Nabodama Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg bestilte ny sofa i dag, og fikk 3200 kr i avslag på den. Var innom 3 butikker i samme kjede, den første var villig til å gi kr 300 i avslag, ikke mer. De to andre hev seg over regnemaskinen, og ga like mye avslag. Valgte å bestille fra den nærmeste. Vanligvis krevde de et forskudd (her kr 6000), fordi sofaen er spesialbestilt, og har flere mnd leveringstid. Jeg slapp det også Sparte altså mange penger på å spørre om avslag og deale litt. Hva er deres erfaringer? Spør dere om avslag, eller ikke? Og hvis ikke, hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg bestilte ny sofa i dag, og fikk 3200 kr i avslag på den. Var innom 3 butikker i samme kjede, den første var villig til å gi kr 300 i avslag, ikke mer. De to andre hev seg over regnemaskinen, og ga like mye avslag. Valgte å bestille fra den nærmeste. Vanligvis krevde de et forskudd (her kr 6000), fordi sofaen er spesialbestilt, og har flere mnd leveringstid. Jeg slapp det også Sparte altså mange penger på å spørre om avslag og deale litt. Hva er deres erfaringer? Spør dere om avslag, eller ikke? Og hvis ikke, hvorfor? Selvfølgelig. Selv på salg har de fleste noe å gå på. har aldri bet den summen som står på lappen ved store kjøp.
Betsy Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Tja, det spørs om jeg føler det er "grunnlag" for å be om avslag. Dersom jeg handler flere store ting på samme sted, kan jeg godt finne på å spørre. Ellers kan jeg være flink til å finne nærmest ikke-eksisterende feil på varen, dersom det er en dyr vare som bør være plettfri. Sambo er nærmest en kremmer på å inngå gunstige kjøpsavtaler. Ikke vet jeg hvordan han får det til...
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, har aldri set vitsen i det. Koster en vare noe så koster den det. Flere som spør om dt i butikken min og de blir like snurt hver gang jeg sier, nei dessverre det kan jeg ikke gjøre. Ikke alle butikker har noe å gå på..
Lilith Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, jeg tror aldri jeg har bedt om avslag på varer med mindre det har vært feil på dem.
Carebear1 Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Jeg har heller aldri spurt om avslag - synes det er flaut jeg Endret 17. august 2008 av Melania
Zero Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har vel egentlig aldri vært i den situasjonen at jeg har kjøpt noe veldig dyrt som det har vært mulig med avslag på. Alle møbler i leiligheten er kjøpt på IKEA og jeg ser ikke akkurat muligheten for pruting der nei Men om jeg kjøper klær og en tråd er løs eller det er et lite hull, så spør jeg om jeg kan få redusert pris. Og det går som regel greit, blandt annet hos H&M.
*Svima* Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Nei det har jeg aldri gjort med mindre jeg har funnet en vare med feil/mangler men som jeg allikevel kunne tenke meg å kjøpe.
Grønt blad Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har ikke kjøpt noe som har vært såpass dyrt at jeg føler jeg kunne spurt om det. Men hadde jeg f.eks. bestilt mange hvitevarer samtidig i samme butikk, hadde jeg nok bedt om avslag.
Gjest s.n Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Ber om avslag i elektrobutikker, men kun dersom jeg kjøper mer enn en vare. Ellers ber jeg om avslag hvis noe er feil med varen. Ber eventuelt om fri frakt dersom jeg kjøper større og dyre varer. Taper ingenting på å prøve seg!
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har heller aldri spurt om avslag - synes det er flaut jeg Derimot er jeg en kløpper på prisavslag dersom jeg finner ymse mangler på varen Har selv jobbet i butikk og det var MANGE som spurte om å få litt avslag ved større kjøp. Jeg jobbet i en litt over middels dyr klesbutikk, så når folk følte de hadde brukt mye penger når de handlet f eks klær for 2000 kr og dermed spør om avslag... Derimot ga vi ofte med noe "på kjøpet" dersom det var varer for over 5000 kr og kunden spurte om avslag. Selv var jeg og sambo i en butikk forleden og handlet klær for over 10000 kr - vi spurte ikke om avslag. Som jeg angret etterpå når tanken slo meg! Jeg har heller aldri bedt om avslag når jeg kjøper klær. Men når jeg kjøper møbler og andre ting i høy prisklasse, så gjør jeg det.
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, har aldri set vitsen i det. Koster en vare noe så koster den det. Flere som spør om dt i butikken min og de blir like snurt hver gang jeg sier, nei dessverre det kan jeg ikke gjøre. Ikke alle butikker har noe å gå på.. Vitsen er vel at en sparer penger, 3200 kr for meg denne gangen. Sånn sett er det jo dumt å IKKE gjøre det.
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, jeg tror aldri jeg har bedt om avslag på varer med mindre det har vært feil på dem. Nei det har jeg aldri gjort med mindre jeg har funnet en vare med feil/mangler men som jeg allikevel kunne tenke meg å kjøpe. Hvorfor ikke? Er det flaut? Vil dere heller ha feilvarer?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. oktober 2007 #14 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg forsøker å forhandle om prisen på bil, boligkjøp og andre større investeringsobjekter (men har ikke kjøpt bolig ennå!) Da ser jeg an antatt etterspørsel (er den stor er det ikke viktig for meg å be om lavere pris). Hvis jeg tror selger svært gjerne vil selge et dyrt produkt ser jeg an om jeg kan eller bør forhandle på pris. Jeg forhandler ikke på pris når det gjelder møbler o.l Hvis jeg ønsker lavere priser kan jeg reise til Sverige og storhandle samme importerte møbelmerke som i Norge til en rimeligere pris.
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg forsøker å forhandle om prisen på bil, boligkjøp og andre større investeringsobjekter (men har ikke kjøpt bolig ennå!) Da ser jeg an antatt etterspørsel (er den stor er det ikke viktig for meg å be om lavere pris). Hvis jeg tror selger svært gjerne vil selge et dyrt produkt ser jeg an om jeg kan eller bør forhandle på pris. Jeg forhandler ikke på pris når det gjelder møbler o.l Hvis jeg ønsker lavere priser kan jeg reise til Sverige og storhandle samme importerte møbelmerke som i Norge til en rimeligere pris. Innenfor en kjøreradius på to timer, er det faktisk 13 møbelbutikker. 5 i samme kjede som den jeg kjøpte fra. Da er det konkurranse om kundene. Sånn jeg ser det, prater jeg heller pris i 5 min enn å bruke en hel dag på å reise til Sverige.
SuperNova Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg pleier ikke gjøre det, nei. Jeg går ut i fra at prisen er den som står på prislappen. Men jeg skjønner jo nå at at jeg er dum som ikke gjør det Hvordan ber du om avslag? Bare rett frem, eller er det noe alla "jeg kunne godt tenke meg denne sofaen, men synes den er litt dyr. Har du mulighet til å gi meg noe avslag"?
Lilith Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 Hvorfor ikke? Er det flaut? Vil dere heller ha feilvarer? Hvis varen er ok, betaler jeg den prisen som står på lappen. Hvis det er en liten feil på varen men jeg fremdeles vil ha den, ber jeg om avslag i prisen.
Mischa Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har opplevd at en del kunder forsøker å prute der jeg jobber nå. Dette er på varer som koster under 1000 kr og som det ikke er noe feil med. Dette gjelder særlig folk med utenlandsk opprinnelse, så man kan forstå at de er vant med litt andre omstendigheter. Jeg synes likevel det er rart at de ikke tilpasser seg den nye kulturen, skikker og normer. Jeg opplever det hvertfall som ganske frekt at noen ber om avslag på en vare som koster rundt 100-lappen. Jeg er selvsagt høflig mot kunden det gjelder og forklarer at vi har faste priser og ikke har lov til å gi rabatter, men stusser på at de tar det som en selvfølge. Det har forresten vært nordmenn også, som kanskje mangler noen kroner, og lurer på om det er greit? Nei selvfølgelig er det ikke greit! Butikken ville ikke virket så veldig seriøs om vi hadde ulike priser i hytt og pine, tror ikke kundene hadde likt det heller. Jaja, det var min frustrasjon. Jeg syns det blir litt annerledes med større kjøp hvor det er snakk om store summer. Beundrer de som er flinke på å forhandle, jeg gir meg dessverre litt for lett!
Nabodama Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg pleier ikke gjøre det, nei. Jeg går ut i fra at prisen er den som står på prislappen. Men jeg skjønner jo nå at at jeg er dum som ikke gjør det Hvordan ber du om avslag? Bare rett frem, eller er det noe alla "jeg kunne godt tenke meg denne sofaen, men synes den er litt dyr. Har du mulighet til å gi meg noe avslag"? Så på sofaen sammen med betjening, prøvde div farger osv. Jeg var allerede bestemt på å kjøpe sofaen, og hadde gitt uttrykk for det. Sa så at jeg kom til å kjøpe sofaen, men ettersom det var flere butikker i distriktet, ville jeg kjøpe der jeg fikk den beste prisen. Så ble det opp til dem da. Alle tre butikkene jeg var i kontakt med ville gi avslag, og da jeg hadde fått inn en ok pris, ringte jeg og sa fra om dette til de andre. Deretter gikk prisen ytterligere ned.
Nabodama Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har opplevd at en del kunder forsøker å prute der jeg jobber nå. Dette er på varer som koster under 1000 kr og som det ikke er noe feil med. Dette gjelder særlig folk med utenlandsk opprinnelse, så man kan forstå at de er vant med litt andre omstendigheter. Jeg synes likevel det er rart at de ikke tilpasser seg den nye kulturen, skikker og normer. Jeg opplever det hvertfall som ganske frekt at noen ber om avslag på en vare som koster rundt 100-lappen. Jeg er selvsagt høflig mot kunden det gjelder og forklarer at vi har faste priser og ikke har lov til å gi rabatter, men stusser på at de tar det som en selvfølge. Det har forresten vært nordmenn også, som kanskje mangler noen kroner, og lurer på om det er greit? Nei selvfølgelig er det ikke greit! Butikken ville ikke virket så veldig seriøs om vi hadde ulike priser i hytt og pine, tror ikke kundene hadde likt det heller. Jaja, det var min frustrasjon. Jeg syns det blir litt annerledes med større kjøp hvor det er snakk om store summer. Beundrer de som er flinke på å forhandle, jeg gir meg dessverre litt for lett! For oss er det nok ikke normalt, men det er unormalt i svært mange land å IKKE prute. En blir sett på som rar og dum hvis en ikke pruter i disse landene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå