Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ønsker å kjøpe en leilighet til ca 1.2 millioner, hvor mye bør jeg tjene?

Det skal også nevnes at jeg er alene.

Bare et ca anslag:) og hvor mye dette utgjør i mnd utgifter omlag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på om 1,2 mill er inkl. fellesgjeld, og hvor mye du må betale i evt. g\husleie. I tillegg kommer det an på hvilke andre utgifter du har og om du har gjeld utenom (studielån, forbrukslån etc.) prøv denne kalkulatoren, der kan du legge inn det du har av utgifter og prøve deg frem på om du allerede tjener nok, og evt. hvor mye du må opp i lønn for å klare deg.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102276

Kalkulatoren heter : Se hvor mye lån du klarer å betjene. Under "husleie" legger du inn kun fellesutgifter, poenget med kalkulatoren er å se hvor mye du har til overs til å betjene selve lånet. Du bør hvertfall bergne at du skal klare å betjene 1,2 i lån med 7,5% rente (den regner ut hva du kan låne med 2,5%, 5%, 7,5%, 10% og 12,5% rente).

Skrevet

Gå inn på de forskjellige bankenes lånekalkulatorer. Det er omtrent umulig å si terminbeløp når man ikke vet om det er noen egenkapital, hvor lang nedbetalingstid, serie eller annuitetslån eller avdragsfritt..

Men for et lån på 1.2 bør man vel tjene nærmere 400 000 mener jeg.

Skrevet

I følge DNB git et lån på 1.2 et avdrag på 7.033. Derimot hvor mye man får ta opp i lån kommer ann på hvilken bank man har.

Skrevet

Jeg har huslån på litt over 1 mill og studielån på 250 000.

Inntekta mi er på 350 000 før skatt, og det går helt fint. Jeg har ikke bil og slipper utgifter forbundet med det, og jeg har ikke barn.

Månedlige fellesutgifter der jeg bor er på nesten 1000 kr, betaler huslån og renter per måned på nesten 6000 kr, og så er det studielånet som er på va 5500 i hver tredje måned.

Det går kjempefint, jeg har råd til å skeie ut med ferieturer flere ganger i året, klær stort sett når jeg vil, og annen luksus :-)

Skrevet

Jeg har lån på 1,2 mill. Jeg betaler ca 8000 pr mnd (har lånet over 20 år). Da jeg fikk lånet hadde jeg en årsinntekt på 360 000, men det er 2 år siden, og da var renta temmelig lav, så de var vel litt mer "slepphendte" i bankene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...