Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å velge vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

* Vi blir nødt til å kjøpe ny vaskemaskin.

* Vi har kikket rundt i ulike nettbutikker og kikket på gamle vaskemaskintester på nettet i en evighet nå.

* Vi klarer ikke velge en. Det er rett og slett for mange å velge mellom (!)

Hvordan klarer man å finne en man kan bli fornøyd med når det er så mange på markedet med tusenvis av ulike funksjoner osv?

Hvordan klarte dere å velge ut en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi kjøpte vaskemaskin fikk vi beskjed om å ikke kjøpe en maskin som hadde under 1200 omdreininger på sentrifuga, ellers ble ikke tøyet skikkelig sentrifugert = tar lenger tid å tørke.

Ellers var det ikke så nøye. Men i ettertid har jeg vært utrolig fornøyd med at maskinen har to ulltøyfunksjoner, håndvask/finvaskfunskjon og flere muligheter på 60 grader (bomull, syntetisk etc).

Det avgjørende for oss var at maskinen var smal nok til å få plass inne på et lite bad, men samtidig hadde full kapasitet (5-6 kilo vått tøy) og innmating i front.

At maskinen har et lavt strømforbruk er også en ting som er bra.

Skrevet

Er veldig enig i det MrsC skriver her :jepp:

Nå for tiden lages det stort sett bare gode vaskemaskiner, så det er bare å velge en. Vi kjøpte en Siemens (bra merke) vaskemaskin til 4000 kr, med 1600 omdreininger, 6kg kapasitet og energispareklasse A, og selvsagt flere vaskeprogrammer å velge mellom.

Skrevet

Takk for svar begge to!

Dere er absolutt inne på de viktigste egenskapene. Omdreininger, ulike vaskeprogram, støynivå og OK strømforbruk. Men jeg synes fortsatt det er et hav av vaskemaskiner igjen å velge mellom - selv om vi har plukket ut de finessene vi gjerne vil at den skal ha. :ler:

I går bestemte jeg meg nesten for denne.

Skrevet
I går bestemte jeg meg nesten for denne.

Denne så jo veldig bra ut, da :Nikke:

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg fulgte rådene i butikken, og det faktum at man som regel får det man betaler for. Vi hadde tidligere en AEG-maskin, men ble faktisk frarådet å kjøpe denne nå, fordi de ikke lenger produserer den der de gjorde tidligere. Den regnes ikke for å være like god lenger, mens prisen er den samme.

Vi kjøpte derfor en Miele-maskin, som samtlige jeg har snakket med anbefaler. Den er dyr, men så langt er jeg veldig fornøyd. For meg er det viktig at den har "utsatt start"-funksjon, og at den i tillegg har ekstra stor åpning i front, var ingen ulempe.

Når får tiden vise om den var verdt kronene vi betalte for den. Den går i snitt to ganger pr. dag, og jeg regner med at den skal holde noen år.

Dersom du ikke har så mye vask, er det kanskje ikke nødvendig at man kjøper den dyreste.

Skrevet
Denne så jo veldig bra ut, da :Nikke:

Ja, det synes jeg også. :)

Jeg fulgte rådene i butikken, og det faktum at man som regel får det man betaler for. Vi hadde tidligere en AEG-maskin, men ble faktisk frarådet å kjøpe denne nå, fordi de ikke lenger produserer den der de gjorde tidligere. Den regnes ikke for å være like god lenger, mens prisen er den samme.

Jøss, er det sant? Jeg som har trodd at AEG var det nest beste (etter Miele så klart).

Skulle gjerne hatt en Miele-maskin (vaskemaskinens Rolls Royce? ;) ), men en slik maskin blir nok litt i dyreste laget for oss nå. Og siden vi bare er to, får vi klare oss med et annet merke. Men vi holder oss nok unna Candy og mange av de andre rare merkene.

Den som jeg linket til lenger opp har jo både utsatt start og sånn funksjon hvor man kan se hvor lenge det er igjen av en vask. Det er litt fancy.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har alltid også trodd at AEG var nest best, men det virker ikke sånn lenger. Jeg hadde heller ikke kjøpt en Miele-maskin hvis det ikke var for at den ble utsatt for ekstremsport nesten hver dag. Det er på en måte ikke noe vits i at maskinen varer i tredve år heller - siden det stadig vekk kommer nytt på markedet.

Bosch høres veldig bra ut, jeg trodde det ble noe i samme gate som AEG. (Tidligere AEG vel og merke)

Skrevet

Jeg ville satt opp en punktliste over hvilke egenskaper jeg ville at maskinen skulle ha, deretter ville jeg startet letingen. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

De tingene jeg synes er viktige er:

- Åpning i front

- Så god sentrifuge som mulig (under 1200 omdreininger og du kan ikke bruke tørketrommel heller fordi tøyet er for vått

- Stor trommel

Av "luksus" ting:

- Jo mindre man må bøye seg for å få tøy ut av maskinen jo bedre

- Energiforbruk

- Resttidvisning

- Spare (vann og energi) muligheter

Jeg bor i bolig med fellesvaskeri så jeg har ikke vaskemaskin for øyeblikket.

Skrevet

I huset der vi bodde før, sto det en AEG-maskin som hadde vasket over 20000 ganger uten reparasjoner eller problemer... Det var en helt ufattelig kvalitet på de gamle AEG-maskinene.

Miele maskiner er de som brukes på nesten alle kommersielle fellesvaskerier, i hvert fall for noen år siden da jeg vasket på slike. Jeg ville nok valgt en slik en hvis jeg ikke hadde fått en AEG toppmodell (for private) fra 2006 rimelig. Vi er fornøyde med den, men det bør man uansett være når man bare har hatt den så kort tid.

Jeg tror det rimeligste er å kjøpe en grei, men ikke rådyr, maskin og heller skifte den hvis den går i stykker etter at reklamasjonstiden er gått ut (5 år). Og da bør man heller tenke på hva slags service man får ved eventuelle problemer. I Oslo er det samme verksted som tar AEG (Elektrolux), Zanussi og Husqvarna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...