Gå til innhold

Stort bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

trur kanskje eg ende opp med eit litt stort bryllup. gjestelista enda på 114. Derfor så lure eg på om det er noken så har hatt noke lignande? Og kanskje kan komma med noken tips om gjennomføring, organisering og kanskje noken sparetips (uten at det blir taky)

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Søk på gamle tråder om emnet, det er massevis av lure sparetips å finne :lete:

Gjest fornuftig
Skrevet

Vi skal droppe den frie baren, samt at vi ordner forrett og dessert selv. Dermed har vi muligheten til å dele dagen med de vi vil, uten at det koster like mye som å bygge et sykehus i Afrika.

Skrevet (endret)

har sett opp budsjett.. kom på ca 75000.. det er med det mesta eg komme på og fri bar..der eg komme fra er det vanleg med dugnad når det gjelder sånt..

Endret av iap
Skrevet
har sett opp budsjett.. kom på ca 75000.. det er med det mesta eg komme på og fri bar..der eg komme fra er det vanleg med dugnad når det gjelder sånt..

Jeg ville aldri basert bryllupet mitt på andres dugnadsånd, det synes jeg er veldig frekt.

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg ville aldri basert bryllupet mitt på andres dugnadsånd, det synes jeg er veldig frekt.

Heldigvis er Norge "frivillighetens land". Dette er noe som gjenspeiler seg i lag, foreninger og private konstellasjoner. På mange steder, i mange familier og vennekretser er det faktisk tradisjon at folk stiller opp for hverandre i situasjoner man trenger hjelp. Bryllup er ofte en slik type situasjon. Hvis man leser gjennom gamle tråder her, ser man at mødres venninger stiller som servitører, tanter baker kaker, kollegaer pynter lokalet o.sv.

I stedet for å fordømme slik hjelp, la oss nå heller være glad for at noen ennå evner å hjelpe andre, det er en kjempeflott måte å vise at man bryr seg om hverandre.

Skrevet
Heldigvis er Norge "frivillighetens land". Dette er noe som gjenspeiler seg i lag, foreninger og private konstellasjoner. På mange steder, i mange familier og vennekretser er det faktisk tradisjon at folk stiller opp for hverandre i situasjoner man trenger hjelp. Bryllup er ofte en slik type situasjon. Hvis man leser gjennom gamle tråder her, ser man at mødres venninger stiller som servitører, tanter baker kaker, kollegaer pynter lokalet o.sv.

I stedet for å fordømme slik hjelp, la oss nå heller være glad for at noen ennå evner å hjelpe andre, det er en kjempeflott måte å vise at man bryr seg om hverandre.

Poenget er at det er veldig frekt at man forventer at andre stiller opp. Koselig om noen vil, men dette er ikke noe man budsjetterer med.

Gjest nextlife
Skrevet
Poenget er at det er veldig frekt at man forventer at andre stiller opp. Koselig om noen vil, men dette er ikke noe man budsjetterer med.

Men hvis dtte er en tradisjon i "omegnet", da er det vel noe man kan forvente?

Skrevet
Men hvis dtte er en tradisjon i "omegnet", da er det vel noe man kan forvente?

Nei, man kan aldri forvente noe.

75000kr og 114 gjester, da må man forvente MYE gratis arbeid, gratis mat/foto/lokale eller underholdning. Kjole fra fretex og hjemmebrent, det er faktisk ikke mulig ellers.

Skrevet

75000kr og 114 gjester, da må man forvente MYE gratis arbeid, gratis mat/foto/lokale eller underholdning. Kjole fra fretex og hjemmebrent, det er faktisk ikke mulig ellers.

kvifor skulle ikkje det vær mulig...det er faktisk vanleg å at naboer og venner av familiane er med å hjelpe til i sånne anledningar..det hadde faktisk vore det samma om eg hadde sagt at lokale skulle fiksa servitørar, for då er det idrettslag og liknande som må stilla på dugnand...og ein gjer dugnad på bryllup konfirmasjonar tilbake til dei som er med.. å dei pleie få noko for det...

her skal det ikkje vær noko kjole fra fretex, heimabrent, eller gratis mat/foto/ lokale...litt trangsynt der vil eg nå sei...

Skrevet

Det er bare tull!!

Og det er faktisk slik at i mange slekter vil mange hjelpe til i bryllup, slik er det både i min slekt og i min forlovedes slekt, det er sånn det alltid har vært, og vi har med glede stilt opp når andre slektninger har giftet seg. Ingen som synes det er frekt. Synd det ikke er slik i din slekt (hvis det var du som skrev det innlegget lenger opp) men det er faktisk koselig å ha det slik, og det gjenspeiler vel gode forhold i slekten :)

Skrevet

Vi skal forresten ha bryllup med ca 100 gjester, og jeg tror vi skal få det til under 100.000 i alle fall, alt inkludert, også fri bar.

Skrevet
Det er bare tull!!

Og det er faktisk slik at i mange slekter vil mange hjelpe til i bryllup, slik er det både i min slekt og i min forlovedes slekt, det er sånn det alltid har vært, og vi har med glede stilt opp når andre slektninger har giftet seg. Ingen som synes det er frekt. Synd det ikke er slik i din slekt (hvis det var du som skrev det innlegget lenger opp) men det er faktisk koselig å ha det slik, og det gjenspeiler vel gode forhold i slekten :)

Du er kanskje ikke den rette til å utale deg siden dere skal ha nesten gratis lokale og gratis serveringshjelper. Det er ikke akkurat det som er vanlig.

Og om dere skal servere orgainalt er vel også tvilsomt.

PS, ikke så lurt å legge ut mye info på nettet, man blir gjennkjent.

Gjest nextlife
Skrevet
Du er kanskje ikke den rette til å utale deg siden dere skal ha nesten gratis lokale og gratis serveringshjelper. Det er ikke akkurat det som er vanlig.

Det er vel kanskje akkurat sånne som Stine66 som kan uttale seg ang dette temaet, dersom hun sitter med planer og erfaringer ang å arreangere bryllup som ikke "koster skjorta", som har funnet lure måter å spare inn på, det var jo det TS forespurte :sjenert:

Skrevet

Nei, veit du, vi skal betale 4000 for lokalet, og det er vel ikke akkurat uvanlig for et forsamlingslokale?

Og vi skal betale 1000 kr for hver som skal servere, skal bruke venner til det, men skal likevel tilby 1000 kr som takk for hjelpen.

Ikke helt sikkert på hva du mener med å servere orginalt? Vi skal ha viltbuffet til mat, fant ut at buffet sparer oss for mye kostnader, både fordi vi kan supplere med mat vi lager selv, vi trenger ikke like mange servitører som om vi hadde hatt servering ved bordet, og maten er billigere pr snute enn om vi hadde hatt treretters.

Og jeg tror egentlig ikke det er særlig uvanlig å få hjelp av slekt og venner i en slik stund. Sambo og jeg er fra ulike deler av landet, og begge steder er det vanlig at slekta hjelper til. Kanskje det er litt annerledes i de store byene, men på litt mindre steder er det nok ganske vanlig :)

Skrevet
Nei, veit du, vi skal betale 4000 for lokalet, og det er vel ikke akkurat uvanlig for et forsamlingslokale?

Og vi skal betale 1000 kr for hver som skal servere, skal bruke venner til det, men skal likevel tilby 1000 kr som takk for hjelpen.

Ikke helt sikkert på hva du mener med å servere orginalt? Vi skal ha viltbuffet til mat, fant ut at buffet sparer oss for mye kostnader, både fordi vi kan supplere med mat vi lager selv, vi trenger ikke like mange servitører som om vi hadde hatt servering ved bordet, og maten er billigere pr snute enn om vi hadde hatt treretters.

Og jeg tror egentlig ikke det er særlig uvanlig å få hjelp av slekt og venner i en slik stund. Sambo og jeg er fra ulike deler av landet, og begge steder er det vanlig at slekta hjelper til. Kanskje det er litt annerledes i de store byene, men på litt mindre steder er det nok ganske vanlig :)

Virkelig??

Det varierer nok litt fra sted til sted. Vi skal betale 2500 for leie av grendehuset, deretter 230 kr pr person for catering (det mer ikke standard-maten, men en vilt-utgave).

Servise, glass og slikt er inkludert i prisen på lokalet. Servitører skal vi ha venner til å hjelpe oss, tenkte å forslå å betale 1000 kr pr hodet, samt invitere alle til fest senere.

Skrevet

Vi får også mye hjelp til bryllupet og det synes ikke jeg er frekt i det hele tatt. har så utrrolig mange tanter som kommer til å stille opp og bake kaker og slikt. Og det er vanlig der jeg kommer fra at familien hjelper til.

Skrevet

Sånn er det hvor jeg bor også... Ikke akkurat dugnad kanskje, men alle spør om de kan hjelpe til, og da får de selvfølgelig det;)

Takk gud for bygdeNorge.... :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...