Gå til innhold

Jeg får søren meg ikke fyr!

Anbefalte innlegg

Gjest Fyr og flamme
Skrevet

Nå er jeg lei...jeg får jo søren meg ikke fyr i ovnen jo. Det brenner en stund, men så bare dør det ut.

Har noen av dere tips til hvordan jeg skal få det til?

Dette er hva jeg sånn ca gjør:

Tre-fire tennbriketter (Har økt fra å bruke kun en)

Småved på toppen.

Så en litt større kubbe, men ikke en kjempestor en.

Jeg har både prøvd å bygge i pyramideform og også bare legge veden rett oppå tennbrikkettene. Ingenting funker. :(

Ovnene er en nyere peisovn. Jeg bruker bjørkeved.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket at det er bra trekk i ovnen?

(Har du tømt asken i bunn? Ofte blokkerer dette trekken - i alle fall i min ovn)

Pyramideform er best for å få fyr..

Skrevet

Jeg har aldri prøvd tennbrikker. Jeg bruker avispapir/reklame/regninger i stedet. Først krøller man sammen masse papir (ikke bare legg det peng i ovnen, det må krølles for best effekt), så stabler jeg ved oppetter papiret/bakveggen i ovnen, slik at det kommer luft imellom. Tar alltid fyr på første forsøk.

Gjest Fyr og flamme
Skrevet

Ok, fint å få tilbakemelding på at pyramide "bygging" er best.

Grunnen til at jeg bruker tennbrikketter er fordi papir lager så mye aske. Det var anbefalt i brukerveiledningen til ovnen å bruke dette i stede for papir. (Dette rådet har jeg også fått av flere.)

Jeg har på full trekk, renser ovnen for aske hver gang den har blitt brukt, så jeg kan ikke skjønne at det skal være problemet. Jeg har også døren til peisovnen på gløtt en god stund, til det virkelig ser ut som om flammene har fått godt tak. Da lukker jeg, og så etter kort tid dør alt bort. Skal jeg lukke "trekkluka" når jeg også lukker døra? :klø:

Skrevet
Jeg har på full trekk, renser ovnen for aske hver gang den har blitt brukt, så jeg kan ikke skjønne at det skal være problemet. Jeg har også døren til peisovnen på gløtt en god stund, til det virkelig ser ut som om flammene har fått godt tak. Da lukker jeg, og så etter kort tid dør alt bort. Skal jeg lukke "trekkluka" når jeg også lukker døra? :klø:

Høres ut som du gjør alt riktig. Trekkluka skal være på full åpning også når du lukker døra.

Prøv å åpne et vindu når du fyrer opp - ekstra trekk. Hvis du får fyr, men det slukker når du lukker døra til ovnen så er det defintivt trekken det er noe galt med.

Skrevet

Du er ikke alene om å slite med det!

Jeg har blitt anbefalt tennbriketter fra Kiwi, de skal være effektive, ellers gjør jeg vel det meste som en anbefalt.

Reklame på glanset papir synes jeg ikke noe om å bruke i ovnen, det blir for mye aske og brenner ikke noe godt, men legger inn pappemballasje og aviser.

Gjest Bodillen
Skrevet

Har dere veldig "tett" hus? Varmegjenvinningsanlegg?

Skrevet
Jeg har også døren til peisovnen på gløtt en god stund, til det virkelig ser ut som om flammene har fått godt tak. Da lukker jeg, og så etter kort tid dør alt bort. Skal jeg lukke "trekkluka" når jeg også lukker døra? :klø:

Jeg tror du lukker døra for tidlig.

La den stå på gløtt helt til veden er rødglødende. Da legger du inn neste ladning ved, og lukker døra.

Mange ovner har to trekkluker, en for overtrekk og en for undertrekk. Begge bør være åpne hele tida, men prøv deg fram slik at du finner ut hvilke posisjoner som gir best trekk.

Fyr alltid med god trekk, og juster aldri trekken ned annet enn når du vil justere ned varmen/brennhastigheten i ovnen. Hvis det som skal til for å få god varme er at døra står litt på gløtt, så kan du trygt la den stå på gløtt hele tida. God trekk er bedre for miljøet, pipa og ovnen, samtidig som det gir bedre varmeutnyttelse av veden.

Ventilatorer og andre avtrekksvifter bør stoppes når du fyrer, særlig før varmen har fått skikkelig tak. De trekker nemlig den lufta som ovnen trenger for å brenne godt opp og ut av huset, sjøl om de er i et annet rom. Sjekk også at alle ventiler er åpne. Lufta som skal trekkes gjennom ovnen og opppipa må komme inn et sted.

Skrevet
Tre-fire tennbriketter (Har økt fra å bruke kun en)

Småved på toppen.

Så en litt større kubbe, men ikke en kjempestor en.

Du mener da at du legger tennbrikettene i bunn, deretter småved og så kubben på toppen, regner jeg med?!

For hvis du har kubben underst er nok det svaret på at du ikke får fyr. Ilden jobber seg oppover!

Jeg pleier stort sett å bruke avispapir til opptenning. Krøller sammen noen baller i bunn. Legger deretter lagvis med relativt "liten" ved og sammenkrøllet avispapir. Bruker ikke noen store kubber i første omgang, pleier å vente til det er blitt godt med glør før jeg legger på dem. Så tenner jeg på i bunn, ser at avispapiret tar skikkelig fyr, og lukker døra. Har trekken maks åpen.

Pleier å funke uansett hvilken ovn jeg enn fyrer opp i, det. Du skal ikke behøve å ha døra åpen lenge. Og å ta ut asken for hver gang du fyrer skal definitivt ikke være nødvendig...

Er du sikker på at veden er skikkelig tørr? Hvis det ryker mye eller knitrer veldig mye er det tegn på at veden er våt, og da er det såklart ikke så lett å få fyr.

Skrevet

Forresten, så du lurte på pyramide eller ikke også.

Jeg har beskrevet en "lagvis"- metode, men det er fordi jeg tenkte på en god, gammel, liten Jøtul når du skrev "ovn". Der er det jo ikke plass til noen pyramide. Har du plass til pyramide i en peis el. så er nok det bedre.

Skrevet

Du kan også prøve å bruke kun tennbriketter og småved i starten, og så legge en eller to større kubber oppå der igjen når det er skikkelig fyr. Ikke lukk igjen døren før du har fått skikkelig fyr på de større kubbene.

Skrevet

Har du sjekka røra fra ovnen og inn i muren ?

Det pleier å legge seg sot der. Det høres ut som om trekken er problemet,ikke opptenningsmetoden.

Skrevet

Hvis du har sjekket at pipa ikke er tett av rusk og rask (klassiske storkereiret på pipa :-)), du har åpnet spjeldet på pipa, fyrer med trekklukene åpne, veden er tørr og ovnen er fri for aske, er det et mysterium hvorfor du ikke får fyr. Hjemme hos oss hvis det er lenge siden vi har fyrt, er det vanskelig å få det til brenne med det samme fordi pipa er "rå" og kald. Da lønner det seg å fyre varmen inn i pipa først fem minutter med noe som brenner lett, feks avispapir før man fyrer med ved.

Jeg hadde sjekket at pipa ikke er sprukket, full av sot eller med sotluka åpen i kjelleren.

Skrevet

skaff litt tyri... og begynn med små pinner nesten flis nederst...

Gjest Fyr og flamme
Skrevet

Takk for mange gode tips.

Joda, tennbrikketene legges i bunn, så småved og så til slutt større kubbe.

Men trekkluke? Det har jeg ikke gjort noe med. Det sitter to "kraner" på røret over ovnen ser jeg. Er dette trekklukene? Hvordan vet jeg om de er åpne eller lukket?

Ovnen og annlegget er helt nytt. Det feies hvert år, så jeg skulle ikke tro at det er pipa det er noe i veien med.

Det bør vel nevnes at mannen min gjerne får dette her til. Jeg gremmes over at jeg ikke klarer det... Men nå føler jeg muligens at det er noe med disse trekklukene. De står nå i loddrett stilling, skal de stå vannrett mon tro? (:ler: Ikke godt for dere å vite kanskje?) Synes også det er vanskelig å vite hva de to "kranene" er til... :sjenert:)

Gjest Fyr og flamme
Skrevet

Når jeg over skrev trekkluke, så tror jeg at jeg mente spjeld. :ler:

Veden er tørr og fin. Ligger under tak, men dog ute.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Det går faktisk an å bruke tennvæske også.

Skrevet

Ja, da skjønner jeg det bedre.

Er alltid vanskelig å tenne opp i ny ovn.

Du må bare fortsette å streve, det kommer seg etterhvert.

Var sånn hos meg og da jeg bytta ovn.

Skrevet

Det letteste må vel være å spørre mannen din om han kan lære deg sin måte å fyre opp i ovnen på? Og være helt sikker på at du lærer hva som er åpent og lukket spjeld. Det må nemlig være åpent når du fyrer, ellers kommer det røyk inn i stua og/eller flammene dør ut pga mangel på luft (trekk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...