Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Gir norske banker lån til huskjøp i Sverige? Har spart i min norske bank lenge, men nå fører karrieren min meg til Sverige og jeg har tenkt å kjøpe for første gang der. Noen som vet hvordan norske banker stiller seg genrellt til dette? Snakket med banken på tlf i går og de var ikke veldig entusiastiske...
Gjest vimselot Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) De fleste større banker, er litt motvillige til å gi boliglån til et marked de ikke kjenner. Ikke i Norge, (det skjer her også, om du har en liten lokal bank), men har du betalingsevne er de velvillige. Du kan bytte bank, om du er kredittverdig og det er du vel, men å kjøpe noe i Sverige er noe jeg vil fraråde. Men det er min mening, og du bestemmer selv. Kjenner lite til det svenske boligmarkedet, men i Sverige leier de fleste. Alt går på skinner der, selv om fattigdom også finnes. De jeg kjenner som er stinn av penger i Sverige, velger å leie. Noen jeg kjenner, har kjøpt, men har da kjøpt for å leie ut leiligheter. Dvs man kan kalle de bolighaier, men det blir litt satt på spissen... Du må skatte 30 prosent av din inntekt i Sverige, og er du norsk statsborger, kan det hende at du må ytterligere skatte mer, dvs. til Norge i tillegg. Håper du får noen flere svar. Men de fleste boliger i Sverige, er s.k. det vi kaller på norsk; andelsboliger, dvs. du kjøper deg inn for å ha rett til å bo der. Hvis du ikke skal kjøpe deg en hel bondegård med hest osv. Jeg har stadig undret på, hvorfor de som har penger, velger å leie...men det er vanskelig å få kjøpt noe som heter selv-eier-leilighet i Sverige, og det er store problemer med å få de solgt om man velger flytte. Sverige har (vet ikke prosenten), mest boliger til leie, eller disse boligene du kjøper deg inn i som i Norge betraktes som en andelsrett. Men har du sparepenger, og vil kjøpe deg f.eks. en bondegård eller en hel bygård som du planlegger leie ut, da får du lån. Jeg gidder ikke spørre hvorfor du vil kjøpe, men hvorfor vil du kjøpe? Endret 11. oktober 2007 av vimselot
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Hvis du ikke skal kjøpe deg en hel bondegård med hest osv. Det er akkurat det jeg har planer om Jeg gidder ikke spørre hvorfor du vil kjøpe, men hvorfor vil du kjøpe? Fordi jeg planlegger å bli i Sverige resten av min karriere, letter å få den jobben jeg vil der. Tusen takk for svar vimselot, du visste mye som jeg ikke visste. Håper på flere svar.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Det er akkurat det jeg har planer om Fordi jeg planlegger å bli i Sverige resten av min karriere, lettere å få den jobben jeg vil der. Tusen takk for svar vimselot, du visste mye som jeg ikke visste. Håper på flere svar. edit: skrivefeil
-hild Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Det er vanskelig for norske banker å ta pant i bolig i utlandet - så jeg er jammen meg ikke sikker på om dette er noe som lar seg gjennomføre.. Ta en prat med banken din da vel - og spør!!
Gjest 2 Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Skulle ikke tro det er noe problem. Hvis du ser på finn.no så er det mange eiendommer i Sverige som norske banker har tilbud om å finansiere.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Det er vanskelig for norske banker å ta pant i bolig i utlandet - så jeg er jammen meg ikke sikker på om dette er noe som lar seg gjennomføre.. Ta en prat med banken din da vel - og spør!! Fikk nei fra sparebank1 nettopp fordi de ikke ville ha sikkerhet i bolig i utlandet.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Fikk nei fra sparebank1 nettopp fordi de ikke ville ha sikkerhet i bolig i utlandet. La de får ta sikkerhet i bolig i Norge. Selg den med overskudd. Kjøp deg bolig i Sverige.
Gjest ts Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 La de får ta sikkerhet i bolig i Norge. Selg den med overskudd. Kjøp deg bolig i Sverige. Ikke riktig så lett. Hadde tenkt å kjøpe førstehjemmet i Sverige når jeg begynner på spesialist utdanningen min der.
snuppelure37 Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Lån pengene i Sverige du. Der råder kundevennlighet og ett helt annet lånesystem enn i Norge som er mye mer fordelaktig for lånetaker.
bella domina Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Det er vel ikke helt korrekt at alle leier i Sverige, i dag er over halve markedet så vidt meg bekjent eiet bolig. Men de har mye boretter (våre borettslag) med litt andre regler enn i Norge. Anbefaler deg å kontakte en av de store meglerne i sverige, og få litt informasjon om markedet der over. De har også bankkontakter som kan hjelpe deg. Skal du tjene svenske kroner og ha svensk hus, er det kanskje greiest å ha svensk lån etter svenske betingelser også?
Gjest "Eiendoms hai" Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har ca 30 leiligheter i Sverige som jeg leier ut,og det er helt riktig at det er flere som leier der borte,men det er sånn i Danmark også det å eie er ett norsk fenomen,men nok om det. Jeg har erfart at det er ingen problem å komme bort dit med helt "blanke ark".Det er bare å finne et hus eller en bostadsrätt som de kaller det, en bodstadsrätt kan du få helt ned til kr.15 000 SEK vist du kan bo litt på "landet". Hilsen "Eiendoms hai"
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Både DnB NOR og Postbanken finansierer boliger i Sverige. No problem!
Gjest ts Skrevet 22. oktober 2007 #14 Skrevet 22. oktober 2007 Både DnB NOR og Postbanken finansierer boliger i Sverige. No problem! Tusen takk!! Supert for de har veldig gunstige avtaler med legeforeningen!!!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Det florerer av hus til salgs i Sverige og masse banker i Norge låner ut penger til oss Nordmenn som vil kjøpe i sverige. Forskjellen er at du ikke får låne mer enn 75% av kjøpesummen og du MÅ betale alle omkostninger selv + den % som tilsvarer 2,5 % her i Norge, den kan variere litt i sverige men har ennå tilgode å se den over 2 %. Ønsker deg lykke til med huskjøp, og vi regner med å finne Drømmehuset selv i disse dager, masse å velge i, og alle vi har sett på nettet har selveiertomt og store tomter, så det er gode håp ;-) Det er nylig blitt åpnet for at Norske banker låner ut til bolig i sverige i følge vår veldig gode kontakt i vår bank som vi har et meget personlig forhold til.
Furstina Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 Jag skulle rekommendera dig att kontakta en svensk bank jag. Jag tycker bolåneräntorna verkar lägre i Sverige än i Norge, om du kommer jobba i Sverige och tjäna intäkt här kommer du också att skatta i Sverige. Räntorna du betalar får du göra skatteavdrag på, det fixas automatiskt på den svenska deklarationen med svenska banker. Köper du en fastighet/tomt med hus pantsätter du den i Sverige och har den som säkerhet på lånet. De flesta lån i Sverige, i alla fall där det är dyrare som i storstäderna med omnejd, läggs upp utan tanke på nedbetalning eftersom banken vet att de ändå kan få tillbaka pengarna på grund av värdet vid en utmätning. Beroende på var i landet du ska köpa, till vilket pris, vilken inkomst du har, övriga lån etc kan då få lån på olika procentsatser. En seriös fastighetsmäklare har flera bankkontakter och kan hjälpa dig både med att starta konton och få lån i Sverige samt att få rabatt på låneräntan de första åren.
Gjest Shanny Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 så bra at jeg fant denne spalten på kvinneforum. Har fått meg en kjæreste i Sverige og det er ganske alvorlig. Skal flytte til han snart og siden han har kjøpt et hus allerede, svær gård med 800 Kvm boa så skal jeg kjøpe meg inn i lånet hans. Vet heller ikke om jeg skal låne fra en svensk bank eller norsk bank siden jeg kommer til å flytte til Sverige og få svensk lønn. Om det da er så lurt å lånet fra nosrk bank med norsk rente og avdrag. Men takk for alle som har skrevet om dette her. Vet mer nå enn det jeg visste før. Velkommen til å gi flere tips. mvh wannabe svensk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå