Gjest Hannahhhhh Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Hei, Vår 2 åring går i en familiebarnehage med 8 barn, hvorav han er eldst. I fjor var han yngst og ble dullet masse med av assistentene, men til sommeren sluttet de fleste rundt hans alder, og han ble alene igjen nå i høst som 2-åring og eldst sammen med 5 1-åringer og 2 stykker på 1 1/2. Nå har det seg slik at han har begynt å bli litt "slem" med disse små barna. Han har visst begynt å slå? For oss er det helt uforståelig, for jeg kan ikke tro at han ville slå noen uten at han selv ble provosert. Han har en storebror på 5 og jeg vet han får noen leker i hodet av og til, når de krangler over noe, men jeg vil ikke tro at en 1åring ville bevisst kranglet seg til en leke, som min 2 åring ville ha, og at han da ville slått for å få den leken. Så da må han drive med uprovosert "vold".. ?? Noen som vet hva vi kan gjøre? Vi kan jo ikke akkurat sette oss ned med han og prate om at dette er ikke lov osv.. Det vil jo ikke han forstå? Da må vel assistentene ta tak i det eller noe? Jeg tror at han slår for oppmerksomhetens skyld, og at han kjeder seg. Det er tross alt ingen på hans alder der, og opplegget er ganske konsentrert rundt disse små 1 åringene. Han blir liksom litt utenfor.. Har egentlig ikke noen annen forklaring på hans oppførsel egentlig.
Kipa Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 hvordan er språket hans da? En måte å ta kontakt på? Kan også være hans måte å reagere på at vennene hans er borte, savnet etter dem..men også kan det jo være at han kjeder seg som du sier selv. Vanskelig å si når jeg ikke har sett han..
Gjest blåstrupe Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Når småbarn slår, er det som oftest fordi de føler seg truet, ikke blir forstått eller har det ubehagelig på noe slags vis (sykdom, klær som er irriterende ol). Kan tenke meg toåringen er frustrert fordi de andre er for små til å være med på en lek og kanskje ødelegger leken? Barnet ditt hadde nok hatt godt av å være ilag med større barn hvis han/hun er vant til det. Kanskje h*n føler at h*n er "en elefant i glassbutikk" og årsaken til at babyene gråter? Det er jo lett å dytte over en ustødig ettåring i uvøren lek. Min toåring gikk med kronisk ørebetennelse i lang tid før vi skjønte at det var noe mer enn forbigående øreverk. En kveld sto han opp, kom inn i stua og slo meg flere ganger så hardt han klarte. Da først skjønte vi at noe var galt og fikk ham til grundigere undersøkelse. Han var nok sint og frustrert fordi vi ikke kunne forstå at han hadde vondt og gjorde noe med det.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Du kan snakke til ham tydelig om at det ikke er lov å slå. En 2-åring skjønner en god del! Hvis dette kun er noe som skjer i barnehagen, så bør de ta tak i det der, ved å finne måter å gi ham oppmerksomhet på, og måter å aktivisere ham. Det gjelder å tolke signalene hans før han begynner å slå. Jeg ville snakket med dem om det...
Gjest Mor til treåring Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tror det er en kombinasjon av at han er skuffet over ikke å bli dullet med av assistentene lenger, og at han kjeder vettet av seg blandt ett-åringene. Min sønn gikk på småbarnsavdelingen ifjor, og mot slutten av året ble alle de andre på hans alder flyttet over på stor avdeling, og han ble sittende igjen blandt "babyene". Ikke noe utfordring, og fullt av små ettåringer som "ødelegger" når han leker med ting. Hans største lidenskap da han selv var ett var å få meg til å bygge opp tårn og togbaner, som han så rev ned. Det er sånn ettåringer leker. To åringer vil bygge selv, og blir frustrert over å ikke få til ting, de blir frustrerte over at andre ødelegger, og de har ikke språk til å uttrykke det verbalt, dermed slår de. Dessuten er de grenseprøvere, og vil ha oppmerksomhet og reaksjon fra omgivelsene. Jeg ville nesten si at en toåring ikke hører hjemme i en barnehage med bare mindre barn. Hvis det er mulig ville jeg vurdert å bytte...
Elle Melle Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Han må "kjempe for sin plass" i barnegruppen helt på nytt, slik er det hver gang grupper reorganiseres slik. Og det er nok ikke særlig gøy å plutselig være størst. Det forventes at han er snill med de som er mindre (dvs alle de andre), han skal finne seg i å få mindre oppmerksomhet, og han synes sikkert det er skrekkelig kjedelig med bare små babyer og ingen andre store barn der. Vår jente mistrivdes voldsomt da hun havnet i samme situasjon hos sin gamle dagmamma mens vi ventet på at det skulle bli oppstarsdato i den nye barnehagen. Det var liksom ikke kjekt der lenger.
Gjest "TS" Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg spurte en av assistentene i dag, og fikk vite at det var ikke bare han som slo uten grunn visst. Det var noen av de på 18-19 måneder også. Kjører rett på barna med gåbiler helt uten grunn, og slår med leker mv.. Hun fortalte også at de som er voksne tar tak i det med en gang de ser det. Da vet vi at det blir gjort noe i barnehagen. Vi forsto liksom ikke at han skulle finne på sånn selv, for han er jo ikke sånn hjemme, bortsett fra da han krangler med storebror, og skal være trassig mot han.
usikker_ Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 søstern min fikk beskjed om at mamma skulle lese bøker om sinne.. sånne barnebøker som het bamse er så sinna og hvorfor lotta er sint osv. Det hjalp og hu ble mye mye bedre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå