Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt Jul :nisse: og nå gleder jeg meg til å få starte med forberedelsene!!

Når andre huffer,stønner og klager over alt som skal ordnes ,har jeg forståelse for det ,pga at folk er slitne.

Jeg har bare lyst til å fortelle dere,hvordan førjulstida og jula kan være.

Jeg er så heldig at jeg kan ta meg fri fra jobb,hvert eneste år fra midten av november til januar.

Da starter juleforberedelsene her i huset,med masse koselige aktiviteter og stunder .

Ungene får lage ordentlige julegaver ,som er til nytte,til besteforeldre,onkler,tanter osv,

Her foregår alt mulig,baking,sying av rull,flatbrødbaking,laging av sylte ,konfekt osv.

På kjøkken og spisestue,blir alt av potteskjulere,gardiner og pyntegjenstander ,byttet ut med tilsvarende i rødt.

Når jula kommer er absolutt hver eneste matvare i hus,sånn at vi slipper å gå på butikk i mellomjula og alle rettene har sin faste dag ,gjennom hele jula.

Noen dager har vi gjester,andre dager nyter vi bare julefreden sammen ,som familie med filmer,spill eller godt lesestoff.

Jeg skulle ønske at alle kunne få lov til å ha det sånn,hvis de ønsker det selv. Selvfølgelig vet jeg at mange ikke kan tenke seg en slik førjulstid og jul.Det har jeg full respekt for :)

Jeg er i hvertfall veldig takknemlig,for at jeg kan få ha denne tida sammen ned barna mine,uten stress og kav.

Å som jeg gleder meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå begynte det å krible i magen min!! Det hørtes ut som den perfekte advents- og juletid. Gleder meg masse jeg også.

Men nå ble jeg nysgjerrig, hva slags jobb er det du har? (hvis du vil si det da... :) )

Gjest Trønderpia i.i.
Skrevet

Å skulle ønske jeg også fikk oppleve en slik førjulstid. Men jeg må jobbe helt til den 21.des. Men har fri i hele jula da :) Så jeg prioriterer en del lettvinte løsninger som å droppe noe av julebaksten. Har oppdaget at det blir ikke spist allikevel, men blir fuglemat utpå vinteren. Jeg kjøper også slike ting som sild ferdig, men alt kjøttpålegget ordner jeg selv. Jeg er en listeskriver, så nå er jeg i gang med gaveliste, vaskeliste og handleliste og gjøremålsliste. Liker å ha kontroll med hva jeg skal gjøre. Er ikke lenge igjen nå før jeg går løs på huset og begynner vaskinga. Da får jeg ryddet skikkelig i alle skap også. Og jeg synes det er gøy.

Skrevet
Nå begynte det å krible i magen min!! Det hørtes ut som den perfekte advents- og juletid. Gleder meg masse jeg også.

Men nå ble jeg nysgjerrig, hva slags jobb er det du har? (hvis du vil si det da... :) )

Ja,ikke sant......det kribler i magen og jeg kan nesten ikke vente :fnise:

Her om dagen var jeg innom Plantasjen og de hadde funnet fram masse stativ med nisser,tror jeg må stikke innom der i dag :)

Jeg jobber med Shine Club.

Ha en fantasisk dag!!!

Mvh Anny

Skrevet

Skjønner hva du mener... Jeg hadde fri en uke i slutten av november i fjor, og stemmer for at det burde vært en menneskerett å ha noen fridager før jul! Jeg fikk gjort så mye, og jøje meg som jeg kosa meg med det!

Som du skriver er tid et nøkkelord. Selv synes jeg det er veldig viktig at førjulstida ikke bare blir stress og kav, men en koselig tid for både barn og voksne. Derfor begynner jeg med julegavene i september / oktober, så har vi tid til alt det andre i november / desember!

Skrevet

Nå har jeg googlet Shine club... ;)

ble så nyskjerrig , jeg også...

Vel jeg er enig i at en har det mye bedre hvis en begynner tidlig.

Jeg kan ikke ta fri to mnd på vinteren...men jeg starter forbredelsene tidlig (sommeren) så jeg er straks ferdig med alle julegavene.....skulle ønske mer enn noe annet at jeg kunne unne meg mere fritid sammen med familien...aller helst bare være hjemme for dem.men......

Vi koser oss masse i desember med gode venner og familie...det er det julen handler om for meg.

Barna skal huske desember som en tid de vil elske når de blir voksne....at vi skaper så gode minner for dem at de får frysninger av forventning og glede når de blir voksne og kjenner duften av jul :)

Akkurat slik som vi fikk slike gode minner av våre foreldre....

Jeg hadde en mamma som bestilte fra Panuro tidlig på høsten og vi laget julenisser sammen og brukte en hel dag på å pynte pepperkaker (hun var hjemmeværende)....sånn vil jeg at mine barn skal huske meg: en mamma som hadde masse tid til kos før jul....ikke en stressa en som klager over hvor travelt det er....

La Guapa

Skrevet (endret)

Enig! Julen er det beste som finnes!

Forresten vil jeg bare uttrykke glede over at juleforumet er åpnet igjen. Hipp hurra! Nå skal jeg prøve å være aktiv på forumet her igjen (det er jeg stort sett bare før jul hvert år. Pussig.).

Endret av Chans
Skrevet
Vi koser oss masse i desember med gode venner og familie...det er det julen handler om for meg.

Barna skal huske desember som en tid de vil elske når de blir voksne....at vi skaper så gode minner for dem at de får frysninger av forventning og glede når de blir voksne og kjenner duften av jul :)

Dette var en utrolig koselig tråd, og jeg syntes spesielt det du skrev her La Guapa var så riktig også for meg! Nå har ikke jeg barn enda, men jeg ser jo at de gode følelsene jeg har for jula kommer nettopp av dette - hvor mye jeg har kost meg med min familie i alle år rundt jul :) Ser at samboer ikke er like entusiastisk, men han har også en familie som ikke gjør så mye ut av jula.

Så; når jeg har barn er dette mitt mål også! Og så skal jeg sende en liten hilsen til mamma en av de neste dagene og takke henne for at hun har gjort det det så bra for meg :hjerte:

Skrevet
Dette var en utrolig koselig tråd, og jeg syntes spesielt det du skrev her La Guapa var så riktig også for meg! Nå har ikke jeg barn enda, men jeg ser jo at de gode følelsene jeg har for jula kommer nettopp av dette - hvor mye jeg har kost meg med min familie i alle år rundt jul :) Ser at samboer ikke er like entusiastisk, men han har også en familie som ikke gjør så mye ut av jula.

Så; når jeg har barn er dette mitt mål også! Og så skal jeg sende en liten hilsen til mamma en av de neste dagene og takke henne for at hun har gjort det det så bra for meg :hjerte:

Jeg er så enig.. har heller ikke barn selv, men ELSKER julen og det kommer av at jeg har hatt fantastiske foreldre som alltid har gjort juletiden uforglemmelig!

Åh, som jeg gleder meg til jul..

Skrevet
Nå har jeg googlet Shine club... ;)

ble så nyskjerrig , jeg også...

Vel jeg er enig i at en har det mye bedre hvis en begynner tidlig.

Jeg kan ikke ta fri to mnd på vinteren...men jeg starter forbredelsene tidlig (sommeren) så jeg er straks ferdig med alle julegavene.....skulle ønske mer enn noe annet at jeg kunne unne meg mere fritid sammen med familien...aller helst bare være hjemme for dem.men......

Akkurat slik som vi fikk slike gode minner av våre foreldre....

Jeg hadde en mamma som bestilte fra Panuro tidlig på høsten og vi laget julenisser sammen og brukte en hel dag på å pynte pepperkaker (hun var hjemmeværende)....sånn vil jeg at mine barn skal huske meg: en mamma som hadde masse tid til kos før jul....ikke en stressa en som klager over hvor travelt det er....

La Guapa

D :) u har så rett så rett

Vi er heldige,som kan få lov til å tenke tilbake på ei fantastisk,koselig adventstid og jul-

Det er nok det som er årsaken til at vi er så opptatt av at våre barn,skal få lov til å kjenne forventningene,kosen og gleden med denne tida.

Desverre er det blitt sånn at jeg nesten aldri forteller noen om alt det jeg lager av mat,konfekt,kaker osv ,for alle går rundt å prater om alt det de ikke orker og de synes at jeg overdriver. Jeg elsker å gjøre alle tingene og når jeg ser gleden i øynene på ungene,er det i hvertfall verdt det. :):hoppe::hoppe:

F.eks så lager jeg en spesiell kake til hver jul,der jeg bruker en hel uke på å lage pynten,men ungene synes det er like spennende hvert år.

Det var så godt å lese at det er fler enn meg som er opptatt av disse tingene :):sjenert::nissevink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...