Gå til innhold

kjøttfri kattemat?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest_Katarina: Kan du gi en nettside hvor det er "vitenskapelig bevist" at så og si all kattemat kjøpt i butikken ikke er bra for katter?

Det jeg synes er snodig, er hvordan så mange katter kan være så friske og raske i så mange år hvis så og si all mat de får ikke er bra for dem?

Det skal vel godt gjøres, men leser du på posene selv og har litt insikt i hva ting betyr er det nok.

I billigfóret fra Whiskas for eksempel er det en større andel vegetabilsk protein i forhold til animalsk protein. Det er også feil forhold mellom protein og karbohydrat enn det som er optimalt for katten.

I vetrinærproduktene er proteinet både hydrolisert og isolert, noe som gjør at katten kan nyttiggjøre seg proteinet i større grad og over lenger tid. Noe av proteinet er "halvfordøyd" og tas opp i kroppen med en gang, mens noe er foredlet og går saktere gjennom kroppen. Det er også en større andel animals protein.

Det gjør at katter som spiser butikkmat må spise mer for å oppnå tilnærmet det samme ernæringsmessig. Mye av maten kommer ut igjen før kroppen har nyttiggjort seg det, avføringen er bløtere og lukter mer. Det er også en påkjenning for fordøyelsessystemet til katten å hele tiden skulle jobbe med tungtfordøyelig mat med mange "unyttige" emner.

Du og jeg kan også leve på grandis og annen mat med dårlig næringsinnhold. Men det er ikke særlig optimalt i forhold til hvordan vi føler oss, magen vår, og hvordan vi utvikler muskulatur og skjelett osv. Hjernekapasiteten blir vel heller ikke på topp av usunn mat. Så hvorfor velge det for katten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg synes de aller fleste kattene jeg noengang har eid og truffet virker mye mer friske og raske enn hva et menneske ville gjort som levde på grandiosa?

Jeg skriver ikke dette for å være spydig eller kverulerende - jeg lurer oppriktig på hvordan kattene generelt kan være i dårlig form og lide av underernæring når alle kattene jeg ser (bortsett fra de som faktisk er syke, selvsagt) er friske og kvikke med glansfull pels, klare øyne, avslappet, lekne, kosete, jakter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sett på Animal Planet har det gått en dokumentar om en buddistisk munk som avlet opp tigere på vegetar mat. Så maybe det kan gå med katta di oxo. Ring organisasjonen og spør hva de forer tigrene med :mobil:

den munken du snakker om forer tigrene med kjøtt.

men de legger fokus på at maten ikke skal ha noen kjøtt/blod smak eller konsistens, så de lager en eller annen suppefarse av kjøttet.

dette for at ikke tigrene skal få lyst å tygge på munkene ^^

"ivrig animal planet seer"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes de aller fleste kattene jeg noengang har eid og truffet virker mye mer friske og raske enn hva et menneske ville gjort som levde på grandiosa?

Jeg skriver ikke dette for å være spydig eller kverulerende - jeg lurer oppriktig på hvordan kattene generelt kan være i dårlig form og lide av underernæring når alle kattene jeg ser (bortsett fra de som faktisk er syke, selvsagt) er friske og kvikke med glansfull pels, klare øyne, avslappet, lekne, kosete, jakter osv.

Katter som få gå ute kompenserer selvfølgelig veldig med å skaffe seg mat ute selv. Og ingen sier at katten blir underernært av å spise butikkmat vel? Men som sagt, de er en påkjenning for katten å hele tiden måtte jobbe med å fordøye de greiene. Du merker kanskje selv hvordan det føles når du har spist alt for mye karb selv, og mat som kroppen ikkee greier å håndtere? Da kommer veldig mye ut igjen, og det lukter ikke godt.

Bottom line;

Du har ikke større utgifter med å kjøpe mat hos vetrinær eller i dyrebutikk! (som sagt, fordi dyret trenger mindre mat) Og når det fremgår helt tydelig av innholdsfortegnelsen og i forhold til dyrets avføring, matlyst osv. at de har bedre av mat som er riktigere fremstilt, hvorfor ikke gjøre seg nytte av det? Jeg er enig i at det er utrolig praktisk å plukke med seg en pose fra Rema, men det syns jeg blir for lettvint. Når vi vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avsindig hvis all butikkmat ikke er god nok. Hvordan kan det være lov å selge det da?!

Nå må du gi deg. Hvorfor skulle det være ulovlig å selge det? Det er da ingen som sier det er farlig å fóre katta på butikkmat! Men det er absolutt ikke et tilfredsstillende og godt alternativ for katten. Overhodet ikke. Og er man er god katteeier er man interessert i å tilby den en optimal tilværelse, ikke sant?

Det er ikke anbefalt å la ungene leve på mat fra bensinstasjoner, BurgerKing og Mac Donalds heller. Men det er selvfølgelig ikke forbudt å selge kjappmat for det. :ler: Man forutsetter selvfølgelig at foreldre har vett til å velge det beste for sine barn, setter seg inn i barnets behov og tar en ansvarlig valg. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant, men det blir som å si at all mat som ikke er å finne på gourmetrestauranter og i dyre nisjebutikker er dårlig, hvis man skal sammenligne på den måten. Hvis all kattemat som ikke blir solgt hos veterinær og i dyrebutikker konsekvent er for dårlig, så mener jeg det er veldig ille.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er vel bare ikke optimal, uten å være direkte helseskadelig. Det er kanskje bedre å sammenligne med hel- og halvfabrikata kotra å lage maten sin fra grunnen med gode og friske råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men det blir som å si at all mat som ikke er å finne på gourmetrestauranter og i dyre nisjebutikker er dårlig, hvis man skal sammenligne på den måten. Hvis all kattemat som ikke blir solgt hos veterinær og i dyrebutikker konsekvent er for dårlig, så mener jeg det er veldig ille.

Gjør det? :klø: Tror du ikke man kan ha et sunt, balansert kosthold uten å gå på restuarant?

Som Onyx sier så kan man sammenlikne halvfabrikat og fastfood med mat man lager av rene råvarer. Det ene har dårlig næringsinnhold som produserer masse avfallsstoffer, det andre høyt nærlingsinnhold som kroppen utytter maksimalt. Ganske elementært egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

de har vegankattemat i utlandet:

http://www.veganshop.be/index.php?main_pag...products_id=207

og henviser til link om ei som har skrevet ho har gitt den ene katten sin det i 3 år:

http://www.thinkvegan.net/?itemid=278

ho har sjekka de hos dyrlege å funnet ut at de ikke lider av noen som helst mangler.

synd de ikke selger denne kattematen i norge:( jeg har også lyst på katt!

*fra veggisen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg kalle dyreplageri. Og det vil du vel helst unngå? Skaff deg et annet dyr hvis du absolutt ikke kan gi katten kjøttmat.

Enig. Tenk å tvinge en katt til å ikke spise kjøtt. Den kommer jo til å fange insekt å smådyr uansett. De er, og født som rovdyr. De jakter og spiser kjøtt. (de er katter, ikke barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er rene rovdyr, og SKAL ha kjøtt. Greier man ikke å føre et forsvarlig dyrehold pga sine ideologier, er det bedre å la være å anskaffe seg dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest rangi

Man er vel rimelig fanatisk og mildt sagt feilinformert hvis man seriøst mener at alt katteforet som selges er farlig for katten, og at man i fullt alvor mener at katter kan leve et fullferdig liv på vegansk diett. Jeg ha full respekt for mennesker som er vegetarianere og veganere, men jeg blir kraftig provosert over at de samme menneskene, som veldig ofter kaller seg dyrevernere, påtvinger kattene sine et diett som er fullstendig feil for dem. Det er jo helt feil, katter er reinspikka rovdyr. Hvis man ikke kan forholde seg til det, og fore dem deretter, så burde man ikke skaffe seg katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at du ikke bor på landet, da. For der kan pus fore seg selv. Alle katter er supre jegere, jeg har faktisk lest at jaktinstinktet er så sterkt at tilogmed en katt som er direkte feit av matmors kjærlige omsorg, vil jakte dersom det er noe å jakte på. Den kan rett og slett ikke la være. Det er egentlig litt pussig at så mange veggiser er begeistra for disse morderne :ironi:

Så på landet holder det med melk og kos, så tar katten vare på resten sjøl.

IKKE melk til pus!! Det er gammel overtro at katter skal ha melk.

Jeg tror ikke dette er tilfellet. Mange katter er flotte jegere, ja, men å satse på det utelukkende ville ikke jeg ha våget. Det er heller ikke nødvendigvis slik at en sulten katt jager og dreper mer enn en mett katt.

Men en sulten katt spiser kanskje byttet sitt istedet for å legge det på trappa til matmor? ;)

Utekatter jakter og sper på dietten selv.

Det er jo avsindig hvis all butikkmat ikke er god nok. Hvordan kan det være lov å selge det da?!

Eh... nå glemte du å tenke deg om vel? Er alt du får kjøpt av matvarer, bra for deg? Og hva med ting som er direkte giftige for deg, som tobakk og annet.. du får kjøpt det... sant?

Dyrematen du får kjøpt i matvarebutikkene inneholder ikke det de skal av næring for dyret ditt enten du har hund eller katt, og hvis du sammenligner selv en gang, hvor mye hunden din spiser av dagligvarefor kontra f.eks. Hill's for, så vil du erfare selv hva som skjer.

Som andre sier, billigforet spises fort opp fordi det inneholder mye vegetabilske stoffer og fett og lite næring. Det resulterer i mye avføring, ille lukt på avføring og masse promping av typen "svovel og fordervelse" - det er i hvert fall erfaringen jeg har med mine katter og min hund. Kattene kan ikke spise vanlig butikkmat, det blir bare diare og stank av det, og hunden bæsjer gud vet hvor mange ganger om dagen, og fiser ustanselig, de verste stinkbombene. Nå har jeg landet på Hill's til alle mine firbente, og hittil er det det som funker best.

Prøvde meg en stund med Vom&Hundemat til hunden, men det ble tørre sauekuler som han kjempet for å få ut, samt håravfall, flass og kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok at mennesker velger å ikke spise kjøtt, men jeg fatter ærlig talt ikke hensikten med å tvinge slike valg over på en katt? Et rovdyr som er skapt til å spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med resten her!!Katter er IKKE vegetarianere, de er rovdyr!! Skaff deg heller en kanin da??

mange katteeiere ikke er fullt klar over at katter er rene kjøttetere. Katter trenger mer protein i kosten enn både mennesker og hunder. Hvis katter ikke får riktig ernæring, kan de få alvorlige mangelsykdommer.

Proteiner lager også energi, og det er spesielt viktig for katter som er ute om vinteren.Kattefôr må inneholde en tilstrekkelig mengde animalsk protein av høy kvalitet, mens de kan klare seg fint helt uten karbohydrater.

Det betyr at katter trenger fôr med råstoff av kjøtt, fisk og fett. Proteiner fra plante- og kornprodukter kan IKKE erstatte proteiner fra kjøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hund er katter avhengig av et stoff som kun finnes i kjøtt (er det thurin det heter tro?). En katt på vegetarfor vil da med andre ord bli syk. Heller ikke hunder bør leve kun på vegetarfor ideellt, selv om de kan fungere greit på det.

Heisann :) Helt riktig det at katten er avhengig av taurin=) Fôret må inneholde taurin, som vi finner i animalsk protein. Katter som ikke får i seg tilstrekkelig av dette stoffet kan få alvorlige mangelsykdommer!!

Sykdommene kan ramme hjerte, synsevne, immunforsvar og reproduksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig signatur, Skywalker :ler:

Hei på deg, forresten :klem:

Jeg fant den signaturen veldig passende, ja. ;)

:klem:

Jeg tror vel TS sånn etter hvert har sett at puskatten har best av å være pusekatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et utmerket eksempel på at folk bør lese gjennom for å se om trådstarter har svart, før de kaster ut av seg det samme som 15 andre allerede har svart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...