Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Er det noen som har noen særheter i forhold til bøkene sine? En bok de er ekstra glad i? Noe rart og rituelt man gjør med bøkene sine når de leses eller nytes på annet vis? Jeg har en førsteopplags bok av Lasso rundt fru Luna. Den gav jeg til 25-års dagen til mannen min, da vi nettopp hadde blitt sammen. Fremdeles bringer den frem gode minner hos meg, og kortet som jeg skrev ligger ennå inni boken. Det har dessverre ikke blitt så mye høytlesning fra den som jeg lovte, men vi har ennå tid til det.... :love: Mannen min elsker bøker. Han har hundrevis, og gjerne pocketbøker. Han kaster heller aldri bøker, og en gang han glemte igjen en bok på et hotell, som til og med var utlest, måtte han gå til anskaffelse av et nytt eksemplar. Og han har ennå ikke sluttet å irritere seg over den tapte boken.
Gjest Talula Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Særheter i forhold til bøker har jeg noen av ja Har en hylle for uleste bøker, og en for leste, og ellers et ganske intrikat sorteringssystem. Jeg fører lister over bøkene mine, over de som er lest og de som ikke er lest, og om det er noe spesielt med boken(alder,utgave innbinding,illustrasjoner osv.) Jeg er nok litt som mannen din Elastica; glemte og mistede bøker må erstattes, frustrerende å mangle noe hvis jeg føler for å slå opp noe eller lese den igjen :lese: Her kastes heller aldri bøker. Har noen bøker jeg er spesielt glad i, en jeg fikk i gave en gang med en personlig tekst foran i, og et par signerte bøker. Endret 9. oktober 2007 av Talula
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Å, for en flott tråd. Jeg elsker tråder om bøker. :rødme: Jeg er veeeeldig sær i forhold til bøkene mine. Så sær at jeg er litt redd for å fortelle om særhetene til folk rundt meg. De som ikke kjenner meg, må tro jeg er vanvittig rar. Jeg har en veldig tendens til at jeg må lukte på bøkene mine. Det gjelder ikke bare skjønnlitterære bøker, men også skolebøker og aviser. Tror generelt sett en kan si at jeg liker lukten av trykksverte. Ellers knytter jeg bøkene mine veldig opp mot følelser. Jeg husker alltid hvem jeg var forelska i, hva som var mitt største hovedproblem etc, når jeg tar frem to-tre års gamle bøker. Jeg foretrekker bøker med fast perm foran pocket, og jeg føler det som om jeg mister en venn de gangene jeg mister en bok. Jeg ligner nok mannen din der, Elastica, jeg også kjøper nye bøker hvis jeg mot formodning skulle legge dem igjen et eller annet sted. Har heldigvis kun skjedd to ganger, da... Men jeg hadde en eks-venninne som klarte å kaste bort en av yndlingsbøkene mine av Tor Ulven. Savner den boka den dag i dag, altså. Jeg er spesielt glad i de bøkene som yndlingsforfatterne mine har skrevet i. Kjenner til noen forfattere, og de har skrevet noen veldig hyggelige hilsener i et par bøker. Det hender ofte at jeg drar dem frem når skrivelysta ikke er på topp. Særlig to av forfatterne som underviste på folkehøgskolen i kreativ skriving har skrevet noen fine ord som jeg ofte drar frem og mimrer ved. Skal ikke legge skjul på at store deler av budsjettet mitt går med til bokkjøp, og jeg har en mor som er nesten like ille. Både jeg og mamma blir temmelig nedstemt når vi må pakke ned bøker og legge dem opp på loftet pga. plassmangel.