Catzy Skrevet 6. april 2003 #1 Skrevet 6. april 2003 Er det noen som har lest denne boken? Jeg leser den nå, og skjønner ikke helt hvorfor den har fått så mange priser. Jeg kjøpte den fordi jeg hørte mye bra om den, og fortsetter å lese i den fordi jeg prøver å se hva som er så bra. Men jeg liker den ikke så veldig godt. Har lest "Herman" og "Beatles" og likte dem godt, men sliter litt med "Halvbroren". På den annen side, så fortsetter jeg også å lese fordi jeg vil jo vite hvordan det går med Fred og Barnum og den skrudde familien deres. KOmmentarer? Catzy
Gjest Niniel Skrevet 6. april 2003 #2 Skrevet 6. april 2003 Helt enig! Jeg prøvde å lese boken i fjor en gang, men kom meg bare halvveis omtrent. Og jeg sluker egentlig bøker, hadde egentlig lest ut en bok på den størrelsen på tre-fire dager, men Halvbroren måtte jeg bare gi meg på. Jeg syns ikke den var noe spennende, og det irriterte meg at han brukte maaange sider på å fortelle noe som kunne vært sagt på en halv side! Hva er vitsen med å dra ting slik ut? Jeg ble bare irritert på hele greia..
Gjest Embla s Skrevet 6. april 2003 #3 Skrevet 6. april 2003 Så rart, jeg elsket den boken - klarte ikke å legge den fra meg. Det er jo mange små historier om ulike skjebner i boken, syns det var gripende og spennende. Leste heøe tiden med et ønske om å få vite mer. Jeg syns forfatteren skriver så bra, han formidler universelle hendelser/følelser og stemninger som jeg kjenner meg igjenn i, på tross av at det hele foregår i annen tid/sted. Noe av det samme finner jeg hos Hamsun: følelser og indre liv man kan kjenne seg igjen i, universelle trekk på tross av at vi er forskjellige.
Sisilie Skrevet 6. april 2003 #4 Skrevet 6. april 2003 -Leste denne boken på ferie ifjor........og jeg leste og leste og leste.........mye "grums" og "utenomsnakk" i den boken,følte jeg, men det er sjølsagt helt subjektivt. Enkelte avsnitt var bedre enn andre, derfor syns jeg den var veldig ujevn.-Men kom da igjennom.- -Oppskrytte bøker (og filmer) blir som regel en nedtur. Har lest både Hamsun,Ibsen,Garborg og andre store som har gitt meg mye mer........
Junebug Skrevet 6. april 2003 #6 Skrevet 6. april 2003 Enig med Catzy og Niniel - Halvbroren er oppskrytt! Den var en lidelse å lese! Jeg skjønner ennå ikke hvorfor jeg gadd å lese ut hele boka, men jeg synes ofte jeg MÅ bli ferdig hvis jeg først har begynt å lese en bok. Ble fryktelig skuffet, for jeg likte Beatles veldig godt.
Gjest care Skrevet 6. april 2003 #7 Skrevet 6. april 2003 Jeg likte også "halvbroren". Gidder ikke å underbygge dette. Har skrevet mye om dette før i en annen tråd for lenge siden. Det begynner å bli sent nå.. må sove.
Gjest Mel Skrevet 6. april 2003 #8 Skrevet 6. april 2003 Jeg likte "Halvbroren" kjempegodt. Har dessverre ikke fått tid til å lese den ferdig.
Skusla Skrevet 6. april 2003 #9 Skrevet 6. april 2003 Jeg likte den kjempe godt.. Det var noen få kapittel som var kjedeligere enn andre, men alt i alt så syntes jeg det var en utrolig fin bok!
starie Skrevet 6. april 2003 #10 Skrevet 6. april 2003 Jeg synes den var sånn midt på treet jeg. Likte den, men det var ikke den beste boken jeg har lest.
Linemor Skrevet 6. april 2003 #11 Skrevet 6. april 2003 Jeg har akkurat begynt og lese den jeg da, så det er litt tidlig og si hva jeg mener om den enda. men noen jeg kjenner har lest den og likte den veldig godt, men den virker jo litt spesiell, det må jeg også innrømme, men jeg leser tre andre bøker samtidig, så jeg må snart sette meg ned og bli ferdig med noen av de, hehe, sånn er det og ha mange bøker i ilden. har alltid vært litt rotete sånn, men jeg skal komme med en bedre kommentar om boken når jeg har lest litt mer.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #12 Skrevet 6. april 2003 Oi..endelig diskusjon om en bok JEG og faktisk har lest , for å si det sånn så er det den siste boka jeg har lest, og det var i sommer jeg gjorde det, så det er ikka mange bøkene jeg har lest i løpet av året. :oops: Men uansett, jeg elsker bøkene til Lars Saabye Christensen. Har nesten bare lest bøkene hans gjennom ungdomsskolen og videregående. Alle mine bokprosjekt og særoppgave har handlet om han og hans bøker. Jeg syns Halvbroren var en bra bok, men jeg syns den begynte å bli litt kjedelig når jeg kom halvveis. Men alt i alt så syns jeg boka var bra. :D
Sandra Skrevet 7. april 2003 #13 Skrevet 7. april 2003 Jeg likte halvbroren kjempegodt. La omtrent ikke boken fra meg i det hele tatt. Ble helt grepet, og leste og leste. Jeg skal til og med lese den en gang til snart. Veldig bra bok.
maiaa Skrevet 7. april 2003 #14 Skrevet 7. april 2003 Jeg likte også Halvbroren, men synes kanskje at det ble litt langtekkelig på slutten.... Så vidt jeg husker... (Begynner å bli en stund siden jeg leste den!)
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #15 Skrevet 7. april 2003 Jeg likte "halvbroren" - bare så det er sagt. Akkurat nå leser jeg Bibelen. Mye bra, men mange partier som blir tværet ut litt for mye. Dessuten er den langtekkelig midt i - må si jeg gleder meg til slutten for å se hvordan det går med Moses og Urias og ikke minst Josef! Men altså; mye "grums" og utenomsnakk. Jeg må si jeg gleder meg til filmen!
Catzy Skrevet 7. april 2003 Forfatter #16 Skrevet 7. april 2003 Må bare nevne at jeg ikke misliker den totalt. Jeg synes den bare er litt rar og seig. På den annen side, så leser jeg jo i den fordi jeg har lyst. Hadde jeg ikke likt den, hadde jeg ikke brydd meg om å finne ut hvordan det går. Selv om jeg fremdeles ikke helt ser hvordan historien vil få en konklusjon. Jeg regner nesten med at den ikke får det, resten av historien tatt i betraktning. Catzy
ragnalina Skrevet 7. april 2003 #17 Skrevet 7. april 2003 jeg likte å lese den, men var skuffet i ettertid, syntes ikke jeg hadde fått svar på det jeg önsket å vite om folkene i boken (og som var en av grunnene til at jeg leste og leste). I tillegg syns jeg den var litt vel trist - man har kanskje godt av å lese om folk som har det verre enn seg selv, men så er det det med å kose seg når man leser også!
Pip Skrevet 7. april 2003 #18 Skrevet 7. april 2003 Syns det var en fin bok! Ikke blandt mine topp 10 i grunnen, men meget god... (Jeg leser mye da, så er det sagt...) Noe av det som er spennende ved denne boken - syns jeg - er at tilsynelatende ulogiske og usannsynlige (og kanskje også relativt uinteressante) hendelser og situasjoner blir presentert på en måte som gjør at det føles svært aktuelt og sannsynlig... Det er nesten som det angår deg selv hele tiden... Vet ikke om jeg klarte å forklare det, jeg... Men det er iallefall den egenskapen ved L.S. Christensens bøker jeg setter størst pris på. Kan ellers ikke helt se parallellen til Hamsun - syns klasseforskjellen blir for stor... :D God lesing, dere som ikke har lest den, eller som holder på!
Megan Skrevet 9. april 2003 #19 Skrevet 9. april 2003 Har tenkt å lese Halvbroren nå i påsken. Gleder meg.
Klips Skrevet 10. april 2003 #20 Skrevet 10. april 2003 Man liker jo forskjellige skrivestiler. Har akkurat begynt på halvbroren, liker den godt så langt, men jeg er også typen som liker frodige historier med masse detaljer. Har ikke noe behov for å si med få ord det som kan sies med mange Synes ofte oppskrytte filmer og bøker er bra, jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå