Gå til innhold

Hvilke størrelser finnes heklenåler og strikkepinner i?

Anbefalte innlegg

Gjest Hobbyentusiasten
Skrevet

Jeg har planlagt å lage mapper til alle heklenålene og strikkepinene mine, både dem jeg har og dem jeg kommer til å få. Jeg skal lage et rom til hver størrelse og lurer derfor på i hvilke størrelser heklenåler og strikkepinner finnes i. Hva er den minste og den største størrelsen og hvordan er graderingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heklenåler finnes vel ned til 0,1 tror jeg. Men "skaftet" på de tynneste er omtrent like tykt som på 1 og 2. Du får vel heklenåler opp til 4-5 eller noe. Ta en tur innom en velassortert garnbutikk og titt i hyllene, evt spør betjeningen.

Strikkepinner finnes fra 1 og oppover. De største jeg har brukt var 12, men jeg tror det finnes større. Så har du strømpepinner, lange pinner, ulike lengder i rundpinner osv.

Til oppbevaring av heklenåler og strikkepinner har jeg enkelt og greit en boks som det har vært ei rødvinsflaske i. Strømpepinnene bunter jeg sammen med strikk, de andre ligger løse. Rundpinnene ligger i en isboks.

Men det høres ut som en god ide med mapper, da har man oversikt uten å tømme ut alle, som jeg må gjøre. ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hekler nå med en nål på 8, men tror nesten det fins større også. Har også strikket med større pinner enn 12, men husker ikke hvilken størrelse det var. Kanskje ikke så mye hjelp dette her, men. Ville nok gått i en garnbutikk, ja.

Skrevet

Tror jeg har strikket med størrelse 15. Du kan jo sortere heklenålene og strikkpinnene din og se hva du har og hvor mange mapper du har behov for...

Gjest Yoletta
Skrevet (endret)

Jeg har heklepinner i størrelse 12...de er tykke

eller du kan ringe til en håndarbeidsbutikk å spørre :)

Endret av Yoletta
Gjest filofaxen
Skrevet
Jeg har heklepinner i størrelse 12...de er tykke

eller du kan ringe til en håndarbeidsbutikk å spørre :)

Gjest filofaxen
Skrevet

Hei :rosasmil:

det finnes strikkepinner til str.20 i hvertfall,

skal bruke dem (etterhvert..) til et fint skjerf.

Alle pinner finnes også i halv-størrelser.

Har du sett de pinne-mappene på etsy.com?

mange flotte der

• 2 år senere...
Gjest Anita Jordalen
Skrevet
Hei :rosasmil:

det finnes strikkepinner til str.20 i hvertfall,

skal bruke dem (etterhvert..) til et fint skjerf.

Alle pinner finnes også i halv-størrelser.

Har du sett de pinne-mappene på etsy.com?

mange flotte der

har sett strikkepinner nr 25, har ikkje prøvd dei, veit nokon om det finns rundpinnar på 30 cm?

Skrevet

Det finnes rundpinner på både 20 og 30 cm, men de er nesten ikke å få tak i i Norge.

Skrevet

Husk også på at det finnes et uendelig antall små heklepinnner. 0,75 1,25 osv osv

Skrevet

Jeg har laget en mappe slik du snakker om. Der har jeg alle heklenålene i en lomme (de har tross alt nummer skrevet på) og så har jeg plass til strikkepinner (sånne korte som man vanligvis får til sokkestrikking, dvs 5 pinner sammen) i størrelsene 2-5 med halvstørrelser. Og så har jeg en egen lomme til strikkepinne-måleren (sånn med hull som man måler størrelsen på pinnene med). Disse korte pinnene tror jeg ikke er så vanlige i større tykkelser, siden det man strikker på tykke pinner ofte trenger lengre pinner eller rundpinner.

De lange strikkepinnene har jeg i et sånn etui som vi lagde til blokkfløyta på barneskolen, og rundpinnene har jeg i en slags lomme jeg har laget.

Skrevet

noen som vet hva strikkepinne etui heter på engelsk? var en her som svarte at det solgtes slike på etsy.com, men jeg vet ikke hva jeg skal søke på :)

Skrevet

Strikkepinner er ihvertfall knitting needles. Jeg søkte på det, og da kom "roll up", "organizer" og "case" opp som alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...