Gå til innhold

Strikke sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg og kjøpte garn og pinner hos den lokale garnbutikken, og kom ganske så godt i gang på sokkene jeg skal lage. Men nå står jeg da altså fast. Skjønner ikke i det hele tatt hva det er jeg skal gjøre..

Holder på med hælfellingen.

Hælfelling:

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, 2 r sm, snu arb.

2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, 2 vr sm, snu arb.

3.p: Strikk til det gjenstår 3-3-4 m, 2 r sm, snu arb.

4.p: Strikk til det gjenstår 3-3-4 m, 2 vr sm, snu arb.

Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det strikkes 2 sm til det gjenstår 6 m på p.

Har gjort det som står i fet skrift, men det under er det som jeg ikke er sikker på. Kan noen hjelpe meg??

og hvis jeg er så heldig å få hjelp til å komme videre, hva betyr dette: Etter hælfellingen strikkes det opp 6-7-8 m på hver side av hælen og de 10-12-12 m fra tråden settes tilbake på p = 28-32-34 m.

Skal jeg legge opp nye masker? Eller hva er det jeg skal gjøre?

Hele oppskriften står her hvis det har noe å si: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...=11&lang=no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei der Småkjekset.

Huff, det der var en innmari vanskelig beskrivelse, syns nå jeg. Men det det betyr er at du skal plukke opp maskene på begge siden av pinnen. Altså, du plukker opp maskene der du før felte av. Så setter du maskene du satte på en tråd (som er foran på foten) tilbake på pinnen.

Skrevet

Er det dette du snakker om: Etter hælfellingen strikkes det opp 6-7-8 m på hver side av hælen og de 10-12-12 m fra tråden settes tilbake på p = 28-32-34 m. Eller det som står under det med fet skrift?

Skrevet
I går var jeg og kjøpte garn og pinner hos den lokale garnbutikken, og kom ganske så godt i gang på sokkene jeg skal lage. Men nå står jeg da altså fast. Skjønner ikke i det hele tatt hva det er jeg skal gjøre..

Holder på med hælfellingen.

Hælfelling:

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, 2 r sm, snu arb.

2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, 2 vr sm, snu arb.

3.p: Strikk til det gjenstår 3-3-4 m, 2 r sm, snu arb.

4.p: Strikk til det gjenstår 3-3-4 m, 2 vr sm, snu arb.

Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det strikkes 2 sm til det gjenstår 6 m på p.

Har gjort det som står i fet skrift, men det under er det som jeg ikke er sikker på. Kan noen hjelpe meg??

og hvis jeg er så heldig å få hjelp til å komme videre, hva betyr dette: Etter hælfellingen strikkes det opp 6-7-8 m på hver side av hælen og de 10-12-12 m fra tråden settes tilbake på p = 28-32-34 m.

Skal jeg legge opp nye masker? Eller hva er det jeg skal gjøre?

Hele oppskriften står her hvis det har noe å si: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...=11&lang=no

Nå hadde jeg skrevet et langt svar til deg - og så nektet det å bli postet.. Alt forsvant...

Jeg prøver raskt igjen. Det betyr at du skal fortsette og strikke på samme måten som du har gjort (det du har uthevet).. Men du skal begynne å felle av (de to maskene sammen) EN maske FØR du gjorde i omgangen over... (dvs..strikket du 6 masker FØR felling i omg over - strikker du 5 nå..og så 4 osv...) På denne måten feller du av på skrå..... Gjør dette til det gjenstår 6 masker.

Da legger du oppigjen masker på hver side av helen.. På denne måten ender du opp med å ha masker på 4 pinner igjen... Altså to pinner på hver side av helen, en pinne med de 6 helmaskene og en pinne med de maskene du har på en tråd (eller hjelpe pinne..)

Hold det på disse pinnene, for da skal du vel begynne å felle akkurat i "skjøten" mellom disse pinnene...

Ble dette vanskelig forklart - så spør... Gikk litt fort...

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Er det dette du snakker om: Etter hælfellingen strikkes det opp 6-7-8 m på hver side av hælen og de 10-12-12 m fra tråden settes tilbake på p = 28-32-34 m. Eller det som står under det med fet skrift?

Her skal du rett og slett hente opp (6-7-8) masker i den avfellede kanten som er på hver side. Du skal ikke legge opp nye masker i vanlig forstand, men på en måte pirke opp noe som kan bli masker fra der hvor du tidligere felte av, slik at du får masker hele veien rundt. Og så kommer maskene på tråden i tillegg, som du bare skal sette tilbake på pinnen igjen, og strikke videre med. Kanskje du skjønte det fra det andre svaret allerede, men ville bare presisere det (hvis du altså ble noe klokere av dette).

Skrevet

Tror jeg ble klokere når det gjalt det ja, men lurer fremdeles på det som står rett under det med fet skrift. nemlig: Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det strikkes 2 sm til det gjenstår 6 m på p.

For det er nemlig det jeg lurer mest på. Har åtte masker igjen på pinnene for hælen, og vet ikke hvordan ejg skal få det ned til 6 på en fin måte. Jeg har gjort til 4.p, men tør ikke fortsette, fordi jeg ikke vet helt hvordan.

Skrevet

Jeg vill tro du strikket sammen to masker på hver side av de 8 du sitter igjen med. Da har du jo igjen 6 masker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...