Gjest kenneth Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg sliter med å holde liv i eføy. Har søkt litt på nettet, men tipsene spriker. Vanner plantene litt på slump, en "teknikk" som funker bra for alle - unntatt eføyen. Kan noen gi meg tips til hvordan jeg og eføyen kan leve et liv i harmoni? Muligens har jeg en tendens til å la den bli tørr før jeg vanner den. Er det "fy"? Bør jeg korte inn på intervallene? Leiligheten er forholdsvis lys, men de utsettes allikevel ikke for direkte sollys. På forhånd takk
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Det finnes mange typer eføy, men varierende grad av hardførhet og med ulike behov. Hvis planten din har hvitspettede blader trenger den f eks mer (dags)lys enn om den er jevnt mørkegrønn. Nå om høsten trenger den ikke så mye eller ofte vann, men det er sikkert lurt å ikke la den tørke helt ut (min erfaring tilsier dog at de tåler det også i blant..). Ikke sett den rett over en panelovn, da vil den bli plaget av brune blader. Hvis romtemperaturen er høy, har du mulighet for å sette den kjøligere? Planter liker at det er samsvar mellom mengde lys (og ikke minst daglengde) og temperatur. I vinterhalvåret vil de heller stå kjølig enn for varmt, og ha mindre vann og næring. Apropos næring blir sikkert eføyen din glad for litt gjødning i ny og ne også. Om du får den til å overleve til våren bør du plante den om da i god blomsterjord, gjerne med litt sand i, i en drenert potte.
MrsG Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 jeg pleier å dusje mine efløy med vann noen ganger i uka. lar de tørke litt imellom vanning, men ikke knusktørre altså. da får de lett spinnmidd, hvis du da vanner dem masse..
Gjest *Mim* Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Mine klarer seg fint på badet. Men mitt beste eføy-tips er vel egentlig å kjøpe nye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå