Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har en periode bæsjet mye, jeg har ikke tall på hvor mange ganger om dagen jeg bytter bæsjebleie. Ofte ser det ut til at det kommer med bæsj når hun promper (beklager ekle detaljer). Ellers virker hun oppegående og ikke syk.

Resultatet av dette, er at hun er kjempesår i rumpa - hele underlivet, egentlig. Et par steder ser det nesten ut som om det er på nippet til å begynne å væske. I dag tidlig var det hyling og tårer da jeg vasket henne. Noen råd til hva jeg skal gjøre? Bytter bleie med en gang jeg merker at det er noe der, vasker og tørker godt, smører med sinksalve, lar henne ligge uten bleie innimellom, men hun kan jo ikke gjøre det alltid heller, for blir jo kald. Bør vel ringe helsestasjon eller lege og spørre, men inntil da tar jeg gjerne i mot råd her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan prøve med potetmel i stedet for sinksalve, eller en annen salve som ikke inneholder sink?

Skrevet

hva vasker du med? hvis du bruker våtservietter bør du slutte med det med en gang. Jeg vasket bare med vann og evt. litt baby-olje når knøtt var liten. I tillegg lot jeg han ligge naken på et håndkle på baderomsgulvet hver morgen når jeg dusjet og ordnet meg. Der var det varmt og godt og det gjorde ikke noe om han tisset.

Det finnes også en salve på apoteket som heter inotynol eller noe lignende. Den er kjempe bra (mange av sinksalvene inneholder parfyme etc).

Lykke til

Tingeling

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv å vaske rompa under dusjen, uten klut... Bare skylle godt, og vaske med hånda. Uansett hvor bløt klut du har, så kan det irritere når huden er sår i forveien... Og potetmel er kjempebra! Og masse luft. Prøv å blåse tørt med en hårføner hver gang du har vasket, det er ikke så hardt for huden som et håndkle...

Skrevet

HVis du ammer, er morsmelk det beste du kan smøre med. La barnet ligge nakent på et håndkle så lenge så mulig. Ha det godt og varmt i rommet et par dager og gjennomfør det. Hadde samme problem med storesnuppa, ingen salver hjalp men morsmelk ble redningen, sammen med lufttørking.

Nå brukes bare initiol salve her i huset, sinksalve gjør vondt verre.

• Nyttig 1
Skrevet

Potetmel er jo genialt! Det fungerer utrolig godt!

Skrevet

Takk for svar og gode råd.

Jeg vasker bare med vann og mesoft-kompresser. Våtservietter brukes kun i nødsfall (ute uten tilgang til vann). Prøvde å smøre med stellekrem vi fikk prøve på en gang nå, i stedetfor sinksalve. Sebamed, eller hva den nå heter. Sinksalven vi har brukt er fra helsekost, og jeg har fått den anbefalt av et par "erfarne småbarnsmødre", men ikke sikkert jenta mi tåler den likevel.

Kan kjøpe potetmel i morgen og prøve det, evt høre på apoteket etter en av salvene dere foreslo. Ser utrolig vondt ut, stakkars.

Skrevet

Huff, det høres ikke noe godt ut nei.

Eneste jeg kan anbefale er masse pudder, ligge uten bleie i et varmt rom og SebaMed.

Håper det blir bedre snart :)

Skrevet
Jenta mi har en periode bæsjet mye, jeg har ikke tall på hvor mange ganger om dagen jeg bytter bæsjebleie. Ofte ser det ut til at det kommer med bæsj når hun promper (beklager ekle detaljer). Ellers virker hun oppegående og ikke syk.

Resultatet av dette, er at hun er kjempesår i rumpa - hele underlivet, egentlig. Et par steder ser det nesten ut som om det er på nippet til å begynne å væske. I dag tidlig var det hyling og tårer da jeg vasket henne. Noen råd til hva jeg skal gjøre? Bytter bleie med en gang jeg merker at det er noe der, vasker og tørker godt, smører med sinksalve, lar henne ligge uten bleie innimellom, men hun kan jo ikke gjøre det alltid heller, for blir jo kald. Bør vel ringe helsestasjon eller lege og spørre, men inntil da tar jeg gjerne i mot råd her.

Inotyol(tror det skrives sånn)er tidenes beste rumpesalve,lilleman var en periode litt forkjøla og uggen,og da ble rumpa også sår...merka at bæsjen var grønnere....men den tok det,ikke bruk zink salve fra natusan hvertfall,den er helt forferdelig...

Lykke til,,

forresten så bruker jeg kun våtservietter,har aldribrukt noe annet..og heller aldri blitt sår pga dem...

Skrevet

SebaMed er etter min mening genial!

Lillegutten har veldig følsom hud, men denne har hjulpet på all sårhet han har hatt!

Skrevet

Det høres ut som du gjør alt det riktige; skifte bleie fort, vaske vekk avføring, smøre med salve.

Husk å klappetørke, aldri gni verken med klut eller håndkle. Stakkars lille, det er ikke godt med sår stump.

Avføring er svært hudirriterende og spesielt hvis det er løs avføring.

• 15 år senere...
Skrevet

Jeg har brukt weleda calendula bleiekrem på alle mine 3, og det anbefaler jeg til alle! Det burde være påbudt av helsestasjonen å dele den ut til nybakte foreldre.

Jeg har gitt det til venninner som har hatt barn med såre stumper, og etterpå bruker de ikke annet.

Anonymkode: 2b877...e51

Skrevet

Som flere andre sier: potetmel! 😊

Skrevet

Vask med lunkent vann med litt weleda Calendula babyolje i vannet. Og tørre engangservietter. Tørk og luft godt. Smør med Weleda Calendula bleiekrem. Beste produktet som funket på min sønn som hadde ganske sensitiv hud.

Anonymkode: 86f1b...978

Skrevet

Nå er vel denne ungen rundt 15 år, så får håpe hun ikke er sår i skrittet lenger.

• Liker 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (8 timer siden):

Nå er vel denne ungen rundt 15 år, så får håpe hun ikke er sår i skrittet lenger.

Får håpe ts ser dette og fortelles oss hva som funket på 15-åringen😂

Anonymkode: 93acb...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...