Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg kan få for meg at jeg bare MÅ lage en rett utfra en muligens liten ingrediens Jeg starter, hva kan vi lage med; 1) Kapers 2) Dill 3) Dijonsennep Håper på maaange gode forslag! :-D
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg kan få for meg at jeg bare MÅ lage en rett utfra en muligens liten ingrediens Jeg starter, hva kan vi lage med; 1) Kapers 2) Dill 3) Dijonsennep Håper på maaange gode forslag! :-D Disse tingene hver for seg altså
Dru Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Kapers passer fint til schnitzel med poteter og erter. Men det blir som tilbehør. Dijonsennep er en genial ingrediens i kremet pastasalat, blander rømme og majones, krydrer med salt og pepper og dijonsennep til ønsket smak. Pasta, kjøtt og grønnsaker etter eget ønske. Dill har jeg aldri brukt til noe, så der er jeg helt blank.
Gjest Elastica Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Dill bruker jeg når jeg lager majones til ferske reker. Kremfølte piskes til krem. Ekte majones blandes i. Masse oppkuttet fersk dill, litt pepper, sitronsaft og litt chili. Veldig godt til loff og ferske reker som en liten variasjon til den vanlige majonesen.
Gjest glamourgirl Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Eller ha dill i hjemmebakt brød, som du serverer til skalldyr.
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Kapers: - i Spaghetti puttanesca - i brunet smør til stekt hvit fisk (steinbit, kveite eller skatevinge) sammen med bladpersille og sitron - i tunfisksalat, feks Salade niçoise (med poteter, grønn salat, grønne bønner, tomat, svarte oliven, hardkokt egg... ) Dill: - i lammefrikassé - i pastasaus med fløte, sitron, asparges og røkelaks - i köfter, tyrkiske lammekjøttboller - i gravlakssaus Dijonsennep: - i vinaigrette - Kyllingbryst i kremet sennepssaus - i gratineringssaus til blomkål sammen med gorgonzola, med valnøtter på toppen
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Kapers: - i Spaghetti puttanesca - i brunet smør til stekt hvit fisk (steinbit, kveite eller skatevinge) sammen med bladpersille og sitron - i tunfisksalat, feks Salade niçoise (med poteter, grønn salat, grønne bønner, tomat, svarte oliven, hardkokt egg... ) Dill: - i lammefrikassé - i pastasaus med fløte, sitron, asparges og røkelaks - i köfter, tyrkiske lammekjøttboller - i gravlakssaus Dijonsennep: - i vinaigrette - Kyllingbryst i kremet sennepssaus - i gratineringssaus til blomkål sammen med gorgonzola, med valnøtter på toppen Flott med så mange forslag fra dere!! :-D Kan du komme med oppskrift på kremet sennepssaus, pastasaus med laks, gravlakssaus, tunfisksalaten og spagettisausen..? Pleease! takk
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Flott med så mange forslag fra dere!! :-D Kan du komme med oppskrift på kremet sennepssaus, pastasaus med laks, gravlakssaus, tunfisksalaten og spagettisausen..? Pleease! takk Det er blitt midt på natta, men jeg kan ta litt. Kyllingfilet med sennepssaus(2 pers) 2 kyllingfileter smør, olivenolje salt og pepper 2 sjalottløk 1 fedd hvitløk 5-6 ss tørr hvitvin ca. 2 dl kyllingkraft 2-3 ts dijonsennep 2 ss crème fraîche 1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann salt, pepper (friske urter) Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche. Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper. Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra. Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med. Pasta med røkelaks (tilsett hakket dill tilslutt). Salade niçoise - et eksempel (tilsett kapers!) Spaghetti puttanesca: Kok pasta (250 g til 2 pers). Surr 2-3 fedd hvitløk og 1-2 friske chili i litt olivenolje. Tilsett en boks hakkede tomater, en neve kalamataoliven, 5-6 middelhavsansjos og ca. 2 ss kapers. Bland tilslutt den ferdigkokte pastaen i sausen, og server med parmesandryss. Endret 10. oktober 2007 av Eurydike
Elbereth Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Kapers er godt tilbehør til biff tartar sammen med rå løk og eggeplomme. Dijonsennep. Hadde et glass dijonsennep med honning en gang. Det var nydelig som smakstilsetning til dressinger eller til å pensle på svinekjøtt før steking. Dill passer godt til laks og ørret. Jeg bruker fersk dill, sitronbåter, sjalottløk, salt og pepper i buken på laks/ørret når jeg saltbaker den.
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2007 #11 Skrevet 12. oktober 2007 Hva med avacado? -Guacamole -Avocadosalat -Toast/smørbrød
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 Er det noen som har oppskrift på avacado med reker..? en slags salat er det ikke det?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 Hva med; * parmesan * Dijon sennep :-D
Aurela Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Er det noen som har oppskrift på avacado med reker..? en slags salat er det ikke det? Jeg ville bare laget vanlig rekesmørbrød med masse digg advokado på toppen, eller i bunn om du vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå