Gå til innhold

Kattunge bæsjer og tisser i senga

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet

Jeg har 2 barn på 4 og 6.5 år. De liker å kose seg med katta og kjemper for hvem skal holde katta først.

En dag tok en av ungene katta i armene og katta bæsjet i senga. I går sov ungene og det var ingen som plaget katta. Allikevell tisset hun i samme senga igjen. Hva er årsaken til det og hva skal jeg gjøre? Er det en slags hevn over barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er ikke i stand til såpass kompliserte tankeprosesser som "hevn". Det er likevel sentralt at kattungen ikke blir herset med av barna, det er viktig. Får den være i fred i sandkassen? Kan det være den er skremt fra å gjøre fra seg hvis det er "ståk og ståhei" der? Bare et forslag.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg har 2 barn på 4 og 6.5 år. De liker å kose seg med katta og kjemper for hvem skal holde katta først.

En dag tok en av ungene katta i armene og katta bæsjet i senga. I går sov ungene og det var ingen som plaget katta. Allikevell tisset hun i samme senga igjen. Hva er årsaken til det og hva skal jeg gjøre? Er det en slags hevn over barna?

For det første så skal du lære (holde dem unna) barna dine at katten ikke er et leketøy som skal dras i armer, ben og hale!

Hvor gammel er kattungen? Ble den tatt for tidlig fra moren?

Er det urinmarkering, dvs. at katten gir fra seg en stråle i stående stilling (spraying)?

Eller er det vanlig urinering? Avføring kan også brukes som en markering, særlig hvis det etterlates på åpne eller opphøyede steder.

Joda, katten kan urinere/markere der den opplevde noe vondt.

Dersom katten er engstelig, kan det utvikles en tilstand av stress og uro. Kattens atferd endres, og den kan begynne å urinmarkere, klore, få nedsatt appetitt, lekelyst og ulyst til å ta kontakt.

Dersom katten luktet urin der fra før av så tror den at dette er et sted den kan gjøre fra seg!

Ut fra det du skrev så tror jeg katten markerer fordi den blir herjet med av barna dine. Barna dine trenger ikke å gjøre dette hele tiden for at katten blir nervøs, det holder med at den er blitt utsatt for uroligheter og vonde opplevelser en gang.

Endret av Silmarill
Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
For det første så skal du lære (holde dem unna) barna dine at katten ikke er et leketøy som skal dras i armer, ben og hale!

Hvor gammel er kattungen? Ble den tatt for tidlig fra moren?

Er det urinmarkering, dvs. at katten gir fra seg en stråle i stående stilling (spraying)?

Eller er det vanlig urinering? Avføring kan også brukes som en markering, særlig hvis det etterlates på åpne eller opphøyede steder.

Joda, katten kan urinere/markere der den opplevde noe vondt.

Dersom katten er engstelig, kan det utvikles en tilstand av stress og uro. Kattens atferd endres, og den kan begynne å urinmarkere, klore, få nedsatt appetitt, lekelyst og ulyst til å ta kontakt.

Dersom katten luktet urin der fra før av så tror den at dette er et sted den kan gjøre fra seg!

Ut fra det du skrev så tror jeg katten markerer fordi den blir herjet med av barna dine. Barna dine trenger ikke å gjøre dette hele tiden for at katten blir nervøs, det holder med at den er blitt utsatt for uroligheter og vonde opplevelser en gang.

Hei og takk for svar. Jentepussen min er 4.5 mnd og hun er britisk korthår. Jeg kjøpte henne ved 3 mnd alderen. Det er vanlig urinering og ikke spraying. Ja, jeg tror at hun blir herjet av barna mine og blir uro pga det.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Katter er ikke i stand til såpass kompliserte tankeprosesser som "hevn". Det er likevel sentralt at kattungen ikke blir herset med av barna, det er viktig. Får den være i fred i sandkassen? Kan det være den er skremt fra å gjøre fra seg hvis det er "ståk og ståhei" der? Bare et forslag.

Hei og takk for svar. Noen ganger får hun ikke være i fred i sandkasset og er så livredd at hun sover i sandkassen pga redsel av å gå ut :gråte: Jeg kjefter på barna mine men de blir bare sint og kaller meg en slem mor :kjefte:

Skrevet

4.5 mnd bare. Ja, da er det vel ikke lang tid før pusekatten begynner å ta igjen.

Skrevet

Du bør absolutt sette en stopper for slik herjing. Det er ille hvis kattungen går rundt og er redd pga det! Barna lærer ikke respekt for dyr ved å gjøre som de vil med dem. Hvis det ikke går, så er det bedre om du vurderer å omplassere katten - for kattens skyld.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Du bør absolutt sette en stopper for slik herjing. Det er ille hvis kattungen går rundt og er redd pga det! Barna lærer ikke respekt for dyr ved å gjøre som de vil med dem. Hvis det ikke går, så er det bedre om du vurderer å omplassere katten - for kattens skyld.

Barna vi også kose seg med katta. Jeg skal ikke vurdere noe omplassering. Jeg har betalt 6000 for denne katta og vurdere alv i framtiden.

Skrevet

Men du skjønner vel at en katt er et levende vesen som skal behandles deretter - også av barn?

Barna skal selvfølgelig få lov til å kose med katten, bli kjent med den og bli glad i den, men du må lære barna hva som er greit - og hva som er uakseptabelt. Det er ditt ansvar.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

ENIG med både Tabris og Gjenglemt Sykkellås sine svar.

Jeg kjefter på barna mine men de blir bare sint og kaller meg en slem mor :kjefte:

Så var det dette med kjefting og unger da. Snakk rolig og fornuftig til dem, det hjelper mer enn det kjefting gjør.

Forklar hva en katt faktisk er, og hvorfor du blir sint på dem når de plager katten

Om dem kaller deg en slem mor, så forteller du dem at de er slemme barn som plager pusen!

Dette forstår både du og barna dine!

Skal du drive med avl!

JAVEL, min far sitter i avlsrådet for NRR, og du har et dårlig utgangspunkt slik jeg ser det nå!

Først må du jo få katten trygg, og du har fått svar på hvorfor den ikke er det!

Endret av Silmarill
Skrevet

Det er da ingen her som har nektet barna dine å kose med katten. Men å herse med den er noe annet. Det er langt fra holdbare forhold for en katt - stakkars liten. :(

Gjest selverfart
Skrevet

det kan dem vel. hallo. ikkke kom med den preikinga nå.

katter er i full stand til å ta hevn. flere år etter "gjerningen" mot dem er gjort faktisk.

Skrevet

Hvorfor er det "preiking" å si at de ikke kan ta hevn, men helt ok å si at de kan? Dette er uansett off-topic, så jeg går ikke mer inn på det i denne tråden.

Skrevet

Godt mulig barnene vil kose med katten og de skal de da få lov til, når katten selv vil. Å la barnene herje med katten kan ende opp i at den blir usosial, redd, nevrotisk og kan utvikle andre problemer. Og siden du har betalt 6000 for den så regner jeg med at det er rasekatt, kommer helt ann på hva slags rase, men noen har vel lettere for å bli nervøse enn andre.

Skrevet

Jeg kan komme med et godt råd, som jeg ser ennå ingen har kommet med her.

Jeg regner med at du tok av dynetrekket og vasket det, men jeg lurer på hva du gjorde med selve dyna?

Sprayet du noe på den? Isåfall hva?

Katter kjenner igjen sin urinlukt, og tisser ofte på steder den tidligere har tisset på.

Jeg kan anbefale å spraye dyna med et middel som heter Urine-off, som man får kjøpt på utstillinger og noen nettbutikker.

Dette lar jeg trekke inn i noen minutter, så vasker jeg dyna på 60grader i vaskemaskinen.

Jeg har en hunnkatt, som ved enkelte løpetider markerte, og da var det ofte dyna mi det gikk ut over.

Hun har sluttet å markere etter at jeg begynte å bruke dette middelet.

Kattunger kan ha uhell, men for all del ikke skjenn på katten om den tisser/ bæsjer på steder den ikke skal. Vær heller bestemt, og sett den i kassen sin.

Jeg trenger vel heller ikke å komme med en formanende pekefinger om at katten ikke er et leketøy, for det regner jeg med at du er fullt klar over siden du har kjøpt deg en rasekatt og har planer om å drive med avl.

Du får bla. kjøpt urine off her:

http://www.lva.no

Skrevet
Katter kjenner igjen sin urinlukt, og tisser ofte på steder den tidligere har tisset på.

Det stemmer. Selv om man tror man har vaska og gnidd alt bort, så er det ofte duft igjen som katten kjenner og dermed tror "hey, her har jeg vært og gjort fra meg før, dermed er det fritt fram å bruke dette som toalett".

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet

Jeg regner med at du tok av dynetrekket og vasket det, men jeg lurer på hva du gjorde med selve dyna?

Jeg kan anbefale å spraye dyna med et middel som heter Urine-off, som man får kjøpt på utstillinger og noen nettbutikker.

Dette lar jeg trekke inn i noen minutter, så vasker jeg dyna på 60grader i vaskemaskinen.

Jeg har en hunnkatt, som ved enkelte løpetider markerte, og da var det ofte dyna mi det gikk ut over.

Hun har sluttet å markere etter at jeg begynte å bruke dette middelet.

Kattunger kan ha uhell, men for all del ikke skjenn på katten om den tisser/ bæsjer på steder den ikke skal. Vær heller bestemt, og sett den i kassen sin.

Jeg trenger vel heller ikke å komme med en formanende pekefinger om at katten ikke er et leketøy, for det regner jeg med at du er fullt klar over siden du har kjøpt deg en rasekatt og har planer om å drive med avl.

Du får bla. kjøpt urine off her:

http://www.lva.no

Hei og takk for svar. Ja, jeg tok av bare dynetrekket og gjorde ingenting med dyna. Jeg sprayet ingenting på den :sjenert:

Jeg skal prøve å undersøke Urine-off og takk for info.

Det er et godt råd :klemmer:

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Ingen har nevnt før? Det ble nevnt her.

Tileggsoplysningen til det du kom med spezitas om Urine-off var kjempelurt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...