Zero Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Etter å ha vært på butikken fordi jeg hadde så lyst på suppe i dag, så innser jeg at slaget er tapt; det er rett og slett for få varianter av posesuppene og jeg må krype til korset (altså lage noe fra bunnen av) Jeg er ute etter oppskrifter på supper som går greit å lage for en som ikke har allverdens erfaring eller tid. Bør ikke involvere å koke på svineknoke og slikt, vil kunne bruke buljong fra pakke der det trengs Bør være sunne, altså ikke inneholde masse fløte og slikt, og tomat er heller ikke en slager her. Men kyllingsuppe, grønnsakssuppe +++ tas imot med takk! Setter veldig pris på svar (mens jeg venter på svar skal jeg sitte her med Knorr Bolognese-suppe og tenke at det snart blir bedre tider) Endret 10. oktober 2007 av Zero
Kykkelikokos Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Grønnsakssuppe er veldig enkelt å lage. Kjøp frossen lapskausblanding. Tilsett vann og et par buljongterninger. Ha i pølse eller litt brunet strimlet svinekjøtt. Blomkålsuppe er også ganske enkelt å lage: Kok opp et blomkålhode i rikelig mengde med saltet vann til blomkålen er passe mør. Lag suppe med vannet blomkålen har kokt i ved å først smelte smør i en gryte, så ha i en liten megnde mel og røre det sammen til en jevn masse. Spe litt og litt vann (fra blomkålen) mens du rører det helt ut mellom hver gang du har vann i. Det skal bli en jevn, glatt masse hver gang du har rørt i vannet. Når du etter hvert ser at det begynner å bli litt mer tyntflytende kan du ha litt større mengde med vann i om gangen til det blir passe tykkelse på suppen. Smak til med salt og pepper og ha i blomkålkvaster. Ps. Trikset er å ha små mengder med vann i hver gang slik at det ikke blir klumper. Suppen bør også koke litt slik at melsmaken forsvinner. Endret 10. oktober 2007 av Kykkelikokos
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Blomkål og/eller broccolisuppe er kjempegodt, og jeg lager det ca slik: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift17637.asp - unntatt purre, og med hønsebuljongterninger og melk i stedet for kjøttkraft og fløte. Man kan ha i egg på slutten, men det pleier ikke jeg. Grønnsakssuppe kan (selvsagt) lages av "vanlige" grønnsaker, feks kålrot, sellerirot (viktig for smaken, kan evt bruke stangselleri, persillerot e.l), potet, gulrot, løk, purre, strimlet kål eller hva man ellers måtte ha. Jeg koker opp vann med buljongterninger (gjerne oksebuljong)/kjøttkraft, har oppi grønnsakene og lar det koke til de er møre. Suppa blir mer mettende med f eks byggryn eller linser i, og med kjøttbiter blir det - hold deg fast - kjøttsuppe Tomatsuppe, f eks basert på denne oppskriften: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift14478.asp Har du ikke søtpoteter, kan du bruke vanlig potet, eller bare fylle på med pasta... Mildere hjemmelagd tomatsuppe får du ved å bruke tomatpuré i stedet for hermetiske tomater, spe med melk og ha i noen friske tomater underveis. Dette ser ut som en ok fiskesuppe, kan varieres også: http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/05/06/368105.html Jamies kikert- og purresuppe: http://forum.kvinneguiden.no/lofiversion/i...hp/t263114.html Kyllingsuppe: http://www.kk.no/php/art.php?id=311607 (jeg har lagd noe liknende, men uten jevning og chutney, selv om jeg tror den blir god med sistnevnte. Det kan også være godt med eplebiter i, og den blir mektigere om du f eks har i aspargesbønner. Jeg har forøvrig frest grønnsakene og kyllingbitene sammen i olje og krydder før jeg tilsetter væske) Det er egentlig ganske enkelt å lage hjemmelagd suppe, så lenge man tillater seg å jukse med buljongterninger eller ferdig fond. Jeg lager hjemmelagd kraft av og til, men med begrenset tilgang på de riktige råvarene (nærbutikkene her gidder ikke selge margbein, hel fisk er også et fremmedord) eller lite plass i frysern, må man nesten bruke terninger i blant.
pilutta Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Min favorittsuppe på høsten er løksuppe. Veldig enkelt og fantastisk godt. 4 ts smør eller margarin 3-4 løk 1 l god buljong, gjerne fondterninger salt og pepper evt laurbærblad Jeg skjærer løken i tynne ringer og bruner dem i smør. Så heller jeg på vann, tilsett buljongterning og la suppen småkoke til løken er godt mør,kanskje i en halvtime. Smaker til med salt og pepper, og noen ganger bruker jeg et laurbærblad oppi suppa under koking. Skal jeg ha gjester rister jeg loffskifer,og fordeler suppen i ildfaste boller. Så legger jeg en loffskive i hver bolle og drysser ost på toppen, og gratinerer i ovnen til osten er gyllen. Nydelig!
onyx Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg er helt hekta på gresskarsuppe for tiden. Veldig godt og enklet. Skjær gresskar i terninger og kok i en kraftig buljong til de er møre. Jeg bruker ca 3 dl væske til 5-600 gram gresskar (gir to porsjoner) Mos fin i blender eller bruk stavmikser. Smak til med salt og pepper. Suppen kan også tilsettes melk eller fløte, men jeg synes det er unødvendig. Er suppe for tykk tilsetter jeg heller litt ekstra buljong. Jeg serverer den med revet parmesan og noen dråper god olivenolje eller trøffelolje. Krutonger eller gresskarfrø er også godt på. Fremgangsmåten for denne suppen bruker jeg til mange forskjellige typer, f.eks. med frossne erter, blomkål, gulrot etc. Smakstilsetningene varierer.
Zero Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2007 Oi, så mange fine svar! Nå skal det bli mye mer enn bare Toro og Knorr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå