort. I de minste hullene er det jo bare snakk om å sette igjen en bitteliten prikk med penselen. Helt usynlige blir ikke hullene på denne måten, men de "roper" ikke mot deg lenger og det er mer enn godt nok som en midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...