Gjest Gjest_mor_* Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Syns dere en 4-åring, en 6-åring og en 8-åring er for små til å være hjemme en liten stund om ettermiddagen? I underkant av en time, tenker jeg på da.
Rosalie Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Ja, det syns jeg. Altfor stort ansvar for 8-åringen.
Gjest =tentacle= Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Det ville jeg ikke vært komfortabel med.
Gjest Elastica Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har en førsteklassing og en tredjeklassing som er alene en kort stund før jeg er hjemme fra jobb, men det blir kanskje litt for mye å ha ansvaret for en fire-åring også. Kommer muligens an på hva de gjør. Hvis de er aktivisert og du stikker en kort tur i butikken, er det kanskje greit? Det hjelper hvis den eldste kan ringe og du ikke er langt unna.
Kayli Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har en 4-åring og en 8-åring og kunne aldri drømme om å la dem være alene hjemme. Den eldste klarer fint å være alene en stund, men jeg synes ikke hun er stor nok til å ha ansvar for lillebroren sin.
momo Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Synes det kommer veldig mye an på hvordan barna er. Har en jente på 6 år og hun klarer fint og være alene hjemme en time. Men hun har da mulighet til og ringe oss, vi er aldri langt unna og kan ved behov gå til naboen.
Nigo-san Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ser ikke noe galt i det, men det kommer selvsagt an på barna og hvordan de forholder seg til det. Har selv latt barna være alene og passe på hverandre i korte stunder, men da bare fordi det har vært helt nødvendig.
Mistyen Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Det ville sikkert kommet veldig an på barna, men hvis jeg ser for meg mine barn - da ville jeg nok prøvd å finne andre løsninger
Rosalie Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Altså - stort sett vil vel en 6-åring og en 8-åring fint kunne være alene en kort periode dersom de går godt overens, og de er underforståtte med situasjonen og kan nå deg på telefon, og du kan være hjemme innen veldig kort tid. Men 8-åringen skal ikke måtte ha ansvar for en 4-åring, med mindre det virkelig ikke finnes noen annen utvei.
Nigo-san Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Men 8-åringen skal ikke måtte ha ansvar for en 4-åring, med mindre det virkelig ikke finnes noen annen utvei. Dette kommer igjen helt an på barna- det er store forskjeller innenfor samme alder. Men her i huset har det da vært åtteåringen OG seksåringen som sammen har hatt et ekstra øye på lillebror. Ingen av dem finner det ansvaret spesielt tyngende, når det er en sjelden gang og en kort stund. Men igjen, det er vanskelig å si at det er enten forsvarlig eller uforsvarlig, det er nok forskjellig fra familie til familie.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 Det er vel bare du sjøl som vet svaret på hva som passer for dine barn. Det kommer an på situasjonen, synes jeg; er det naboer de kan ty til, kan du komme raskt dersom de ringer, vet de hva de skal gjøre hvis brannalarmen går, dersom noen ringer på etc etc,- og ikke minst; er de komfortable med det selv? Lot jenta vår være alene en time eller to da hun var 7. Da så hun på film, og hadde telefon hun kunne bruke, og vi var tre minutters kjøretur unna. Nå er hun 11, og jeg kunne ikke latt henne være alene hjemme sammen med 3-åringen. Når hun blir 12, og han 4 vet jeg heller ikke om jeg vil være komfortabel med det. Tror nok minstemann blir 6 før jeg lar dem være alene, jeg.
Helen Skrevet 10. oktober 2007 #12 Skrevet 10. oktober 2007 Dette kommer helt ann på hvordan ungene er. Min 11 åring og 7 åring kan fint være hjemme en stund alene, mens 11 åringen til min mann og 7 åringen kan ikke være alene hjemme sammen. Hvis de to er hjemme alene så finner de på så mye tull så der er ikke til å fatte. De to rotter seg samme for å gjøre mest mulig ugang så derfor kan ikke de være alene hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå