Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går brukte jeg mitt mastercard for første gang, men vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Begynner rentene å løpe med en gang?

Hvordan bestemmes det hvor mye jeg skal betale inn hver gang?

Jeg brukte det på et kjøp på 9.000, og vil helst betale alt tilbake den 25. oktober.

Noen som kan fortelle meg litt her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vet ikke om dette er forskjellig etter hvem du har mastercard hos, men hos meg er det slik:

1. har en "kjøpsperiode" fra 15 til 15.

2. Denne kjøpsperioden kan jeg velge å nedbetale fullt før 1 måneden etter, det påløper da ingen renter.

3. Jeg kan velge å betale minimumsbelpet den 1, dette beløpet er på mitt kort 250 kr, men som sagt vet jeg ikke om dette er likt for alle. Det vil da påløpe renter på resten av beløpet frem til jeg betaler dette.

Skrevet

Takk for svar Wolfmoon :)

Jeg har forresten mitt mastercard hos Dnbnor. Jeg har sett på sidene ders uten å finne informasjon.

Jeg har også lest gjennom avtalen med mastercard (1 A4-arkside med miniskrift *uff*) uten å finne info om det jeg spør etter.

Det er ikke verre enn at jeg ringer kundeservice når det nærmer seg lønningsdag, men var fint å få "bekreftet" at det er en mnd med rentefrihet. :)

Skrevet

Jeg får faktura rett i nettbanken der minstebeløpet er ført opp.

Da logger jeg inn og sjekker hvor mye jeg har handlet for, og betaler alltid alt. Så slipper jeg renter.

Skrevet
Jeg får faktura rett i nettbanken der minstebeløpet er ført opp.

Da logger jeg inn og sjekker hvor mye jeg har handlet for, og betaler alltid alt. Så slipper jeg renter.

Takk for svar Grooo :)

Da skjer det kanskje det samme her hos meg. Første gang jeg har brukt det etter at jeg fikk det for fire år siden.

Noen som kan svare på når det er smart å bruke mastercard fremfor debetkortet til visa?

Skrevet
(...)

Noen som kan svare på når det er smart å bruke mastercard fremfor debetkortet til visa?

Det er lurt å bruke mastercard på store innkjøp, da fungerer det nesten som et rentefritt lån. De som gjør dette aktivt kan tjene renter på lønnskonto og kapitalkonto, så lenge de betaler hele summen på mastercardet etter den rentefrie perioden.

Det kan også være lurt å bruke mastercard ved kjøp av reiser, siden mange mastercard har "innebygd" avbestillings- og/eller reiseforsikring. Andre tilbud til mastercardet får du informasjon om fra utsteder (i ditt tilfelle DnB NOR).

Gjest vimselot
Skrevet

Det er vel rentefritt til utgangen av måneden?

Personlig har jeg klippet alle mine kredittkkort i to deler og kastet de i søpla, men det er fordi jeg misliker at f.eks. mastercard deles ut til de som ikke er kredittverdige dvs. som lever under eller på grensa til fattigdom.

Det er jo disse som må betale (renter), og ikke de som har betalingsevne.

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Jeg har også Mastercard i DnbNor. Slik fungerer det hos meg:

- jeg kjøper ting xx, regning kommer den 20. i hver måned (dette er en dato jeg selv har bestemt). Da kan jeg velge å betale hele summen, eller et minstebeløp på 200 kr. Hvis jeg velger å betale kun minstebeløpet løper det renter fra og med fakturadato (som er forfallsdatoen på regningen).

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Glemte en ting og det er at kjøpet ellers er rentefritt. Men jeg betaler alltid hele beløpet hver gang.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Da regner jeg med å få faktura i god tid før rentefriperiode er ute.

Smart dette da, selv om det tok meg fire år å forstå det. :ler:

Skrevet

Vær obs på at det kun er ved varekjøp en får rentefritak i en måneds tid. Hvertfalle kredittkort jeg har vært borti begynner rentene å løpe med en gang hvis du bruker kortet til å ta ut kontanter. Så det ville jeg ungått hvis det ikke er helt krise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...