Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *delfina*
Skrevet

Hei!

Jeg bare lurer på om det er noen her som kan fortelle meg litt om hva frimurere driver med..?! Jeg har bare så vidt hørt om det, og det virker litt snodig med ritualer, hemmeligheter m.m.

Har det noe med kristen tro å gjøre, kan alle være medlem uavhengig av livssyn og kan det passe sammen med kristendom eller er det en motsetning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det bare kristne menn som godtas som medlemmer.

Når det gjelder hva de driver med, er de svært hemmelighetsfulle om dette, men du finner nok endel info om du googler frimurerlosjen :)

Gjest *delfina*
Skrevet

Ok, takk for svar! Ja, jeg har googlet det, men ville bare høre om noen her har erfaringer med det og mer om hvordan det er i forhold til kristendommen. Synes ikke det sto mye om det på hjemmesiden til organisasjonen..

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt om noen som er medlem der og jeg er bare nysgjerrig på hva det er for noe.. :sjenert:

Skrevet

Som sagt, de er ikke villige til å si så mye om hva de driver med, derfor vil du ikke finne noe særlig info og heller ikke få noe svar om du spørr direkte :)

Siden de bare tar inn kristne menn, er det vel et fåtall av medlemmene på dette forumet som er aktuelle, men det kan jo hende du kan få noen svar uansett :)

Prøv å se på wikipedia, der syns jeg det stod endel.

Skrevet

- Her - står det endel, men det er på engelsk.

Går utifra det meste er spekulasjoner, for som Bokormen sier, så er de veldig hemmelighetsfulle og diskrè.

Skrevet
Hei!

Jeg bare lurer på om det er noen her som kan fortelle meg litt om hva frimurere driver med..?! Jeg har bare så vidt hørt om det, og det virker litt snodig med ritualer, hemmeligheter m.m.

Har det noe med kristen tro å gjøre, kan alle være medlem uavhengig av livssyn og kan det passe sammen med kristendom eller er det en motsetning?

Det er ikke så hemmelighetsfullt som man vil ha det til. Her finner du nok av informasjon, og oppfordring til å ta kontakt hvis du vil vite mer: http://www.frimurer.no/. Lykke til.

Gjest Gjest *delfina*
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Det er ikke det at jeg er interessert i det for min egen del. Jeg bare vet om noen som er der og jeg vil bare vite mer om hva de holder på med.

Men igjen; takk for svar! Nå har jeg fått den infoen jeg lurte på!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei

Spør han du kjenner. Du vil bli overrasket over hvor mye han kan fortelle. Det er ikke så mye i frimureriet som faktisk er hemmelig.

Skrevet
Hei!

det er et ganske enkelt svar,de er norges største kriminelle organisasjon,men en gjeng løpegutter for de virkelig store fiskene utenlands.

ikke er de kristne, symbolene de bruker har ikke noe med kristendom å gjøre,

ugler,altseende øye,egyptisk utforming på lokaler, svarte og vite fliser i mønster på gulv..etc etc

Skrevet
det er et ganske enkelt svar,de er norges største kriminelle organisasjon,men en gjeng løpegutter for de virkelig store fiskene utenlands.

ikke er de kristne, symbolene de bruker har ikke noe med kristendom å gjøre,

ugler,altseende øye,egyptisk utforming på lokaler, svarte og vite fliser i mønster på gulv..etc etc

Hehe, de driver med mye rart - det er sikkert.

Frimurerne i Norge må bekjenne seg til den kristne tro for å få bli tatt opp i losjen. Men det betyr ikke at de er kristne, bare at de sier det "offisielt".

Det med at ting skal være så hemmelig, er stort sett begrenset rundt opptaksritualene for nye grader (de stiger i gradene må vite). Men det er nok flere av dem som gjerne vil fremstå som mer viktige enn hva de er, og fremstiller stort sett det hele som å være taushetsbelagt.

Det skal også dreie seg mye om det å jobbe emd seg selv for å bli et bedre menneske, og da synes også mange av dem at de er så dyktige på det området at de kan heve seg litt over andre. At de selv hadde trengt både en og to timer med psykologisk coaching, for å bli et bedre medmenneske, ville de ikke innrømmet om man hadde slått dem i hodet.

Og nei, jeg er ikke misunnelig på noen som er frimurere - jeg har bare litt for nær kontakt med noen av de tragiske av disse menneskene.

Jeg kjenner et tosifret antall, og min opplevelse av frimurerne er basert på disse. Jeg betviler selvfølgelig ikke at det også finnes mange gode mennesker blant dem, men at man nesten automatisk blir et godt menneske av å bli frimurer er noe stort nonsens.

Hva er felles for de jeg kjenner:

-Jo, det er mennesker uten egen mening.

-Mennesker som snakker andre etter kjeften i redsel for å ikke bli godtatt.

-Mennesker som er villige til å påføre andre lidelse og vondt for å oppnå egne privilegier.

-Mennesker hvis moral stopper ved egen lommebok.

Når de blir tatt opp i frimurerlosjen får de utdelt to par hvite hansker. Det ene paret skal han bruke under ritualene, det andre paret skal aldri brukes, men skal følge hans kone i kisten da hun dør. :roll: (litt sorry for rollsmily, men dettge er så inni granskauen dumt).

Det er rett og slett en mannlig utgave av en syklubb, bortsett fra at de syklubbdamene jeg kjenner til fremstår som langt bedre mennesker.

Skrevet
Hehe, de driver med mye rart - det er sikkert.

Frimurerne i Norge må bekjenne seg til den kristne tro for å få bli tatt opp i losjen. Men det betyr ikke at de er kristne, bare at de sier det "offisielt".

Sier du at når en person bekjenner seg til den kristne tro, da betyr det at vedkommende ikke er kristen !?!

Det var nytt.

Skrevet
Sier du at når en person bekjenner seg til den kristne tro, da betyr det at vedkommende ikke er kristen !?!

Det var nytt.

At jeg sier til deg at jeg bekjenner meg til den kristne tro betyr ikke at jeg gjør det.

At en som ønsker å bli frimurer sier at han bekjenner seg til den kristne tro fordi det er et av kravene for å bli tatt opp i losjen, betyr ikke at han er kristen.

Forstår? Eller fremdeles vanskelig?

Skrevet
Hei!

En kan nok bekjenne seg til den kristne tro når en skal opptas i frimureriet.

Men det er nok mange som har fått seg en overraskelse eterhvert som de stiger i gradene. Da må du nemlig fraskrive deg din egen tro, og godta dette som frimurerne kaller kristendom, overfor offentligheten. Siden jeg kjenner til noen som har vært med i frimureriet, og disse ikke har vært kristne, og de absolutt ikke ville anbefale dette til noen, vel, da skulle dette si en god del om hva dette dreier seg om.

Skrevet (endret)
At jeg sier til deg at jeg bekjenner meg til den kristne tro betyr ikke at jeg gjør det.

At en som ønsker å bli frimurer sier at han bekjenner seg til den kristne tro fordi det er et av kravene for å bli tatt opp i losjen, betyr ikke at han er kristen.

Forstår? Eller fremdeles vanskelig?

Ja, det er litt vanskelig å forstå hvordan en som bekjenner seg til den kristne tro ikke gjør det. Spesielt med tanke på alle de prester som også er frimurere.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Det var nytt.

Det är vad som sker med allt för många tonåringar varje år vid konfirmationen av tradition och för familjen och gåvornas skull...

Många som bekänner sig som kristna är också kristna, det betvivlar jag inte. Men det är långt i från ett likhetstecken med att säga att man är det för att genomgå vissa ritualer och att vara det.

Skrevet
Ja, det er litt vanskelig å forstå hvordan en som bekjenner seg til den kristne tro ikke gjør det. Spesielt med tanke på alle de prester som også er frimurere.

Er det vanskelig å tro at det finnes folk som lyver, selv om det er andre som ikke lyver?

Prestene som er der, er sikkert kristne. Det at NOEN lyver om at de er kristne, betyr jo ikke at alle som er der lyver om det. Noen bekjenner seg til den kristne tro, og lyver. Mange andre som bekjenner seg til den kristne tro, ER kristne.

Det finnes folk som lyver for å oppnå det de vil, selv om det kan være vanskelig å forstå. ;)

Skrevet (endret)
Er det vanskelig å tro at det finnes folk som lyver, selv om det er andre som ikke lyver?

Prestene som er der, er sikkert kristne. Det at NOEN lyver om at de er kristne, betyr jo ikke at alle som er der lyver om det. Noen bekjenner seg til den kristne tro, og lyver. Mange andre som bekjenner seg til den kristne tro, ER kristne.

Det finnes folk som lyver for å oppnå det de vil, selv om det kan være vanskelig å forstå. ;)

Så da er det visst ikke korrekt som noen påsto her i tråden, at man bekjenne seg til den kristne tro for å bli opptatt som frimurer?

Skjønt allikevel: Jeg fikk inntrykk at man i denne tråden har tatt til ordet for at bekjennelsesplikten var nødvendig, men at jo lenger inn i frimurersystemet man kom, oppdaget man at det ikke var kristendom allikevel. Det synes jeg er meget rart, spesielt siden prester har gått meget langt inn i frimurersystemet. Det burde vel bety at frimurervesenet i sitt innerste vesen nettopp er bekjennende kristen, for jeg tror ingen prester begir seg inn i et frimurersystem som viser seg å være noe annet enn kristent. Vet til og med om en tidligere domprost som er frimurer, og han har representert biskopen i dennes fravær. Så da står vi overfor det faktum at en tidligere vikar-biskop i Den norske kirke er frimurer. Dette skulle vel bety at frimurervesenet nettopp er bekjennende kristent og at man må bekjenne sin kristne tro for å bli og hele tiden være medlem.

At enkelte utgir seg for å være kristne, det kan sikkert tenkes. Men hvilken interesse har egentlig en som ikke er kristen av år etter år å være med på et kristent frimurervesen? Gir det så stor sosial status å være frimuer at til og med en ateist bløffer på seg en kristen tro for å være med på laget? Det tviler jeg på. Men det er nå meg.

Jo, jeg synes fortsatt dette er vanskelig å forstå.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Det är vad som sker med allt för många tonåringar varje år vid konfirmationen av tradition och för familjen och gåvornas skull...

Många som bekänner sig som kristna är också kristna, det betvivlar jag inte. Men det är långt i från ett likhetstecken med att säga att man är det för att genomgå vissa ritualer och att vara det.

Frimurervesenet er nok noe mer forpliktende enn å sammenlignes med konfirmasjon :)

Skrevet
Hva er felles for de jeg kjenner:

-Jo, det er mennesker uten egen mening.

-Mennesker som snakker andre etter kjeften i redsel for å ikke bli godtatt.

-Mennesker som er villige til å påføre andre lidelse og vondt for å oppnå egne privilegier.

-Mennesker hvis moral stopper ved egen lommebok.

Det høres da ut som det er en fæl tosifret gjeng du sier du kjenner. Hvor gamle mennesker er det snakk om?

Skrevet
Så da er det visst ikke korrekt som noen påsto her i tråden, at man bekjenne seg til den kristne tro for å bli opptatt som frimurer?

...

Jo, jeg synes fortsatt dette er vanskelig å forstå.

jo, man må sikkert det, men det at det finnes folk som lyver om sin tro, det burde ikke være noen overaskelse, og er overhode ikke første gang skjer.

utover det, kjenner jeg fint lite til frimurerlosjen, og aner ikke hvordan kristendommen fungerer der, men at det kan være andre ting en den kristne delen som kan trekke folk til frimurerlosjen, vil jeg tro er fullt mulig. Det å føle tilhørighet tror jeg også kan være en greie, det er mange som har gitt seg ut for å være noe de ikke er, for å passe inn i en gruppe, høre hjemme en plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...