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Vet ikke hvor sær jeg er, men det kunne ikke falle meg inn å kaste bøker jeg har. Jeg har imidlertid lånt bort noen bøker (skolebøker, riktignok) uten å få dem igjen, og jeg husker fremdeles etter nokså mange år hvem som har dem, hvordan bøkene ser ut osv - mens jeg stort sett ikke holder særlig rede på hvem som skylder meg f eks penger... Jeg elsker også å kjøpe bøker, men kjøper like gjerne på biblioteksutalg eller loppis som nye. Bøker med veldig dårlig kvalitet på papir og mindre lesbare fonter blir nedprioritert, ellers ikke kresen på hvilken stand boka er i. Bøker jeg har lagd merker/flekker o.l selv er også greit, jeg husker stort sett når det skjedde og årsaken, f eks har jeg en Pessoa-roman full av kakao (den er riktidnok blitt avlastet av et ekstra eksemplar)... Om jeg finner bøker jeg har lett etter (og som evt er utsogt fra forlaget) i bruktbutikker, blir jeg så glad at jeg husker for alltid etterpå hvor og når jeg fant boka, ofte også hvor i hylla den sto (og står). Må vel innrømme at jeg har ganske god visuell hukommelse. Jeg sorterer ellers bøker etter hvor godt jeg liker dem, ikke etter forfatter, alfabetisk e.l. Bøker i én eller flere hyller kan imidlertid være kvalitativt likeverdige Har også noen signerte bøker hvor særlig én utmerker seg, men behandler ikke disse bøkene særlig annerledes enn de andre. Er ingen mint condition-nerd. Kan vel også nevne at jeg fråtser i den lave dollarkursen om dagen, og har vel bestilt bøker for et par tusen norske kroner hos amazon i høst. Ventetiden går faktisk greit... Om jeg er i utlandet prøver jeg alltid å få kjøpt med meg noen bøker hjem, heller enn å kjøpe andre sovernirer. Ellers er det nokså sjelden jeg diskuterer bøker med andre, det blir mest korte anbefalinger til folk jeg vet har noenlunde samme smak som meg. Jeg låner svært sjelden bort skjønnlitteratur, og da kun til venner jeg har mye kontakt med så det sannsynligvis er lett å inndrive boka etter bruk.
Betsy Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Har ikke et særere forhold til bøkene mine annet enn at jeg er veldig glad i dem! :rødme: Angrer skikkelig på at jeg har lånt bort så mange bøker til venner og bekjente de siste årene, det er nemlig ikke alle som synes det er så nøye å levere de tilbake, ikke husker jeg hvem som har lånt hvilken bok engang. Jeg samler på bøker, og håper at jeg i løpet av livet kan få dekket en hel vegg med bøker i en koselig peisstue i mitt fremtidige hus (?) en dag... Bøkene i bokhylla er sortert etter hvor godt jeg likte de, de beste har hedersplassen øverst... Liker forresten ikke så godt paperback, men det kan gå an som nødlitteratur (paperback tar seg nemlig ikke så godt ut i bokhylla).
Gjest Elastica Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 (paperback tar seg nemlig ikke så godt ut i bokhylla). Kremt, helt uenig, Betsy. Vi har dekket en hel vegg med bøker, i en bokhylle med nokså smale hyller. Pocketbøkene tar seg like godt ut, jeg vil nesten si bedre, enn vanlige bøker. De gir på en måte uttrykk for å ha blitt lest skikkelig, fordi de blir litt lefsete. Det ser mye varmere ut enn de stive bøkene som ser ut som de står til pynt. En kombinasjon er selvsagt å foretrekke. Jeg liker også de såkalte kafé-bøkene, som jeg blar litt i innimellom.
Susan Sto Helit Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har et par signerte bøker, som jeg har et veldig spesielt forhold til. (Det er sånt jeg pakket i ta med meg hvis jeg må flytte ut litt ved samlivsbrudd-bagen...) Men ellers er jeg ikke SÅ manisk rundt bøkene mine. Selvfølgelig kan man ikke kaste bøker. Man kan kanskje gi dem bort, dersom man ALDRI kommer til å lese dem igjen. Og så kan man så klart låne bort. Men det er jo gjerne byttelåning med venner og familie, så da kommer de tilbake igjen. Mannen er nok mer av les og kast-typen... Men han leser ikke bøker om igjen på samme måte som jeg gjør. Elsker å ha bøker framme, og drømmer om et helt rom med vegg-til-vegg bokhyller.
Gjest Bokelskeren Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Pocketbøkene tar seg like godt ut, jeg vil nesten si bedre, enn vanlige bøker. De gir på en måte uttrykk for å ha blitt lest skikkelig, fordi de blir litt lefsete. Det ser mye varmere ut enn de stive bøkene som ser ut som de står til pynt. Helt enig! Første julegava jeg fikk fra mannen min var en førsteutgave av "Couples" av John Updike. Vi var studenter og boka kostet 20 pund, noe som tilsvarte matbudsjettet vårt for ei uke. Jeg hadde sett på den lenge, men hadde ikke råd til å kjøpe den. Jeg ble derfor veldig rørt da jeg åpnet gava på julaften, ikke bare fordi mannen min (dengang kjæreste) hadde tatt seg råd til boka, men fordi han hadde lagt seg på minne at dette var noe jeg ønsket meg og så gått tilbake i smug og kjøpt den for meg. (Og så var jeg vant til tidligere kjærester som kjøpte meg ting som ullundertøy eller epilator i gaver...) Så "Couples" har en veldig spesielle plass i hjertet - og bokhylla.
pøbelsara Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Åhh!! Jeg ELSKER bøkene mine!! Jeg har bøker overalt.....noen bokhyller på soverommet, et lite bibliotek i hallen.....noen i stuen. Jeg synes bøker er flott dekor, og er enig med Elastica når det gjelder paperbacks.... Noen av bøkene mine er lest helt i filler....jeg liker å ta frem yndlingsbøkene mine og lese dem igjen med jevne mellomrom. Noen bøker har jeg i flere utgaver. Jeg leste "Tatt av vinden" for første gang når jeg var 11.....jeg har lest den utallige ganger siden......og har etterthvert skaffet meg, og lest den på originalspråk også. Jeg elsker å surfe på Amazon! I fjor sommer ble jeg frastjålet vesken min. Etter å ha sperret kort og mobiltlf, LØP jeg til bokhandelen og kjøpte en ny utgave av "Welcome to the world, babygirl" av Fannie Flagg (hun som også har skrevet Stekte, grønne tomater"....), fordi min gamle ble stjålet sammen med vesken. Jeg hadde lest den mange ganger før....men måtte erstatte den likevel. Barna har også fulle bokhyller.....jeg mener at bøker er like viktige for barn som mat og klær.... og kjærlighet... Endret 10. oktober 2007 av pøbelsara
pøbelsara Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 oops....glemte særegenheter, som vel i utgangspunket var det Elastica spurte om. Jeg leser overalt. Når jeg lager mat, særlig. Noen av bøkene mine bærer litt preg av det.....det er for eksempel helt tydelig at jeg laget tomatsaus når jeg var på side 58 i den boken jeg leser nå. Jeg liker lukten av bøker....og følelsen av papiret under fingerne mine....så jeg liker å stryke over boksidene.
Susan Sto Helit Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 Når det gjelder særegenheter og bøker, så har jeg to ganske klare... Jeg har lest så mye som liten, at jeg kan gå og lese samtidig dersom en bok er spennende. Og jeg kjøper aldri en veske som ikke har plass til favorittboka mi... (Må kunne ha den med meg over alt når jeg leser den om igjen.)
hjertesukka Skrevet 10. oktober 2007 #12 Skrevet 10. oktober 2007 Har masse bøker, men i det siste har jeg begynt å låne mer på biblioteket. Det er greitt at man slipper å fylle opp enda mer, med tanke på flytting feks. Av særegenheter er det en spesiell bok jeg aldri kommer til å kvitte meg med: "Native Son" av Richard Wright. (på engelsk) Den har jeg lest så mange ganger at den er gått helt opp i limingen. Har tapet og tapet den. Min kjæreste bok ser altså ikke særlig fin ut. - paperback er det også.- :lese:
Tabris Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 Ja, bøker lukter godt. :-D Vet ikke hvorvidt jeg kan betegnes som "sær", men bøker jeg liker godt leser jeg gjentatte ganger. Har lest hele Isfolk-serien ni ganger (har begynt på den tiende nå), og har lest Harry Potter-bøkene flere ganger (og skal snart begynne på ny der òg). Ellers bruker jeg alltid bokmerke, og kan ikke fordra eselører eller at man bretter boken ut (eller enda verre - rundt!). Jeg kaster heller aldri bøker.
Pnin Skrevet 10. oktober 2007 #14 Skrevet 10. oktober 2007 jeg kan gå og lese samtidig dersom en bok er spennende. Så gøy å høre at det er andre som går og leser. Jeg har skrevet et innlegg om det kalt Å lese mens man går på bloggen min.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2007 #15 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg leser mye, i tillegg til at jeg har lydbøker på ipoden min siden jeg blir dårlig av å lese på buss og tog. Jeg er egentlig mest glad i pocketbøker, både fordi de er billigere så jeg får råd til flere, og fordi de er praktiske å ta med overalt. Har alltid vesker der det er plass til minst en bok. I motsetning til mange andre har jeg heller ikke noe i mot eselører eller brukne bokrygger, rett og slett fordi en velbrukt bok er en god bok. Jeg har i tillegg måttet lime enkelte av bøkene mine, som f.eks. en av mine store favoritter "Oliver Twist". Husker enda følelsen jeg fikk da jeg leste den første gang. Ellers er stort sett alle mine bøker på engelsk, mest fordi jeg liker å lese bøker på orginalspråket, og fordi jeg synes det er mye dårlige oversettelser til norsk. Desverre er det lite fantasy og spore hos norske forfattere
Betsy Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 Kremt, helt uenig, Betsy. Vi har dekket en hel vegg med bøker, i en bokhylle med nokså smale hyller. Pocketbøkene tar seg like godt ut, jeg vil nesten si bedre, enn vanlige bøker. De gir på en måte uttrykk for å ha blitt lest skikkelig, fordi de blir litt lefsete. Det ser mye varmere ut enn de stive bøkene som ser ut som de står til pynt. Liker de stive pyntebøkene mine, jeg! Skal være enig i at det er litt sjarmerende med lefsebøker, faktisk har Carlos Ruiz Zafón's "Vindens Skygge" (som jeg synes er aldeles magisk) sneket seg sammen med favorittbøkene (i hard utgave) i øverste etasje i bokhyllen! Men - foretrekker hard-utgavene, altså. De blir jo bare mer sjarmerende jo eldre de blir! Særlig gamle klassikere som er pent innbundet! :lese:
Miel Skrevet 10. oktober 2007 #17 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Her var det mye å kjenne seg igjen i, ja! Foreldrene mine har huset fullt av bøker (ja, fullt; alle hyller er fulle, og det er virkelig ikke plass til flere hyller!) Selv har jeg ikke så veldig mange - ennå - så hver gang jeg er hjemme går jeg og tar litt på alle bøkene, skummer litt i gamle favoritter og sniffer på dem. Elsker lukten av bøker, særlig ordentlig gamle bøker. Jeg er litt hysterisk og overbeskyttende når det gjelder bøkene mine også, blir veldig lei meg hvis noen blir ødelagt - ja, selv når de får den minste lille rift i smussomslaget hehe, så hvis jeg skal ha med meg en bok i vesken tar jeg alltid av omslaget så det ikke skal bli ødelagt. For flere år siden lånte jeg bort den tredje Harry Potter-boken til en venninne (den var da helt ny), og da jeg fikk den tilbake var den helt fillete! Blir fortsatt litt trist når jeg ser på den, den ser så lefsete ut i forhold til de andre. Tror aldri jeg har mistet en bok, for jeg passer så sinnssykt godt på dem, og maser noe jævlig om folk er trege med å levere dem tilbake til meg. Jeg har imidlertid spydd på en bok en gang, da var jeg vel seks år og hadde nettopp lært å lese. Boken ble helt ødelagt, og det verste var at vi ikke klarte å få tak i en ny en, og jeg savner den fortsatt! Husker nøyaktig hvordan den luktet og hvordan papiret føltes og hvor blank den var utenpå... Blir overlykkelig når jeg en sjelden gang kommer over en bok som lukter likt. Endret 10. oktober 2007 av Miel
Fresi Skrevet 10. oktober 2007 #18 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Jeg skulle ønske jeg hadde noen helt spesielle særheter når det gjelder bøker, men det tror jeg ikke jeg har . Det eneste er vel at de må være i nærheten hele tiden. Jeg vokste opp i et hjem med mange fulle hyller med bøker som ble lest, og barnerommet mitt var også fullt, både av mine egne og av arvede barne- og ungdomsbøker fra begge foreldrene mine. Så etter at jeg flyttet hjemmefra har hjemmene mine blitt innredet etter bokhyllene. Det er uaktuelt å ikke ha bøker i stuen. Dessverre er mine stakkars Billyhyller nå helt sprengt, og i stuen er det ikke plass til flere hyller. Til tross for at jeg også helst må sortere alfabetisk, ligger det nå stabler av usorterte bøker på toppen av hver hylle, samt på gulvet. Og på soverommet. Samt arbeidsrom. Likevel nekter jeg å oppbevare bøker på loft eller i kjeller. Sorteringen har jeg nevnt i en annen tråd, men den må altså være alfabetisk, men med fagbøker, oppslagsverk etc for seg. Pocketbøker er jeg veldig glad i, og de står side om side med innbundne. Og så må bøkene stå ytterst mot hyllekanten, ikke på noen måte skyves innover Jeg har aldri kastet en bok, og at jeg har lånt ut bøker for 15 år siden som fortsatt ikke er tilbakelevert kan plage meg voldsomt til tider . Jeg vet godt hvilke bøker jeg aldri fikk igjen, og det er verste er dem som har nektet for at de har bøkene mine Dessuten må jeg alltid ha en påbegynt bok, gjerne to eller tre. Å lese ferdig bøker uansett, er jeg derimot ikke så nøye med, dersom jeg ikke liker dem. Men jeg tilstår at det kan plage meg litt ... Ja, og så kan jeg få nærmest abstinens dersom jeg forlater huset uten en bok i vesken. Lukt og førsteutgaver er jeg egentlig ikke så opptatt av, om det ikke dreier seg om helt spesielle bøker, da. Samlede verker likt innbundet og som åpenbart bare er til pynt er jeg definitivt ikke fan av. Samtidig kan jeg få hjertebank ved tanken på å anskaffe samlede utgaver av enkelte forfattere. Hamsun for eksempel, som jeg har samlet - i pocket Endret 10. oktober 2007 av Fresi
Grønt blad Skrevet 11. oktober 2007 #19 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg har vel ingen store sæheter i forhold til bøkene mine, og synes pocket nesten er like greit som stivepermer. Jeg elsker bøkene mine, og kommer aldri til å kaste dem. Drømmen er å ha en stue full av bøker. Jeg hater eselører, og jeg tar alltid av omslaget når jeg leser en bok slik at det ikke skal bli ødelagt. Det viktigste er uansett at de skjønnlitterære bøkene står alfabetisk etter forfatter, og gjerne alfabetisk innenfor en forfatter også (med mindre de står kronologisk). Det gjør vondt inni meg når jeg ser en bokhylle der bøkene ikke står alfabetisk, og jeg får mest lyst til å alfabetisere bøkene med en gang... Endret 11. oktober 2007 av Grønt blad
Gjest Elastica Skrevet 11. oktober 2007 #20 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg får (til og med) vondt inni meg når jeg ser en bokhylle der bøkene ikke står alfabetisk, og får mest lyst til å alfabetisere bøkene med en gang... Hvis du har høy smerteterskel må du gjerne ta en tur hjem til meg. God tid anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå