Gjest -eline- Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er mastergradsstudent, men har ikke rett på studielån lenger (har brukt opp kvoten), nå viser det seg at senebetennelsen min setter en liten stopp for studiene og jeg må nå sykemelde meg et år (kan kun levere eksamen på våren). Jeg håper jeg skal kunne jobbe litt med studiene innimellom, men har ikke akkurat høye forhåpninger. Finnes det noen økonomisk støtte jeg kan søke? Ser ikke fram til dette året, men vet at jeg må så...
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Ta en prat med veieledere på universitet/høgskole, de har nok greie på dette. Lykke til! Jeg er mastergradsstudent, men har ikke rett på studielån lenger (har brukt opp kvoten), nå viser det seg at senebetennelsen min setter en liten stopp for studiene og jeg må nå sykemelde meg et år (kan kun levere eksamen på våren). Jeg håper jeg skal kunne jobbe litt med studiene innimellom, men har ikke akkurat høye forhåpninger. Finnes det noen økonomisk støtte jeg kan søke? Ser ikke fram til dette året, men vet at jeg må så...
Bobeline Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er mastergradsstudent, men har ikke rett på studielån lenger (har brukt opp kvoten), nå viser det seg at senebetennelsen min setter en liten stopp for studiene og jeg må nå sykemelde meg et år (kan kun levere eksamen på våren). Jeg håper jeg skal kunne jobbe litt med studiene innimellom, men har ikke akkurat høye forhåpninger. Finnes det noen økonomisk støtte jeg kan søke? Ser ikke fram til dette året, men vet at jeg må så... Dette er bare noe jeg har hørt av andre som mener det er mulig å søke om utvidet støtte fra Lånekassen til å fullføre lengre studier som strekker seg ut over kvoten. Så det kan kanskje være en idé å høre med Lånekassen også, om det er mulig å søke om utvidet støtte.
Gjest -eline- Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Dette er bare noe jeg har hørt av andre som mener det er mulig å søke om utvidet støtte fra Lånekassen til å fullføre lengre studier som strekker seg ut over kvoten. Så det kan kanskje være en idé å høre med Lånekassen også, om det er mulig å søke om utvidet støtte. Såvidt jeg har forstått av Lånekassens webside så er dette kun mulig om man blir forsinket pga sykdom, funksjonshemming eller fødsel/adopsjon. Og jeg var over kvoten min da jeg startet i høst, dvs før jeg fikk senebetennelse. Sendte inn søknad i sommer for å se om det gikk gjennom, men det gjorde det selvsagt ikke. Skal ta en prat med studieveileder så får jeg se hva hun sier. Føler virkelig at jeg faller mellom to stoler her....
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg ville undersøkt muligheten for rehabiliteringspenger. Det fikk i alle fall jeg da jeg ble syk mens jeg studerte. Hvis du må være sykemeldt et år hørtes det jo ut som om det kan vøre en mulighet. Men du må være under behandling med utsikt til bedring får å få det, da.
Gjest -eline- Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg ville undersøkt muligheten for rehabiliteringspenger. Det fikk i alle fall jeg da jeg ble syk mens jeg studerte. Hvis du må være sykemeldt et år hørtes det jo ut som om det kan vøre en mulighet. Men du må være under behandling med utsikt til bedring får å få det, da. Takk for tipset, skal sjekke det ut med NAV. Jeg er allerede under behandling, men sånn umiddelbart så kan jeg se at jeg nok ikke vil oppfylle kravene siden jeg er over 26 år (det står på NAVs sider at det kan gis til studenter som er under 26), en jeg kan jo alltids høre med det.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Men kan de virkelig ikke gjøre unntak for eksamenstidspunkt når du har legeattest på at du har en slik betennelse?
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg er mastergradsstudent, men har ikke rett på studielån lenger (har brukt opp kvoten), nå viser det seg at senebetennelsen min setter en liten stopp for studiene og jeg må nå sykemelde meg et år (kan kun levere eksamen på våren). Jeg håper jeg skal kunne jobbe litt med studiene innimellom, men har ikke akkurat høye forhåpninger. Finnes det noen økonomisk støtte jeg kan søke? Ser ikke fram til dette året, men vet at jeg må så... Hvis du ikke har et arbeidsforhold, har du heller ikke sykepengerettigheter. Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å prøve å jobbe.
Gjest -eline- Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Men kan de virkelig ikke gjøre unntak for eksamenstidspunkt når du har legeattest på at du har en slik betennelse? Jeg tar en mastergrad i et praktisk fag, en ting er at jeg skal levere en skriftlig oppgave til jul, en annen at jeg skal levere en praktisk oppgave til sommeren.... det lar seg ikke gjøre med senebetennelse og sykemelding, og derfor får jeg ikke levert før våren 2009. Hvis du ikke har et arbeidsforhold, har du heller ikke sykepengerettigheter. Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å prøve å jobbe. Eneste inntekten jeg har hatt det siste året er noen oppdrag som selvstendig næringsdrivende... er ikke så mye å hente på det. Og jeg kan ikke risikere helsa på å fortsette slik, så da får det heller bli rimelig magert framover. Jeg har en samboer som er mer enn villig til å betale alt fram til jeg er frisk, men jeg skulle gjerne bidratt med noe.... Endret 11. oktober 2007 av -eline-
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er mastergradsstudent, men har ikke rett på studielån lenger (har brukt opp kvoten), nå viser det seg at senebetennelsen min setter en liten stopp for studiene og jeg må nå sykemelde meg et år (kan kun levere eksamen på våren). Jeg håper jeg skal kunne jobbe litt med studiene innimellom, men har ikke akkurat høye forhåpninger. Finnes det noen økonomisk støtte jeg kan søke? Ser ikke fram til dette året, men vet at jeg må så... Da må du gå på sosialen. Det måtte jeg når jeg måtte sykemeldes som student. Dersom du ikke har tjent nok tidligere til å ha rettigheter.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tar en mastergrad i et praktisk fag, en ting er at jeg skal levere en skriftlig oppgave til jul, en annen at jeg skal levere en praktisk oppgave til sommeren.... det lar seg ikke gjøre med senebetennelse og sykemelding, og derfor får jeg ikke levert før våren 2009. Men de burde jo kunne gjøre unntak i dette? At du f.eks. får et halvt års utsettelse på hver av innleveringene? Jeg ville virkelig prøvd å få til en utsettelsesordning om jeg var deg, er jo mye bedre å gå et halvt år uten inntekt enn et helt!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #12 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har en samboer som er mer enn villig til å betale alt fram til jeg er frisk, men jeg skulle gjerne bidratt med noe.... Da synes jeg du skal prøve å konsentrere deg om å bli frisk jeg, og ikke tenke så mye på at du burde ha bidratt mer. At samboeren din forsørger deg i en slik kinkig situasjon, det synes jeg ikke er noe å skamme seg over! Dere er jo et team, og det er jo i begges interesse (også økonomisk) at du blir frisk og kan jobbe fullt i årene som kommer. Og det kan du antageligvis bare hvis du tar dette på alvor nå. Rett og slett den lureste investeringen dere kan gjøre akkurat nå :-)
Zero Skrevet 11. oktober 2007 #13 Skrevet 11. oktober 2007 Takk for tipset, skal sjekke det ut med NAV. Jeg er allerede under behandling, men sånn umiddelbart så kan jeg se at jeg nok ikke vil oppfylle kravene siden jeg er over 26 år (det står på NAVs sider at det kan gis til studenter som er under 26), en jeg kan jo alltids høre med det. Det finnes unntak, akkurat som yrkesrettet attføring. Jeg er 20 og fikk innvilget yrkesrettet attføring for noen uker siden. Da fikk jeg også beskjed om at hvis jeg blir syk under attføringsperioden, så ville jeg bli satt over på rehabliteringspenger. Jeg ville absolutt gått ned på NAV og forhørt meg angående mulighetene dine, både for rehabliteringspenger og andre ting.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #14 Skrevet 11. oktober 2007 Når jeg var student og syk så fikk jeg vite at jeg ikke hadde rett på nesten noen rehab.penger så jeg måtte gå på sosialen for å få nok til husleie og mat.
Gjest Opa Skrevet 11. oktober 2007 #15 Skrevet 11. oktober 2007 Mjæh, attføring KAN det jo hende at du får, men jeg er ikke sikker... Kommer senebetennelsen av det du holder på med på skolen? Da vil nok NAV at du ikke fortsetter, men begynner med noe annet om du søker attføring. Greia der er jo omskolering... Eller så søker du omskolering, hopper av etter et år og begynner på skolen igjen (om det er mulig)? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #16 Skrevet 11. oktober 2007 Har du noen mulighet til å få en time til en sosionom? Hvis du har mulighet til det vil jeg absolutt anbefale deg å få hjelp av en, de har veldig god peiling på lover og regler og hvilke muligheter som kan være åpne for deg. Det er jeg som er gjesten som fikk rehabiliteringspenger da jeg ble syk under utdannelse. Hadde allerede vært i kontakt med NAV, og de sa at jeg ikke hadde rett til noe som helst, men da jeg snakket med sosionomen mente hun at det hadde kommet noen nye regler som gjorde at jeg hadde krav på rehabiliteringspenger likevel. Hun ringte NAV trygd mens jeg var der, de sa til henne også at jeg ikke hadde noen rettigheter, men da hun begynte å sitere reglene innså de at hun hadde rett likevel. Nå er jo selvsagt ikke din situasjon akkurat den samme som min situasjon, og det er også mulig at rehabiliteringspenger ikke er det rette for deg, men en sosionom vil ofte ha så god oversikt at han/hun lett kan hjelpe deg med å finne det beste alternativet for deg.
Gjest -eline- Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 Men de burde jo kunne gjøre unntak i dette? At du f.eks. får et halvt års utsettelse på hver av innleveringene? Jeg ville virkelig prøvd å få til en utsettelsesordning om jeg var deg, er jo mye bedre å gå et halvt år uten inntekt enn et helt! Det kommer desverre ikke til å skje utifra hvordan studiet er lagt opp og kurs jeg må ha med meg for å kunne bli ferdig. Da synes jeg du skal prøve å konsentrere deg om å bli frisk jeg, og ikke tenke så mye på at du burde ha bidratt mer. Takk skal du ha for oppmuntrende ord! Det finnes unntak, akkurat som yrkesrettet attføring. Mjæh, attføring KAN det jo hende at du får, men jeg er ikke sikker... Kommer senebetennelsen av det du holder på med på skolen? Da vil nok NAV at du ikke fortsetter, men begynner med noe annet om du søker attføring. Greia der er jo omskolering... Eller så søker du omskolering, hopper av etter et år og begynner på skolen igjen (om det er mulig)? :klø: Det høres ut som dette ikke er noe for meg nei. Jeg har fått senebetennelsen pga skolearbeid (tegning på data og skriving)... Jeg tror jeg skal ta kontakt med NAV uansett for å høre hva de sier. Har du noen mulighet til å få en time til en sosionom? Det var et godt tips.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 Kan du ikke bare ta deg en jobb som ikke belaster den betente senen i dette året da??
Nabodama Skrevet 12. oktober 2007 #19 Skrevet 12. oktober 2007 Har du noen mulighet til å få en time til en sosionom? Hvis du har mulighet til det vil jeg absolutt anbefale deg å få hjelp av en, de har veldig god peiling på lover og regler og hvilke muligheter som kan være åpne for deg. Det er jeg som er gjesten som fikk rehabiliteringspenger da jeg ble syk under utdannelse. Hadde allerede vært i kontakt med NAV, og de sa at jeg ikke hadde rett til noe som helst, men da jeg snakket med sosionomen mente hun at det hadde kommet noen nye regler som gjorde at jeg hadde krav på rehabiliteringspenger likevel. Hun ringte NAV trygd mens jeg var der, de sa til henne også at jeg ikke hadde noen rettigheter, men da hun begynte å sitere reglene innså de at hun hadde rett likevel. Nå er jo selvsagt ikke din situasjon akkurat den samme som min situasjon, og det er også mulig at rehabiliteringspenger ikke er det rette for deg, men en sosionom vil ofte ha så god oversikt at han/hun lett kan hjelpe deg med å finne det beste alternativet for deg. Det er mulig du har vært heldig med din sosionom, for de er vanligvis ikke flinkere enn trygdefolket når det gjelder lover og regler innen forlketrygden. En sosionom har med sosialhjelp å gjøre. Dersom en egentlig skulle ha snakket med en trygdeperson, bør en nok gjøre det.
gaja Skrevet 12. oktober 2007 #20 Skrevet 12. oktober 2007 Du kan ihvertfall få lånekassa til så stanse renter og betaling på studielånet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå