Gå til innhold

kjøttfri kattemat?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg er veganer og jeg skal få meg en katt om en stund. hva skal jeg fore katten med??? som dyreverner vil jeg heller ikke at katten min skal spise kjøtt. jeg har ikke saumfært alt som fins på butikken av kattemat men inneholder ikke all katte- og hundemat kjøttprodukter?? og kan man gjøre en katt til vegetarianer? er dette en håpløs situasjon? jeg kan jo ikke gi katten brødskvier og gulrøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuller du?

En katt er et rovdyr i langt større grad enn mennesker, og trenger animalske produkter. Du kan ikke gi katten vegansk mat, og kosttilskudd for å erstatte kjøtt vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke gi en katt vegetarmat. Katten er en av de reneste kjøttspiserene som finnes (faktisk i mye større grad enn hunder som periodevis kan overleve på plantekost) og kan ikke nyttegjøre seg plantebasert føde. Katter trenger ikke mer enn ca 5% karbohydrater i kosten, alt utover det kan de ikke bruke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du ikke skaffe deg katt. Katten er utelukkedne kjøtteter, og må ha kjøtt, for å ikke bli syk. Det finnes nok av kjæledyr som spiser vegetarmat (kanin, fugler, marsvin osv), så du bør nok heller skaffe deg ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veganer

Har hørt det er enkelte som gjør det i utlandet, og det kan vel for så vidt gå bra med noe overfremstilte fortyper, men jeg hadde aldri vurdert det.

Vurder enten et annet dyr, eller om du kjenner noen som slakter hjemme eller jakter kan du kanskje få noe fra de. Det blir oftest kastet uansett, så da støtter du ikke den industrien som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I motsetning til hund er katter avhengig av et stoff som kun finnes i kjøtt (er det thurin det heter tro?). En katt på vegetarfor vil da med andre ord bli syk. Heller ikke hunder bør leve kun på vegetarfor ideellt, selv om de kan fungere greit på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Hvis du ikke vil kjøpe kjøttmat til katten, så ikke skaff deg katt. De trenger kjøtt for å holde seg friske. Jeg vet det finnes syntetisk fremstilt vegansk kattemat i utlandet, men synes det er høyst uetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man virkelig hardbarka vegetarianer syns jeg man bør holde seg til vegetabilske kjæledyr jeg. Planter reagerer jo faktisk på tilsnakk, og kan sikkert gjør mye av nytta i forhold til å ha noen å snakke med og som venter på deg når du kommer hjem og sånn. Og så lite stell som de krever. :jepp::fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Det vil jeg kalle dyreplageri. Og det vil du vel helst unngå? Skaff deg et annet dyr hvis du absolutt ikke kan gi katten kjøttmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

De stoffene som katten er avhengig av å få, er i første rekke aminosyrene, arginin og taurin, de lange flerumettede fettsyrene og A-vitamin.Det kan du lese om her

http://www.home.no/dsr/sa_skaffer_katten.pdf )

Om du uansett vil gi katten vegetarmat, til tross for at det ikke er bra så har du en side her:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1993-3a.shtml

Anbefaler at du gir katten KATTEMAT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: selv om det er rimelig tragi-komisk...

Kan kanskje bli en interessekonflikt om verdens stolteste katt returnerer med noen fjær stikkende ut av munnen? For å ikke om sjokket hvis man oppdager at den antatte veganer-katten leker med levende mat :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er man virkelig hardbarka vegetarianer syns jeg man bør holde seg til vegetabilske kjæledyr jeg. Planter reagerer jo faktisk på tilsnakk, og kan sikkert gjør mye av nytta i forhold til å ha noen å snakke med og som venter på deg når du kommer hjem og sånn. Og så lite stell som de krever. :jepp::fnise:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper detta er en tulletråd,hvis ikke; SKAFF DEG ET ANNET DYR! Katter trenger kjøtt. Liker du ikke dyreplager,så skjønner jeg ikke hva du tenker med når du vil gjøre et naturlig,kjøttspisende dyr som en katt til vegetarianer. DET er dyreplageri!!! (Har to puser selv,så derfor blir jeg litt irritert når jeg leser ting som detta...sorry hvis jeg går over grensa :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

:sjokkert: Spenstig!

Spiser ikke kjøtt selv, men mine fremtidige barn og husdyr skal da få kjøtt frem til de gjør seg opp en egen mening!

Altså, jeg forventer ikke at ei bikkje sier i fra at den heller vil ha gulrøtter, men dere skjønner sikkert hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erteberta

Hvis du har sett på Animal Planet har det gått en dokumentar om en buddistisk munk som avlet opp tigere på vegetar mat. Så maybe det kan gå med katta di oxo. Ring organisasjonen og spør hva de forer tigrene med :mobil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...