Gå til innhold

Nytt rom til 11 år gammel jente

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Har tenkt å overraske 10-åringen med et nytt rom til 11-årsdagen. Veggene er hvite, og jeg har tenkt å male de trehvite skapene hvite, og ha på nye knotter.

Ellers har vi tenkt å kjøpe en hvit kombiseng (sånn halvhøy med skrivebord og hyller under).

Hun ønsker seg lys lilla gardiner; så jeg tenkte å ta utgangspunkt i den fargen,- og hvit.

Noen som har ideer til nettsteder som omhandler barnerom? (Vel, nesten ungdomsrom blir det vel.) Har sett mange ideer når det gjelder barnerom, men det blir gjerne litt for barnslig for en 11-åring.

Tips når det gjelder sengeteppe, golvteppe, hyller, lamper som kan passe tar jeg gjerne i mot=)

Skrevet

Jeg hadde ikke prioritert å male veggene, hvite vegger er enklere når man etterhvert får en fjortis i huset som skifter mening annenhver dag. Hvis lilla er yndlingsfargen kan dere bruke denne fargen på sengetøy, gardiner, pledd, puter, gulvteppe, etc.

Ikke gjør det for barnslig, tenk heller litt mer ungdoms/tenåringsrom- litt søtt og kult på en gang.

Høres veldig lurt ut at du maler skap og setter på nye knotter. :)

Har dere plass til en liten sofa på rommet? Så koselig å ha når hun får besøk av venninner. Jeg hadde en knøttliten toseter, og jeg og bestevenninna mi pleide å krølle oss opp i hvert vårt hjørne og fortelle hverandre hemmeligheter ;)

Jenter i den alderen elsker som regel småting og å henge ting på veggene. Hyller til småting er viktig. Jeg hadde en settekasse på rommet mitt på den alderen, den var jeg veldig glad i. Disse er billige, hva med å male den lys lilla? Et annet forslag er å kjøpe magnettavler på Ikea, som hun kan henge plakater og ting og tang på i stedet for masse tegnestifter og teipbiter rett på veggen.

Skrevet

Synes det virker som en skikkelig dårlig ide å "overraske" en jente med nytt rom. Hun vil da vel helst være med på både planlegging, handling og møblering selv?

Jeg fikk pusset opp rommet mitt da jeg var 7 og da jeg var 13. Da jeg var 7 hadde jeg STERKE meninger og da jeg var 13 gjorde jeg alt selv.

Skrevet

Min datter fikk nyoppusset rom da hun kom hjem fra leirskolen i sjuende klasse, og digget det rått!

Jeg malte alle veggene og taket helt hvitt, malte eføyranker over døren og rundt vinduene, kjøpte hvitt sengetøy med amour og roser på, to sett med gardiner, hvite blonder og eføygrønne tykke stoff, som jeg hang sammen (ble knallfint) og så kjøpte jeg lystett hvit rullgardin og sånnr grønne gardinopphengsnorer med grønne perler på.

Jeg pælma en hel haug skrot, kjøpte diger hvit skrivepult, 120 seng så hun og vennindene kunne sove samen oppi den (og guri den var verdt hver eneste krone, det var en knallinvestering) hun fikk ny tvbenk (som jeg hentet gratis fra en Finnannonse faktisk) og masse pynteputer i grønt og hvitt. Hun var strålende lykkelig!

Nå fyller hun fjorten og har akkurat fått nytt rom igjen. Hun har fått et større rom, med walk-in garderobe, gjett om hun er happy...

Rommet er malt helt hvitt her også, og taket i samme farge, det er imponerende hvor mye større rom med skråtak virker når tak og vegger er malt i samme farge. Hun har plommevinrøde tynge fløyelsgardiner som går helt ned til gulvet, og røde gardinopphengsbånd. Hun har 90 cm seng som jeg har kjøpt giga puter til i blondehvitt og plommerødt, fått spotskinne i taket med demping og samme digre hvite pulten som hun hadde fra før. walk-in skapet har to digre gulv til tak speildører, så hun bruker nok (for) masse tid foran speilet he he

Så kjøpte jeg to Billyhyller fra Ikea, i to forskejllige størrelser, som hun har cdplater, bøker og sånt i, pluss fire hvite lackhyller som hun har masse filmer og sånt på. Jenta er strålende lykkelig, og venindene gisper når de kommer inn der... gøy å kunne lage til noe ordentlig!

Når tak, vegger og alle møbler, ja til og med speildør-rammene er hvite, virker rommet uendelig mye større. Vi kjøpte nye fotlister, vinduskarmer og dørkarmer som vi beiset i magogny, og snudde døra slik at den går ut av rommet i stedet for inn i rommet, det gjorde underverker! :)

Lykke til, jobben er kjempemorsom!

Skrevet

Takk for tips og svar!

Har en stilig pudderrosa toseter som hun skal få. Ellers skal vegger og skap være hvite, og pledd, tepper, gardiner lys lilla og i rosatoner. Hvite lack-hyller blir nok kjekt, ja.

Blir vel en tur på IKEA tenker jeg.

Har funnet noen søte pudderrosa knotter på Indiska, og dessuten har jeg tenkt å sy litt puter og hjerter etc, og ha litt engler og blonder og sånt til pynt. Hun har allerde fått en englepute jeg har sydd, (trykk som jeg har printet ut og strøket på puta), og syns den var nyyyyyyyyydelig.

Tror nok helt sikkert det vil falle i smak! For vi har allerede vært inne på flere nettsteder,IKEA, Ellos etc, og hun har sagt hva hun liker, og hva hun syns er barnslig. Så indirekte får hun være med på planleggingen.

Hun liker ikke å gå i butikker og se på møbler og ting og tang, så det går nok helt greit at jeg tar meg av den jobben.

Flere tips og erfaringer mottas med takk! =)

Skrevet
Synes det virker som en skikkelig dårlig ide å "overraske" en jente med nytt rom. Hun vil da vel helst være med på både planlegging, handling og møblering selv?

Jeg fikk pusset opp rommet mitt da jeg var 7 og da jeg var 13. Da jeg var 7 hadde jeg STERKE meninger og da jeg var 13 gjorde jeg alt selv.

Mamma har pusset opp rommet mitt som overraskelse to ganger og jeg har vært kjempefornøyd begge gangene! Hun fikset det til og med når jeg var blitt 15 år, og hadde temmelig sterke meninger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...