Gjest skal endelig ha hund igjen Skrevet 10. oktober 2007 #1 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har tenkt paa aa anskaffe oss hund og har lyst paa en dvergschnauzer. Er det noen som har eller har hatt dvergschnauzer som har lyst til aa fortelle om baade positive og negative erfaringer med denne rasen? Hvordan gaar de evnt sammen med stoerrre hunder? Er de veldig bjeffete? Har tidligere hatt bernen sennen og collie, men har ikke mulighet til en stor hund akkurat naa derfor tenkte vi paa en stor hund i miniformat og etter det jeg har latt meg fortelle er dvergschanuzeren akkurat dette? Hvor utholdne er de egentlig? Har alltid loept med de hundene vi har hatt foer, vil litt lengre gaa turer eller korte loepe turer bli for mye? Del dine erfaringer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 10. oktober 2007 #2 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvordan gaar de evnt sammen med stoerrre hunder? Er de veldig bjeffete? Dvergschnauzere har ingen formening om sin egen størrelse og tror de er like store som en riesen. De kan dog være tøffere enn toget og få seg noen karameller siden de gjerne prøver seg på store hunder dersom de er av den typen. Frøkna her er litt forsiktig med store hunder da hun har blitt regelrett nedrent av to forskjellige store raser ved to forksjellige anledninger. Men stort sett så leker hun like gjerne med store som små. De kan bjeffe endel dersom dette ikke avlæres tidlig. Frøkna her fikk tidlig beskjed om at bjeffing ikke er ok. Nå bjeffer hun når det kommer folk (vakthund må vite) og når hun ser katter går over tomta - og det er omtrent det. Har tidligere hatt bernen sennen og collie, men har ikke mulighet til en stor hund akkurat naa derfor tenkte vi paa en stor hund i miniformat og etter det jeg har latt meg fortelle er dvergschanuzeren akkurat dette? Det er det helt klart. Gemyttmessig er det faktisk veldig liten forskjell på en riesen og en dverg. Du må dog regne med en hund som har litt mer futt og fart enn dine tidligere raser. Hvor utholdne er de egentlig? Har alltid loept med de hundene vi har hatt foer, vil litt lengre gaa turer eller korte loepe turer bli for mye? Hun her hjemme er gjerne med på fem timer golf, eller flere timer i marka hun så de står ikke noe tilbake for andre hunder der. Fordelen er derimot at dersom de får bare en halvtime en dag så går det også helt fint. Det som dog er viktig for disse krabatene er mental stimuli, og de er kvikke og lettlærte - når de vil. Jogge går greit om man ikke løper for fort. Sykling funker ikke. Del dine erfaringer.... Dvergschnauzeren er en undervurdert rase etter min mening. Den kan gjøre det bra innen alle hundesporter dersom man gir dem muligheten, og egner seg veldig godt som familiehunder. Det er ikke en raske jeg ville anbefalt en førstegangseier pga staheten, striheten og pelsstellet (mye pelsstell men til gjengjeld røyter de ikke). Merk at det også er litt forskjell i gemytt mellom fagevariantene, og da med tanke på at de sorte er klassens klovn. Frøkna her er turkamerat og fotvarmer, og trenes litt i lydighet og spor på hobbybasis. Dog har vi kommet fram til at en er for lite og venter nå på at nr to skal bli født. Dvergschnauzer er en rase med få helsemessige plager. Det eneste helsekravet raseklubben har er at de skal øyelyses fri for PRA. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut klubbens side www.nsbk.org, og her finner du også kontaktinfo til lokale klubber. Der finner du også en liste over oppdrettere som er godjkente i forhold til klubbens avlskrav samt liste over valpekull. Kan jeg spørre om dere har bestemt farge og kennel allerede kanskje? Lykke til med en aldeles herlig rase i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2007 #3 Del Skrevet 11. oktober 2007 De kan bjeffe endel dersom dette ikke avlæres tidlig. Frøkna her fikk tidlig beskjed om at bjeffing ikke er ok. Nå bjeffer hun når det kommer folk (vakthund må vite) og når hun ser katter går over tomta - og det er omtrent det. Jogge går greit om man ikke løper for fort. Det er ikke en raske jeg ville anbefalt en førstegangseier pga staheten, striheten og pelsstellet (mye pelsstell men til gjengjeld røyter de ikke). Merk at det også er litt forskjell i gemytt mellom fagevariantene, og da med tanke på at de sorte er klassens klovn. Kan jeg spørre om dere har bestemt farge og kennel allerede kanskje? Lykke til med en aldeles herlig rase i alle fall Tusen takk for veldig mye nyttig info Godt aa hoere at dette med bjeffing kanskje ikke er saa ille som mange skal ha det til. Vi kommer til aa bo paa et smaabruk, men kan jo hende at vi flytter senere. Men bjeffing vil vel i et slikt tilfelle bli et problem uansett rase. Hvor strie og stae er de egentlig? Er det realistisk av man faar til en hund man har mye glede av dersom begge jobber fulltid+? Er litt spent paa dette med utholdenhet, jeg har vel egentlig mest lyst paa en toeff treningskamerat. Men saa krevende som jobben er saa er det ikke realistisk at jeg har tid til aa trene like mye med hunden i uken som jeg har lyst til. Og det er hverdager det er flest av og de man maa kjoepe hund etter. Var ikke klar over at det var forskjell paa gemyt som foelge av farge?? Jeg synes salt/pepper er fineste, men vet ikke hvordan gemyttet deres er? Tusen takk for hjelpen. Skriv gjerne mer om gemyttet dere og forskjellen innen fargene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2007 #4 Del Skrevet 11. oktober 2007 Glemte aa skrive at vi ikke har bestemt oss for oppdretter enda, man nok vente med aa kjoepe i 1-2 aar til. Maa ha baade tid og rom til hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 12. oktober 2007 #5 Del Skrevet 12. oktober 2007 De er strie og sta ja, men absolutt mulig å få til en lydig og fin familiehund. Man må bare ikke forvente seg at de skal være like enkle som f eks en labrador, men må jobbe litt mer for å få de til. De er veldig utholdende så akkurat det trenger du ikke bekymre deg for, men det du selvfølgelig må ta med i betraktning at de er ikke så store og beina dermed ikke så lange så derfor er det lite hensiktsmessig å f eks sykle. Det er ikke veldig store forskjeller på gemytt med tanke på farge, men det blir det samme som med riesenschnauzer: salt og pepper er roligere i hodet enn de sorte. Det er som regel en god pekepinn å se på foreldrene på deres gemytt, spesielt mor. Hun preger jo valpene mye de første ukene, og om hun er nervøs og usikker vil valpene gjerne bære preg av det. Besøk noen oppdrettere og snakk med dem. Kanskje noen vil låne med dere en hund en helg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 14. oktober 2007 #6 Del Skrevet 14. oktober 2007 Laante noen boeker om schnauzere og andre hunder i helgen. Leser der at dverschanuzeren har ikke liker aa vaere alene om dagen, de indikerte at dette kanskje ikke var en hund som passet for folk som jobbet fulltid? Hva mener du om det? Vi jobber jo begge fulltid selvom mannen har mulighet til aa noe hjemmekontor. Hadde tenkt aa ha hunden i hundegaard med isolert hundehus mens vi var paa jobb slik at den skulle slippe aa vaere inne hele dagen. Tusen takk for hjelpen Frey. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 14. oktober 2007 #7 Del Skrevet 14. oktober 2007 Om den kan være hjemme alene kommer helt an på om den blir trent opp til det eller ikke. Men jeg ville heller gått en god morrastur og latt dyret være inne i huset heller enn hundegård og hundehus. Men den kan fint være hjemme alene en arbeidsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 22. oktober 2007 #8 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei igjen! Hvor mye tid brukere dere egentlig paa pelsstell? Trengs det egentlig mer en en god puss til daglig? Og hvor ofte skal den klippes (vil skal ikke stille ut saa gjoer ikke noe om pelsen blir mykere og graaere)? Noen boeker sier 2 ganger i aaret, noen en gang i maaneden, mens andre hver 8 uke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 22. oktober 2007 #9 Del Skrevet 22. oktober 2007 Utstillingskondisjon er ikke årsaken til at schnauzerpelsen skal nappes. Man napper pelsen fordi den skal ha sin opprinnelige struktur fordi den da er vann og smussavstøtende. Klipper du hunden vil den lettere bli våt, kald, floke mer og klabbe mer snø. Når det gjelder napping så kan man enten nappe den helt ned hver gang - da nappes den ned ca 2 ganger i året. Eller drive rullerende napping - da napper du det lengste en gang i måneden. I tillegg til nappingen må skjegg, mage og beinhår holdes flokefrie. Der varierer det på den individuelle hundens pelsstruktur hvor ofte det må gjøres, men jeg synes det er greit å gjøre det en gang om dagen for å forebygge. Front og speil klippes minst hver andre måned. I tillegg bør man rake underull ca en gang i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #10 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har du noen oppdretter som du har god erfaring med og kan anbefale? Har kikket litt paa http://www.nsbk.org/ men har god tid og har ikke kontaktet noen enda? Hvordan fungerer det naar man bestiller valp? Hunden som er hjemme naa fikk vi av oensket oppdretter nesten med en gang fordi hun har diskvalifisernede feil i forhold til utstilling, den forrige valgte vi selv ut fra kullet? Har jo litt lyst til aa plukke selv, men vet jo at det er oppdretter som kjenner valpene best. Har hoert at noen oppdrettere anbefaller et par som de tror passer og deretter kan kjoeper velge selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 22. oktober 2007 #11 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvor bor du da? Selv har jeg best greie på oppdrettere av svart siden det er det jeg har og også skal kjøpe nå. Ellers kan du få mye hjelp av valpeformidler i NSBK (kontaktinfo står på nsbk.org). Hun er selv oppdretter og har holdt på i mange, mange år (sort, hvit og sort/sølv). Min erfaring er at oppdretterne helst fordeler valpene etter hvem de mener passer hvor - og siden de kjenner gemytt til hver enkelt valp best gir ofte det best resultat også. Og så kommer det jo an på avstand, den oppdretteren jeg skal kjøpe av nå holder til ca 90 mil unna meg så der er jeg uansett prisgitt oppdretter. Enkelte oppdrettere har lange ventelister (pga få kull og gode hunder) mens andre igjen kan skaffe deg valp nesten på dagen. Det varierer veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #12 Del Skrevet 22. oktober 2007 Vi holder til i Oslo-omraadet, men skal snart flytte oestover over grensen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 22. oktober 2007 #13 Del Skrevet 22. oktober 2007 Da kan det jo være verdt å kontakte den svenske raseklubben også (link ligger på NSBK's sider). I tillegg til de som ligger på listen over godkjente oppdrettere på våre nettsider kan det være verdt å ta en titt på kennel Bouvbear. Men jeg er som sagt ikke så inne på salt og pepper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #14 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvordan vil en voksen schnauzer ga sammen med en roligere rase som f.eks berner sennen? Har mest lyst pa en berner sennen senere nar vi far bedre plass.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 24. oktober 2007 #15 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det er jo selvfølgelig individuelle forskjeller men en normalt mentalt godt skrudd sammen hund skal fungere greit sammen med andre hunder uansett rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #16 Del Skrevet 1. november 2007 Noen formening om hvor lang ventetid det er paa valp? Husker at det var neste 2 sist gang vi skulle ha hund, men vi fikk vaar fort siden hun ikke kan stilles. Vil ikke kontakte oppdretter hvis de bare kommer til aa le av oss fordi vi er altfor tidlig ute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 1. november 2007 #17 Del Skrevet 1. november 2007 Ventetiden kommer an på hva du er ute etter. Er du ute etter sorte valper i en spesiell kombinasjon må du vente lenge (jeg har lett og ventet over 6 måneder og enda er det ikke klart). Er du ute etter en hvilken som helst salt og pepper kan du bare gå på finn.no. Vel, nesten da - men det er mye enklere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 2. november 2007 #18 Del Skrevet 2. november 2007 Har nok tenkt aa handle fra godkjent oppdretter for da er man mye sikrere paa at det meste er i orden. Men jeg har merket meg at i alle fall en oppdretter hadde hundene i kennel, og vi vil jo heller ha en valp som har blitt sosialisert fra starten av. Men baade helsemesssig og for temp saa er man vel sikrere hos en registert oppdretter? Vil i det minste ha foreldre som er oeyelyst og HD frie og som kan vise til andre friske tidligere avkom. Samtidig saa ser jeg paa minst en hjemmeside at de helst/kun selger til folk som vil stille. Ser ut som om det er lettest aa faa tak i sort og soelv, har i alle fall ikke sett mange salt og pepper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 2. november 2007 #19 Del Skrevet 2. november 2007 Sort og sølv er mest utbredt for tiden ja. Men jeg kan egentlig ikke gi deg annet råd enn å følge med på valpelistene på NSBK og kontakte oppdretterne som er registrert hos NSBK. De som ønsker å stille ut går som regel foran andre valpekjøpere da dette er interessant for oppdretter at de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebano Skrevet 20. november 2007 #20 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Vi har lest litt om denne rasen samt andre raser da vi er på utkikk etter en liten men meget utholden hund siden vi liker å trene, gå på ski, gå i fjellet osv. Noen jeg har merket meg er at det advares mot bjeffing, noen steder har det også blitt påpekt at disse har en tendens til å bite? Leser at Frey ikke har noe problemer med bjeffing, har dere et prakt eksemplar eller er dette faktisk et overkommelig problem? Har også lest advarslser om at dvergshcnauzer kan være mannevond? Har også lest flere steder at det ikke alltid er lett å få små hunder husrene? Men vet ikke om dette gjelder dvergschnauzeren? Og hvor utholden er den egentlig? Orker den mange timers fjelltur, eller en god time med rask jogging? Orker den det meste om den bare er i god form? Og hvor lite trening kan den klare seg med? Selv om vi elsker å trene så er det jo ikke alltid at man har tid til dette ved siden av travle jobber. Men vil ser for meg at vi i det minste har tid til 30 min morgentur og 45-60 min kveldstur selv på travle dager. Hos mange raser så advares det jo mot så lite trening og det står at man da kan forvente at det går utover f.eks sofaen i stede? Endret 20. november 2007 av Ebano Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå