aline Skrevet 13. februar 2008 #41 Skrevet 13. februar 2008 Det burde da ikke være så vanskelig å forstå at dette er meget vanskelig å forstå i motsetning til deg, synes jeg ikke det er vanskelig å forstå hva du mener, jeg er bare ikke enig i din måte å se ting på.
KR-øst Skrevet 13. februar 2008 #42 Skrevet 13. februar 2008 Hva heter vedkommende prest(er)? Dette er noe som er blitt omtalt i medier av forskjellig art. Jeg tror neppe navnene er blitt nevnt. Men jeg kjenner til spesielt en, som jeg også vet navnet på, som selv har bekjent sin manglende tro. Han var i flere år suspendert fra kirken, men er nå tatt inn i varmen igjen. Jeg skal ikke nevne hans navn. Dette blir som å spørre deg om hva du legger til grunn for å si at alle prester og biskoper er kristne. Har du spurt hver enkelt, og trodd på det de sa?
KR-øst Skrevet 13. februar 2008 #43 Skrevet 13. februar 2008 Den egentlige statsmakten ligger i de 17 - 18.000 medlemmene som er spredt over hele landet Jo, vi må nok være meget selvstendig tenkene for å få det til å stemme med virkeligheten Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men i min verden så har vi noe som kalles moderne kommunikasjon. En sørlending trenger ikke ta en spasertur til en broder i Nord-Norge før å høre om vedkommende er enig i sak.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #44 Skrevet 13. februar 2008 Men saken er jo ikke avhengig av hvems syn det er snakk om, for saken endres ikke av utøverens syn på sine egne handlinger. Det eneste som endrer seg er at den kompromiterte integriteten lever opp til sitt rykte, for å si det slik. Og for å si det på en annen måte: det er ikke sikkert at den som bryter veitrafikklovens bestemmelser om en fartsgrense, opplever seg selv som lovbryter. Men når fartsboten kommer, da er det fordi man har begått et lovbrudd enten man oppfatter seg selv som en lovbryter eller ikke. Saken er ikke hvordan man oppfatter seg selv eller motiverer sine handlinger. Saken er at å bløffe seg til og lyve om seg selv innfor en organisasjon og andre mennesker, er et spørsmål om hvordan man forholder seg til sin egen integritet. Det er ikke et spørsmål om hvordan man må motiverer dette. Det er et spørsmål om hva man faktisk gjør og hvordan dette man gjør påvirker en selv og andre. Det burde da ikke være så vanskelig å forstå at dette er meget vanskelig å forstå Pastor Knut, da skal jeg på en enkel måte forsøke å forklare det en gang til. 1) Et av kravene for at man kan bli tatt opp som losjebror i frimurerlosjen er at man bekjenner seg til den kristne tro. Forstår? 2) For å formidle til Frimurerlosjens representanter at man har en kristen tro, så må man selv fortelle dem det? Ordene må komme ut av en egen munn? Forstår? 3) De ordene som kommer utav ens egen munn er det kun en selv som vet er riktige/ærlige/overensstmmende med virkeligheten etc. Det er altså kun en selv som vet om en taler sant. Forstår? 4) Hvis en så bekjenner sin kristne tro ovenfor Frimurerernes representanter, så trenger ikke dette å bety at man er kristen. Man sier riktignok at man er det, men det kan være for å oppnå noe annet - i dette tilfellet å bli tatt opp som frimurer. Forstår? 5) Ingen her sier det er riktig å bekjenne en kristen tro for å oppnå noe annet, men at det kan være noe som gjøres for å bli medlem. Forstår? 6) Vitsen er altså ikke det kristne, men å bli frimurer. Forstår? 7) Da gir de blanke blaffen i om det rent integritetsmessig er riktig eller galt å bekjenne en tro de ikke har, så lenge de oppnår det de ønsker. Forstår? ---- Ellers husker også jeg fra nyhetsbildet en prest som har bekjent at han tviler på sin tro. Leser du ikke aviser eller hører nyheter på tv/radio Pastor?
Pastor Knut Skrevet 15. februar 2008 #45 Skrevet 15. februar 2008 i motsetning til deg, synes jeg ikke det er vanskelig å forstå hva du mener, jeg er bare ikke enig i din måte å se ting på. Men det er jo helt greit og noe annet enn det vi snakker om
Pastor Knut Skrevet 15. februar 2008 #46 Skrevet 15. februar 2008 Pastor Knut, da skal jeg på en enkel måte forsøke å forklare det en gang til. 1) Et av kravene for at man kan bli tatt opp som losjebror i frimurerlosjen er at man bekjenner seg til den kristne tro. Forstår? 2) For å formidle til Frimurerlosjens representanter at man har en kristen tro, så må man selv fortelle dem det? Ordene må komme ut av en egen munn? Forstår? 3) De ordene som kommer utav ens egen munn er det kun en selv som vet er riktige/ærlige/overensstmmende med virkeligheten etc. Det er altså kun en selv som vet om en taler sant. Forstår? 4) Hvis en så bekjenner sin kristne tro ovenfor Frimurerernes representanter, så trenger ikke dette å bety at man er kristen. Man sier riktignok at man er det, men det kan være for å oppnå noe annet - i dette tilfellet å bli tatt opp som frimurer. Forstår? 5) Ingen her sier det er riktig å bekjenne en kristen tro for å oppnå noe annet, men at det kan være noe som gjøres for å bli medlem. Forstår? 6) Vitsen er altså ikke det kristne, men å bli frimurer. Forstår? 7) Da gir de blanke blaffen i om det rent integritetsmessig er riktig eller galt å bekjenne en tro de ikke har, så lenge de oppnår det de ønsker. Forstår? ---- Ellers husker også jeg fra nyhetsbildet en prest som har bekjent at han tviler på sin tro. Leser du ikke aviser eller hører nyheter på tv/radio Pastor? Jeg synes du på en fin måte viser oss hvorfor det er så vanskelig å forstå hvorfor noen virkelig synker så dypt som å kompromisse med sin integritet ved å lyve på seg en tro. Men det er en viktig ting du glemmer: Og det er at løgnen også omfatter den organisasjon som vedkommende bløffer seg inn i. Vedkommende som bløffer om sin tro gjør også noe med det fellesskap vedkommende bløffer seg inn i. Vi har jo dessverre sett i nyhetsbildet disse statsråd-dager hva slik bløff og løgn kan føre med seg av skuffelser og lidelser for andre. Men nok om dette nå.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #47 Skrevet 16. februar 2008 Jeg synes du på en fin måte viser oss hvorfor det er så vanskelig å forstå hvorfor noen virkelig synker så dypt som å kompromisse med sin integritet ved å lyve på seg en tro. Men det er en viktig ting du glemmer: Og det er at løgnen også omfatter den organisasjon som vedkommende bløffer seg inn i. Vedkommende som bløffer om sin tro gjør også noe med det fellesskap vedkommende bløffer seg inn i. Vi har jo dessverre sett i nyhetsbildet disse statsråd-dager hva slik bløff og løgn kan føre med seg av skuffelser og lidelser for andre. Men nok om dette nå. Ja, klart det sier noe om gutteklubben også, jeg mener da ikke noe annet - og jeg har da ikke til hensikt å forsvare verken medlemmene, losjene eller frimureriet som sådan. Jeg synes hele greia er noe stort tull. Greit nok at de vil ha en møteplass hvor de kan møte nye og gamle bekjente til sosial omgang, men det blir så inni granskauen dumt med alt tullet de har for seg for å fremstå som så interessante.
Gjest razerd Skrevet 24. februar 2008 #48 Skrevet 24. februar 2008 Så da er det visst ikke korrekt som noen påsto her i tråden, at man må bekjenne seg til den kristne tro for å bli opptatt som frimurer? Skjønt allikevel: Jeg fikk inntrykk at man i denne tråden har tatt til ordet for at bekjennelsesplikten var nødvendig, men at jo lenger inn i frimurersystemet man kom, oppdaget man at det ikke var kristendom allikevel. Det synes jeg er meget rart, spesielt siden prester har gått meget langt inn i frimurersystemet. Det burde vel bety at frimurervesenet i sitt innerste vesen nettopp er bekjennende kristen, for jeg tror ingen prester begir seg inn i et frimurersystem som viser seg å være noe annet enn kristent. Vet til og med om en tidligere domprost som er frimurer, og han har representert biskopen i dennes fravær. Så da står vi overfor det faktum at en tidligere vikar-biskop i Den norske kirke er frimurer. Dette skulle vel bety at frimurervesenet nettopp er bekjennende kristent og at man må bekjenne sin kristne tro for å bli og hele tiden være medlem. At enkelte utgir seg for å være kristne, det kan sikkert tenkes. Men hvilken interesse har egentlig en som ikke er kristen av år etter år å være med på et kristent frimurervesen? Gir det så stor sosial status å være frimuer at til og med en ateist bløffer på seg en kristen tro for å være med på laget? Det tviler jeg på. Men det er nå meg. Jo, jeg synes fortsatt dette er vanskelig å forstå. vel...for det første,det er jaggu helt utrolig at en tydligvis pastor sitter her å forsvarer en kriminell organisasjon, for det andre,det spiller ingen rolle om man er kristen når man blir medlem ,det er når man er i en høyere grad den sanne relgionen til frimurere blir glassklar...og til smmenligning man må være kristen for å bli med i mafian også... så for siste gang, frimurere er en gjeng banditter,hold derre langt unna !,
Gjest frimurer Skrevet 27. februar 2008 #49 Skrevet 27. februar 2008 vel...for det første,det er jaggu helt utrolig at en tydligvis pastor sitter her å forsvarer en kriminell organisasjon, for det andre,det spiller ingen rolle om man er kristen når man blir medlem ,det er når man er i en høyere grad den sanne relgionen til frimurere blir glassklar...og til smmenligning man må være kristen for å bli med i mafian også... så for siste gang, frimurere er en gjeng banditter,hold derre langt unna !, Dere tenker alt for vanskelig...
Gjest Frimurer V Skrevet 24. mars 2008 #50 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har med interesse lest denne tråden som er i ferd med å komme inn på mange interessante og viktige sider ved frimureriet. Noen ser ut til å ha voldsomme motforestillinger mot alt frimurerisk, selv om innsikten i hva dette går ut på ikke ser ut til å stå i stil med engasjemnetet. Andre er spørrende og åpne for å lære mer om hva frimureriet er og hva det går ut på, og det var vel for disse siste som åpneren av denne tråden hadde ment å ta et initiativ for. Selv er jeg frimurer i 5. grad, og synes at frimureriet er noe av det mest spennende og givende jeg har begitt meg inn på. Jeg opplever meg selv, og frimureriet, å være fundamentert i den kristne tro. For meg personlig betyr det at jeg tror på en Gud som skaper, og jeg tror på Jesus som en formidler av et kjærlighetsbudskap som vi mennesker må samle oss om. Men jeg oppfatter samtidig min kristne tro og kirkens forklaringer/dogmer som to forskjellige ting. Frimureriet tar, slik jeg opplever det, utgangspunkt i Jesu kjærlighetsbudskap og forklarer gjennom et pedagogisk system fordelt over 10 grader hvordan jeg kan finne mine egne svar på hvordan jeg skal leve livet mitt slik jeg mener det passer med dette budskapet. Frimureriet presser ikke på meg noen "fasit" for hva som er rett eller galt, men stiller opp et system som kan være meg til hjelp i arbeidet med meg selv. Frimureriet er i form helt ulikt det man ser og opplever i en vanlig norsk kirke, men i faktisk innhold er det kanskje ikke så mye som skiller. Dette betyr ikke at jeg oppfatter meg selv eller noen av de andre frimurerne som mer interessante eller speseille enn hvem som helst andre, men vi deler noen unike opplevelser sammen, noe som f.eks. ikke er så ulikt de opplevelsene et idrettslag deler når de vinner et mesterskap. Det er snakk om indre opplevelser som ikke kan forstås, formidles eller deles på noen god måte til andre enn de som selv har vært med... For de som er åpne for å utvide egen horisont er det mye informasjon om hva vi foretar oss i våre møter på http://www.frimurer.no Her vil du kunne lese mer om at Frimureriet: * Er en sammenslutning for menn fra ulike samfunnslag og yrkesgrupper * Tilbyr sine medlemmer muligheter for personlighetsvekst basert på etiske og moralske verdier * Hviler på kristen grunn * Er en selvstendig nasjonal og uavhengig organisasjon * Befatter seg ikke med politiske eller religiøse stridsspørsmål * Er ikke hemmelig; lover og medlemsfortegnelse er åpen for alle * Ritualenes innhold er ukjente, fordi hver grad skal gi den enkelte en førstegangsopplevelse av gradens innhold * Har over 18.000 medlemmer fordelt på et 80-talls loger og broderforeninger * Har et eget opplegg for å støtte trengende innen de enkelte lokalmiljøer En egen losje, tilsvarende Frimurerlosjen, finnes også for kvinner. Det er Maria-Ordenen: http://www.maria.no/ Det finnes flere ulike losjesystemer, noen frimurersystemer og noen losjesystemer som ikke er en del av frimureriet. Det er stor forskjell på det norske frimureriet og f.eks. det amerikanske. Flere frimurersystemer bygger på andre verdier enn den kristne tro, og det er defor ofte vanskelig å sammenligne på tvers av systemene. Et eksempel på et "annet" system er f.eks. Odd Fellow-losjen som også er et losjesystem som Frimurerlosjen, men som likevel ikke tilhører frimursystemet: http://www.oddfellow.no/ Jeg oppforderer de som ønsker å ha en fornuftig mening om frimureriet å søke litt kunnskap fra kildene, kanskje kan man begynne med å besøke de sidene jeg har nevnt? Det er mer mellom himmel og jord enn man først skulle tro, og det er mange veier til målet. For meg har frimureriet så langt bidratt til å gjøre veien mer interessant på min ferd, og jeg har også oppdaget ting i meg selv som jeg tidligere ikke hadde vært klar over. Og det er vel bare slik frimureriet egentlig kan forstås; ved egen erfaring og utforskning.
HomicidalPsychoJungleCat Skrevet 25. mars 2008 #51 Skrevet 25. mars 2008 Jeg er oppvokst med en far som er frimurer. Hver fredag dro han avgårde til losjen, og kom hjem igjen litt utpå kvelden. Etterhvert har han arbeidet seg opp til 10. grad, og på veien dit har han hatt opptil flere verv i embetsverket, altså blant de som styrer ritualene. Pappa er en helt vanlig mann, uten de helt store interesser i maktens irrganger, og han hører heller ikke til noe prestisjefylt yrke. Både min mor og jeg kunne sikkert ha blitt innbitte antifrimurere, men vi ser begge at Pappa har hatt utrolig stor glede av sine frimurerbrødre, og av det samholdet og vennskapet han har funnet i losjen. Pappa er nok betraktelig mer filosofisk anlagt enn både Mamma og meg, og jeg tror han har hatt godt av både avveksling fra familien, og den intellektuelle utfordringen han har fått der. Det Frimurer V over her skriver kjenner jeg godt igjen fra det Pappa sier. Jeg har truffet mange av Pappas frimurervenner, og de innehar alle samfunnets yrker, fra lastebilsjåfører til advokater. Ingen av dem har utmerket seg som værhaner, men de er vanlige folk. Noe jeg har lagt merke til er det utrolige samholdet som vokser fram opp gjennom årene. Spesielt vil jeg trekke fra at det er mange der som gjør en kjempeinnsats for å få de eldste med seg. Pappa henta i mange år en gammel krok som var så skrøpelig at de var redd han skulle ha blåst vekk når de kom, for han sto alltid klar i porten når de skulle dra - den fredagskvelden betydde enormt for ham, og for de andre også.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #52 Skrevet 8. april 2008 For å bli frimurer innefor det svenske system (som er det som brukes i Norge), må man være døpt. Noen bekjennelser utover dette avkreves overhodet ikke. Man blir tvert om spurt om man er villig til å avsverge sin tro ved opptakelsen - men det spiller overhodet ingen rolle hva man svarer, man blir tatt opp uansett. (for man har jo betalt, og det er det viktigste ;-) ) Pussig at ingen, på et forum som kvinneguiden, ikke har tatt opp deres holdning til kvinner, bortsett fra siste poster. Frimurerne hevder selv at de "utvikler sin personlighet på kristent grunnlag". Skurrer det ikke da bittelitt at denne utviklingen er noe de må holde tyst om for sin ektefelle? Hva er da poenget med å være gift, hvis man ikke skal kunne delta i hverandres utvikling, eller utvikle seg sammen? Helt greit hvis dette er noe man er enige om , og ektefellen ikke ønsker å delta i - men det finnes en del frustrerte og drittleie frimurerektefeller - for å si det mildt. Og hvorfor er alt dette så hemmelig? Antagelig først og fremst fordi de ritualene som brukes, og det de egentlig driver med er så komisk at dersom de fortalte om det til utenforstående, ville de ble møtt med latterbrøl. Gå på biblioteket og lån Sverre Dag Mogstads bok om frimuereiet, og få deg en god latter. Beskrivelsene hans av ritualene stemmer helt, med unntak av rent småtteri.
Gjest Tigress Skrevet 8. april 2008 #53 Skrevet 8. april 2008 Vel, er ikkje heile poenget med å halde det hemmeleg at ikkje dei som har lågare gradar skal få spolert ritualene? Og, det er då vel det same om nokon meiner ritualane er latterlege - det må kunne tenkjast at konteksten har mykje å seie her. Det er berre ritualane som er hemmelege, utveklinga er jo ikkje hemmeleg, ein får håpe at desse frimurarane utveklar seg litt dei dagane dei ikkje er i losjen også... Eg trur ikkje ein må vere døypt så lenge ein bekjenner seg til den kristne tru.
Gjest Ro Skrevet 8. april 2008 #54 Skrevet 8. april 2008 det er et ganske enkelt svar,de er norges største kriminelle organisasjon,men en gjeng løpegutter for de virkelig store fiskene utenlands. ikke er de kristne, symbolene de bruker har ikke noe med kristendom å gjøre, ugler,altseende øye,egyptisk utforming på lokaler, svarte og vite fliser i mønster på gulv..etc etc Hvilket desinformerende innlegg, dette er bare din høyst subjektive oppfatning av hva frimuere driver med. Det har ingen rot i virkeligheten , du får heller brilliere med din uvitenhet om noe annet..
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #55 Skrevet 9. april 2008 http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1277746.ece http://www.kragero-blad.no/apps/pbcs.dll/a...RBREV/710160001 http://www.siste.no/Innenriks/politikk/bon...rticle55551.ece http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=252470 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/19/396134.html Kriminelle? Hehe, neida - det beror bare på uvitenhet. I det Finance Credit saken startet, gikk Stormesteren ut offentlig og kastet ut Trond Kristoffersen, mens Stensrud ble omtalt som en real kar. Det er heller ikke så lenge siden deres "Øverste Prelat" forsvant nokså brått og under noe pinlige omstendigheter. En samling kjekke karer
Alice Ayres Skrevet 9. april 2008 #56 Skrevet 9. april 2008 Jeg er oppvokst med en far som er frimurer. Hver fredag dro han avgårde til losjen, og kom hjem igjen litt utpå kvelden. Etterhvert har han arbeidet seg opp til 10. grad, og på veien dit har han hatt opptil flere verv i embetsverket, altså blant de som styrer ritualene. Pappa er en helt vanlig mann, uten de helt store interesser i maktens irrganger, og han hører heller ikke til noe prestisjefylt yrke. Både min mor og jeg kunne sikkert ha blitt innbitte antifrimurere, men vi ser begge at Pappa har hatt utrolig stor glede av sine frimurerbrødre, og av det samholdet og vennskapet han har funnet i losjen. Pappa er nok betraktelig mer filosofisk anlagt enn både Mamma og meg, og jeg tror han har hatt godt av både avveksling fra familien, og den intellektuelle utfordringen han har fått der. Det Frimurer V over her skriver kjenner jeg godt igjen fra det Pappa sier. Jeg har truffet mange av Pappas frimurervenner, og de innehar alle samfunnets yrker, fra lastebilsjåfører til advokater. Ingen av dem har utmerket seg som værhaner, men de er vanlige folk. Noe jeg har lagt merke til er det utrolige samholdet som vokser fram opp gjennom årene. Spesielt vil jeg trekke fra at det er mange der som gjør en kjempeinnsats for å få de eldste med seg. Pappa henta i mange år en gammel krok som var så skrøpelig at de var redd han skulle ha blåst vekk når de kom, for han sto alltid klar i porten når de skulle dra - den fredagskvelden betydde enormt for ham, og for de andre også. :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #57 Skrevet 9. april 2008 http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1277746.ece http://www.kragero-blad.no/apps/pbcs.dll/a...RBREV/710160001 http://www.siste.no/Innenriks/politikk/bon...rticle55551.ece http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=252470 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/19/396134.html Kriminelle? Hehe, neida - det beror bare på uvitenhet. I det Finance Credit saken startet, gikk Stormesteren ut offentlig og kastet ut Trond Kristoffersen, mens Stensrud ble omtalt som en real kar. Det er heller ikke så lenge siden deres "Øverste Prelat" forsvant nokså brått og under noe pinlige omstendigheter. En samling kjekke karer Det finnes alltid noen råtne tomater, men det er ikke representativt for frimurer-bevegelsen av den grunn.
Gjest Tigress Skrevet 11. april 2008 #58 Skrevet 11. april 2008 (endret) Eg trur mange frimurarar blir riktig overraska over kor stor makt dei har... Kva meinte du med innlegget ditt, Alice Ayres? Endret 11. april 2008 av Tigress
Gjest Frimurer Skrevet 2. september 2008 #59 Skrevet 2. september 2008 Hei! Jeg er frimurer, og kan komme med et par faktaopplysninger. Man må som medlem i Den norske Frimurerorden bekjenne seg til den kristne tro, men det er intet krav om medlemsskap i et eller annet kirkesamfunn. Det er ikke så mye som er hemmelig, kun ritualene. Grunnen til at disse er hemmelige er såre enkel, om man vet hva som skal skje før man opplever disse, er hele poenget borte. (Som det vil være om man vet svarene på en eksamen før man skal ta den) Ordenens lover og medlemsmatrikkel (medlemsliste) er offentlig tilgjengelig, og de fleste biblioteker har et eller flere eks. Ellers så er det jo med frimurerlogen som de fleste andre organisasjoner, det er folk av alle slag medlem!
Gjest razerd Skrevet 2. september 2008 #60 Skrevet 2. september 2008 Hvilket desinformerende innlegg, dette er bare din høyst subjektive oppfatning av hva frimuere driver med. Det har ingen rot i virkeligheten , du får heller brilliere med din uvitenhet om noe annet.. tja hvor skal man begynne...p2 i italia kansje? så nei du det er ikke en subjektiv oppfatning,vet om menesker her i norge som har blitt forfulgt og trakasert av frimurere og en ting til..om man må ha en kristen tro for å bli med i herreklubben,hvorfor er alle utsmykninger og ornamenter inne i bygningene deres egyptiske guder å den der jævla ugla?? hva har den med kristendom å gjøre? Innlegget er endret i henhold til reglene. Marianne Admin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå