Gå til innhold

Barn som "leker doktor"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min fortalte at han så sønnen min og en venninne av ham "leke doktor" i dag. De er i barnehage-alder. Jeg er litt usikker på hva man gjør i sånne situasjoner. Kan huske at jeg gjorde det selv da jeg var liten, men ingen oppdaget oss. Mener også at jeg har lest at det er veldig vanlig og helt naturlig.

Jeg vil jo absolutt ikke gjøre dette til noe skambelagt, men jeg har heller ikke spesielt lyst til at denne jenta skal gå hjem til foreldrene sine og si at "dette gjør vi hos NN".

Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går kanskje an å si noe til det andre barnets foreldre? Sånn at foreldrene er klar over at du vet det, og at du følger med barna, og passer på hva de gjør. Og så kan du vel snakke med din unge, mens de snakker med sin, om hva som er greit og gjøre, og at den andre ungen har lov å si nei, og at de må akseptere det osv - Og det er viktig at du sier det som om det er den naturligste ting i verden, ikke noe de skal skamme seg over.

Jeg husker at jeg lekte doktor med kusinene mine. Helt uskyldige, men vi var nakne og ble oppdaga av en annen jente som sladra til foreldrene våre. Vi var skikkelig skamfulle, og fikk kjeft!

Utrolig, men sant! Vi gjorde ingenting galt,- men skamfølelsen sitter i meg enda!

- Så, ikke gjør det på den måten iallefall!

Skrevet

helt normalt og utforske. i stede for og si fy kan du kansje si at slik gjør vi på engnete steder, så ikke alle ser dem.

de som gjør dette til et problem er foreldre, for barn er det helt naturlig og være nysherig..

lykke til :goodbye:

Skrevet

Snakk med barna hver for seg, og forsikre deg om at dette er en lek begge er med på.

Min treåring har nettopp blitt "lekt doktor med" av sitt idol i barnehagen. Det var hennes første erfaring med utforsking av underliv, og hun visste ikke hva som skjedde. Men i ettertid har hun fortalt at det var vondt og at hun ikke ville gjøre det.

Vær sikker på at det er en likeverdig lek før det godkjennes.

:)

Skrevet

Ja, det er helt vanlig å være nysgjerrig på kropp i den alderen. Det er ikke nødvendigvis noe seksuelt med det heller, selv om det sikkert kan være det.

Så lenge det er frivillig fra begge sider er det ikke noe farlig i det hele tatt. Lær sønnen din at kroppen hans er hans og at ingen kan gjøre noe med den uten at han sier det er greit. Det samme gjelder selvfølgelig for andre mennesker og deres kropper.

Skrevet

La det være - hvertfall så lenge ungene er i barnehagealder.

Skrevet

La det være. Eneste du kan snakke med dem om er å forsikre deg om at det er frivillig, men det er det vel også om de er like gamle.

Er vel verre om den ene er 3 og den andre 6.

Lekte selv sånn til jeg var 10, det verste foreldrene kan gjøre er å blande seg. Selv holdt vi det hemmelig.

Skrevet

Dette er normalt og en del av barnas utvikling. De utvikler seg også seksuelt.

Så lenge de er på samme nivå kan du la dem være. Det kan være greit å henvise dem til badet eller et annet rom dersom lekene foregår veldig offentlig.

Skrevet

Jeg gjorde dette da jeg var liten, og husker det var utrolig spennende. Tror ikke det er noe man skal bekymre seg for så lenge de er jevnaldrene og det skjer frivillig. Men det er kanskje en idé å begynne å snakke om kropp og sex på en lett forståelig måte? Og fortelle at det er greit å si nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...