Jalp Skrevet 11. oktober 2007 #21 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har ingen tro på at man kan forby seg bort fra de negative konsekvensene av kjøp og salg av sex. jeg synes politikerne svikter når de har en såpass moralistisk og grunn tilnærming til problemet. De som er tvunget inn i prostitusjon og som ikke kommer seg ut, er først og fremst en konsekvens av en politikk som gjør at enkelte havner utenfor det gode selskap. Så kan man jo et øyeblikk stoppe opp å reflektere litt over hvorfor prostitusjonen i det hele tatt eksisterer? For den prostituerte er salg av kroppen et middel for å oppnå noe man ellers ikke kan skaffe seg. For den som kjøper sex, er det åpenbart slik at den prostituerte kan dekke et behov. Et behov man ellers ikke får tilfredsstilt. Så kommer politikerne på banen, og det eneste man kan tilby er forbud mot kjøp av seksuelle tjenester. Det blir omtrent det samme som å nekte folk seksuelle drifter eller en form for menneskelig nærhet. Begge behovene er grunnleggende for mennesker, og derfor har man selvfølgelig ingen mulighet til å oppnå det man vil med forbudene sine. Det er like håpløst som å forby folk å spise. Og det er i praksis det man kanskje kommer til å gjøre i Sverige nå da. Forby salg av sex betyr jo i ytterste konsekvens å forby den prostituerte å spise. Jeg gremmes virkelig over denne feie-under-teppet politikken.
Jalp Skrevet 11. oktober 2007 #22 Skrevet 11. oktober 2007 Når det gjelder feminismen oppi alt dette, er det vanskelig å la være å komme med noen kommentarer. Jeg ser ikke på feminismen som en politisk bevegelse mot kjønnsbasert urettferdighet. Feminismen er og blir en politsk bevegelse som kjemper for kvinnelig innflytelse. I all hovedsak i henhold til de venstreradikales verdier. Og menn er den erklærte motparten i alle sammenhenger med mindre den enkelte underkaster seg doktrinene 100%. Jeg begrunner dette synet med at feministene med all tydelighet ikke bryr seg noe om den kjønnsbaserte urettferdigheten som rammer menn. Og så lenge det er et faktum, kan man ikke komme her å påstå at man kjemper for kjønnsbasert rettferdighet. Men den radikale feminismen er i ferd med å marginaliseres, bl.a. fordi stadig flere skjønner ensrettingen og den kvasitotalitære tenkningen man har på ytterste venstre fløy. Det blir omtrent som når religionen mister sin kraft i takt med folks opplysning og utdannelse. Man tenker selv og finner ut at man ikke ønsker å gå i takt på andres kommando. Paradoksalt nok kan man nå se antydninger til at kvinnefrigjøringen bidrar til å svekke feminismen.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #23 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har ingen tro på at man kan forby seg bort fra de negative konsekvensene av kjøp og salg av sex. jeg synes politikerne svikter når de har en såpass moralistisk og grunn tilnærming til problemet. De som er tvunget inn i prostitusjon og som ikke kommer seg ut, er først og fremst en konsekvens av en politikk som gjør at enkelte havner utenfor det gode selskap. Så kan man jo et øyeblikk stoppe opp å reflektere litt over hvorfor prostitusjonen i det hele tatt eksisterer? For den prostituerte er salg av kroppen et middel for å oppnå noe man ellers ikke kan skaffe seg. For den som kjøper sex, er det åpenbart slik at den prostituerte kan dekke et behov. Et behov man ellers ikke får tilfredsstilt. Så kommer politikerne på banen, og det eneste man kan tilby er forbud mot kjøp av seksuelle tjenester. Det blir omtrent det samme som å nekte folk seksuelle drifter eller en form for menneskelig nærhet. Begge behovene er grunnleggende for mennesker, og derfor har man selvfølgelig ingen mulighet til å oppnå det man vil med forbudene sine. Det er like håpløst som å forby folk å spise. Og det er i praksis det man kanskje kommer til å gjøre i Sverige nå da. Forby salg av sex betyr jo i ytterste konsekvens å forby den prostituerte å spise. Jeg gremmes virkelig over denne feie-under-teppet politikken. Det pussige oppe i dette er at politikere tydeligvis tror man kan få bort noe man ikke liker ved å forby det. Men man kan ikke forby kjønnsdriften ved lov, og resultatet blir derfor at man svekker folks tillit til lovverket som sådan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå