Frey Skrevet 24. november 2007 #21 Skrevet 24. november 2007 Beklager, men jeg så ikke denne før nå. Vi har lest litt om denne rasen samt andre raser da vi er på utkikk etter en liten men meget utholden hund siden vi liker å trene, gå på ski, gå i fjellet osv. Noen jeg har merket meg er at det advares mot bjeffing, noen steder har det også blitt påpekt at disse har en tendens til å bite? Leser at Frey ikke har noe problemer med bjeffing, har dere et prakt eksemplar eller er dette faktisk et overkommelig problem? Har også lest advarslser om at dvergshcnauzer kan være mannevond? Jeg har på ingen måte et prakteksemplar som sådan, men jeg har en med særdeles godt gemytt. Dog har jeg aldri vært borti en som biter, så hvor dette kommer fra aner jeg ikke. Men dette er knalltøffe hunder som driter i om andre hunder er større og kan komme i klammeri dersom andre inviterer og man ikke har kontroll på bikkja. Mannevonde er de langt ifra! Jeg har enda ikke møtt et eksemplar av rasen som ikke digger folk, selv om de ofte er reserverte mot andre hunder. Hva angår bjeffing så er de originalt avlet for å være gårds og rottehunder, og dermed brukt som vakthunder. Dette vil si at de varsler når noen kommer og derav bjeffingen. Dyret her får lov til å bjeffe når det kommer folk, men ikke ellers. Når vi bodde i blokk fikk hun ikke lov. Der er en treningssak, og man må være konsekvent. Har også lest flere steder at det ikke alltid er lett å få små hunder husrene? Men vet ikke om dette gjelder dvergschnauzeren? Dette er ikke noe problem så lenge man tar oppdragelsen på alvor. Og hvor utholden er den egentlig? Orker den mange timers fjelltur, eller en god time med rask jogging? Orker den det meste om den bare er i god form? Ja, den orker det meste om den bare er i god form. Men ved løping og jogging må man jo ta hensyn til at dyret ikke har så veldig lange ben, og en hund skal ikke gallopere på hart underlag lenge. Og hvor lite trening kan den klare seg med? Selv om vi elsker å trene så er det jo ikke alltid at man har tid til dette ved siden av travle jobber. Men vil ser for meg at vi i det minste har tid til 30 min morgentur og 45-60 min kveldstur selv på travle dager. Hos mange raser så advares det jo mot så lite trening og det står at man da kan forvente at det går utover f.eks sofaen i stede? Det kommer an på hvor mye du venner den til å få, men det du skisserer over her holder i massevis. Husk at en hund gjerne kan bli stresset av for mye aktivitet også. Man kan med fordel bruke dvergen i lydighet (skikkelig grunndressur trengs på rasen mener jeg), i bruks (spor osv) eller agility. Dette er en rase som elsker å få brukt både kropp og hode. Jeg anbefaler gjerne rasen - men ikke undervurder den: det er en stor hund i liten kropp med alt som det medfører. Den er til tider tøffere enn toget, men har også et hjerte som er like stort som hele bikkja. Er man førstegangseier så gjelder det å sette seg inn i hva det å ha dvergschnauzer vil si. Dra på treff i schnauzerklubben, besøk oppdrettere, dra på utstillinger. Man kan få en lydighetsstjerne - eller en illsint kjeftesmelle - men det bestemmer man selv med oppdragelsen. Å gosj, som jeg gleder meg tilkropp nr to kommer i hus nå på nyåret
Gjest ts Skrevet 4. januar 2008 #22 Skrevet 4. januar 2008 Vi har bestemt oss for en salt og pepper dverg. Nå må vi bare finne en oppdretter. Tusen takk for hjelpen Frey! Og !!!! Håper du har fått mange fine prøve å starte egen tråd til deg, men den slettet de gitt
Frey Skrevet 4. januar 2008 #23 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer med valg av en herlig hung og lykke til med valg av oppdretter! Sjekk oppdretterlisten på hjemmesiden til schnauzerklubben så du er sikret en hund som er avlet etter raseklubbens retningslinjer. Om en uke så henter jeg min nye lille hjerteknuser i Gøteborg selv og gleder meg masse.
Gjest TS Skrevet 25. november 2008 #24 Skrevet 25. november 2008 Tusen takk for hjelpen Frey!!! Da har vi endelig hatt et lite bustetroll i hus en måneds tid. Det tok tid å finne riktig oppdretter og riktig kull. Men den som venter på noe godt... Trives veldig med hunden, men regner med at den kommer til å sette noen grå hår i hodet på oss etter hvert. For det er ingen dum hund. Litt vel tøff i trynet på valpekurset, får håpe at vi får til å jobbe med andre hunder før kurset er over. Kikket på den lille sjarmøren din på Hamar, flott hund! Planen er utstilling på min også. Blir nok valpeshow i Letohallen. Takk for hjelpen.
Frey Skrevet 25. november 2008 #25 Skrevet 25. november 2008 Så hyggelig! Hvilken oppdretter endte dere opp med? Tøff i trynet på valpekurs høres kjent ut ja, men de lander etterhvert Ps: Skulle kommet og hilst på meg på Hamar da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå