Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvor mye veier en kyllingfilet ca? (Har ikke kjøkkenvekt her :fnise: )

2. Hvor mye kjøtt bør en kvinne på 63 kg (som går tur til sammen ca 6 timer i uka, ingen trening utenom dette) få i seg pr dag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

En kyllingfilet varerier vanligvis mellom 120 til 150 g.

Det er ingen fingerregel som sier hvor mye kjøtt du må ha i deg hver dag.

Men det er en god ide å sette ned kjøttforbruket til middag til rundt et sted ala en kyllingfilet og heller fylle på med grønnsaker.

Skrevet

Takk for svar. Hvorfor rådes det til å sette ned kjøttforbruket? Trodde det var mer proteiner og mindre karbohydrater som var "tingen" nå jeg

Skrevet
Hvorfor rådes det til å sette ned kjøttforbruket?

Fordi det belaster miljøet mye mer å produsere kjøtt enn annen mat.

Skrevet
Fordi det belaster miljøet mye mer å produsere kjøtt enn annen mat.

Foretrekker å bidra til å hjelpe miljøet på andre måter, siden jeg tror protein er en viktig del av kostholdholdet.

Gjest Deception
Skrevet

Det finnes andre proteinkilder enn kjøtt, og som samtidig belaster miljøet mindre. For eksempel egg og bønner, linser.

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for svar. Hvorfor rådes det til å sette ned kjøttforbruket? Trodde det var mer proteiner og mindre karbohydrater som var "tingen" nå jeg

Fordi det blir rett og slett for mye mat dersom man skal spise så mye mer enn det. Klarer man å dele tallerkenen i tre - en del kjøtt, en del grønnsaker og en del karbohydrater (siste helst av typen med høy GI - grov pasta, naturris eller grønnsaker) så vil man spise mye sunnere. Hvis 120-150 gram kylling eller annet kjøtt er normen for det andre så gir det selv hvor stort måltidet blir.

Skrevet

MEn er det ikke et poeng i seg selv at det du spiser skal ha mye langsom energi, så det holder lengre? Da er det vel bra med mye kjøtt og fisk. Jeg ville heller kutta ut karbohydratene, spist hele fileten, og evt fylt på med rå og kokte grønnsaker.

Skrevet
Fordi det blir rett og slett for mye mat dersom man skal spise så mye mer enn det. Klarer man å dele tallerkenen i tre - en del kjøtt, en del grønnsaker og en del karbohydrater (siste helst av typen med høy GI - grov pasta, naturris eller grønnsaker) så vil man spise mye sunnere. Hvis 120-150 gram kylling eller annet kjøtt er normen for det andre så gir det selv hvor stort måltidet blir.

Tror du blander litt begrepet. Lav GI tenker du på. ;)

og du spiser så mye kjøtt du orker. Hvis målet er å slanke seg, så gjør det ikke noe om du bytter ut litt av karboene med proteiner, da disse bidrar til et enda mer stabilt blodsukker.

Pass på å få i deg sunt fett også.

Skrevet

Jeg spiser ikke ris, poteter, kornprodukter eller melkeprodukter, så rå grønnsaker og kjøtt er det nesten nødt til å finnes en del av på middagstallerkenen for at jeg skal bli mett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...