Gå til innhold

Sykehjem

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pink_*
Skrevet

Har en bestemor som er på sykehjem rullerende,dvs 14 på hjenmmet og 4 uker hjemme.

Hun sier at om hun får fast plass,slår de sammen formue og trygd og tar 85 prosent av det.

Hun vet om en som betaler 20,000 kr mnd for sykehjem plassen sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener de tar en viss prosent av inntekten - dvs trygd og renten på forumen (altså ikke selve formuen).

Skrevet

Det er av inntekt, ikke formuen.

Skrevet

Man kan ta inntil 75% av inntekten opp til 1G, og 85% av alle inntekter, dvs. pensjon, kapitalinntekter etc. over dette, i oppholdsbetaling for fast plass i sykehjem.

Formuen blir ikke rørt i noe tilfelle, kun evt. inntekter av formue.

Skrevet
Man kan ta inntil 75% av inntekten opp til 1G, og 85% av alle inntekter, dvs. pensjon, kapitalinntekter etc. over dette, i oppholdsbetaling for fast plass i sykehjem.

Formuen blir ikke rørt i noe tilfelle, kun evt. inntekter av formue.

Hva med de som liker å kle seg pent, fise håret,ta fotbeh. Litt håndarbeide,gaver,tannlege???

hvem skal betale det da????

Ikke kom med at det er pårørende. Har et eks hvor det er aktuelt,men nærmeste pårørende er trygdet og sliter for å få endene til å møtes

Skrevet (endret)
Hva med de som liker å kle seg pent, fise håret,ta fotbeh. Litt håndarbeide,gaver,tannlege???

Ikke kom med at det er pårørende. Har et eks hvor det er aktuelt,men nærmeste pårørende er trygdet og sliter for å få endene til å møtes

Det betaler de selv av de resterende ca 20% av pensjonen. Men da har de jo allerede fått dekket, mat, medisiner, pleie, bleier, osv, altså vanlige, løpende utgifter de også ville hatt om de bodde hjemme.

Kanskje har de mer til eget bruk når de bor på sykehjem enn de ellers ville hatt.

En sykehjemsplass koster forresten ca kr 460 000 i året etter at egenandelen på ca 75-80% av inntekten til beboeren er trukket fra.

Det er ingen som "kommer med " at det er pårørende som skal dekke ting.

Endret av Nabodama
Skrevet

Det er pengene som er igjen som skal brukes til egenpleie; hår, fotpleie, gaver etc. Når det gjelder tannlege, så er det dekket av staten for de med fast plass.

En må huske at prisen som betales dekker alt av stell og alle måltider. Dersom en bor hjemme og får daglig tilsyn av hjemmetjenesten må en holde seg med mat, medisiner og husvask selv.

Mulig noen synes det er dyrt, men det koster å ha kontinuerlig tilsyn!

Skrevet
Det er pengene som er igjen som skal brukes til egenpleie; hår, fotpleie, gaver etc. Når det gjelder tannlege, så er det dekket av staten for de med fast plass.

En må huske at prisen som betales dekker alt av stell og alle måltider. Dersom en bor hjemme og får daglig tilsyn av hjemmetjenesten må en holde seg med mat, medisiner og husvask selv.

Mulig noen synes det er dyrt, men det koster å ha kontinuerlig tilsyn!

jeg synes uansett dette er dyrt. tenker på at mange aldri blir luftet,puttet i seng kl 17. Dopet for at de skal sove. puttet på ei bleie for at ingen har tid til å ta de på do.

det skjer at folk må bleie på seg...noe de ikke trengte før de kom dit. Nedverdigende. Nå er det mange som har det bra rundt omkring,men det gjelder ikke alle.

sitter på en stol i en korridor, helt tomme i blikket av dopmedisin.

Gjest omsorgsarbeideren
Skrevet

Hei.

Jeg jobber på sykehjem, og kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen.

Jeg vet ikke så mye om hva man tar av trygden osv, men hos oss bruker man ikke bleie om man ikke trenger det. (bleier er dyrt, og om man kan slippe å bruke dette er det jo bare bra for økonomien på sykehjemmet??!

Det at man legger seg kl 17.. Ja der jeg jobber, er det EN dame som blir stelt og får legge seg da. Dette er fordi hun da har sittet i rullestol hele dagen, og blir lagt for å avlaste ryggen.

De andre legger seg fra ca kl 20. dette fordi de vil det selv. De eldre trenger mere søvn, de blir fortere slitne enn oss andre. Jeg husker også jeg reagerte da de ville legge seg så tidlig, men klart vi holder de ikke oppe om de vil legge seg. De andre som vil sitte oppe, får selvsagt det.

Og ja. som en sier. Det koster å ha heldøgns omsorg.

Bare en ting med det samme sånn litt på siden...

Det jeg reagerer mest på er hvor sjelden de på sykehjemmet får besøk av pårørende. Er liksom tre ganger i året at de får besøk- PÅ Morsdag,/farsdag en dag i jula og på bursdag. Skremmende å se hvor travelt vi har det i dagnes samfunn..

Nå sier jeg ikke at det er sånn til alle brukerne, men til mange er det sånn.

Har vært der jeg er nå i ett år, og en dame der har mange barn og barnebarn, men ikke fått ett besøk ennå. KLart man vet ikke hva grunnen er, men bare en sånn tankevekker...

Skrevet

I de kommunene jeg har jobbet på sykehjem, har det vært både fotpleier og frisør på "huset", og de har hatt helt greie priser....dvs. adskillig rimeligere enn dersom jeg går til frisør/fotpleier privat. Tannlege er gratis for all i institusjon, eller som har vært innskrevet i hjemmesykepleien i 6 mndr. eller mer. Oppholdsbetalingen i sykehjem inkluderer kost, losji, alt av medisiner, medisinsk utsyr/hjelpemidler etc. du måtte ha behov for......alle former for legetilsyn og medisinsk behandling enten i sykehjemmet eller evt. andre steder, er også dekket...dvs. at hvis du skal til en poliklinisk undersøkelse på sykehus, så skal du ikke betale egenandel. (Sykehjemmet skal betale egenandelene dine.)

Min erfaring er at det fleste som bor på sykehjem klarer seg greit økonomisk etter at de har betalt for oppholdet....

Og jeg har ikke "kommet med" at det er de pårørende som skal betale. Jeg svarte på hvordan reglene var.

:)

Skrevet

Jeg har selv sittet og gitt råd om at evt. bankinnskudd og formue overføres i ektefelles navn, hvis denne fortsatt blir hjemmeboende. Da kan det ikke kreves betaling av renteinntekter for dette.

Har de som flytter på sykehjem egen bolig, kan denne beholdes i 6 mnd etter at de har fått fast plass. Utgifter de har på denne boligen i dette halve året (strøm, forsikring osv), går som fratrekk i egenbetalingen for sykehjemsplassen. Etter et halvt år tas det ikke lenger hensyn til denne utgiften for pasienten, og de fleste velger å selge boligen.

Det kan også være lurt å gi forskudd på arv til barn/barnebarn hvis de har "for mye penger", for å redusere på egen formue. Da blir det mindre igjen i totalformuen, som igjen reduserer renteinntekter for sykehjemsbeboeren (gjelder 85%-regelen som referert til tidligere). Så noe kan man gjøre for å redusere på totalbetalingen.

Men det er riktig at en sykehjemsplass koster. Mye penger.....

Skrevet

kan ikke helt skjønne hvorfor folk reagerer på dette. hvor mange eldre med minstepensjon sitter igjen med 25 % av inntekten til å bruke på fotpleie, hår, blader håndarbeide osv når de bor hjemme. Det er jo så mye snakk om at mange eldre lider i Norge pga høye utgifter. Er de på sykehjem får de det de trenger og de sitter igjen med penger etterpå. Har selv jobbet på sykehjem og må innrømme at det er ikke det de betaler for plassen jeg reagerte på, men mangelen på tid fra de ansattes side, og det at mange ikke fikk besøk. hvis man skal orke å være oppe til kl 22 på kvelden må man faktisk ha noe å gjøre, bli stimulert på en eller annen måte( feks besøk) det er jo egentlig slik at eldre trenger mindre søvn enn de aller fleste andre men de må hvile oftere, og man merker vel selv at dersom man kjeder seg er det greit å sove for da merker man ikke at man kjeder seg. Når det er sagt mener jeg at en del av de gamle selv har skylden for at de ikke få så mye besøk ( merk at jeg kun skriver en del ikke alle) de jeg vet om som ikke får mye besøk er de som ikke var så sympatiske før de kom på sykehjem. Hvis man ikke har vært hyggelig mot mennesker før man blir gammel kan man ikke regne med at de skal besøke deg bare fordi du er gammel. Mine besteforeldre er begge over 90 og bor på sykehjem, det har de gjort i snart 2 år. de har brukt mye av livet sitt på å ta vare på andre mennesker og har alltid vært åpne, hyggelige og omtenksome. de har besøk hver eneste dag, og gjerne av flere hver dag, det på tross av at mye av familien bor 40-50 mil unna. så det stemmer faktisk, gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg!!!! det var vel en luten digresjon siden spørsmålet var om man blir trukket av både inntekt og formue, og det har vel flere svart nei på, jeg har dessuten blitt fortalt at man bør unngå pensjonsforsikringer da utbetalingen der regnes som inntekt og forsvinner inn i dragsuget dersom man bor på sykehjem. da er det bedre å spare og ha en formue man kan bruke av....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...