Chelsea Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Etter å ha vært i Italia i sommer er jeg blitt enda mer glad i forskjellige pastaretter (og jeg var glad i det fra før!). Men synes ikke jeg er så god på å lage det. Noen som har oppskrifter? Gjerne av det litt sunne slaget. Selv om jeg elsker carbonara kan man jo ikke spise det daglig...
Gjest nextlife Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Etter å ha vært i Italia i sommer er jeg blitt enda mer glad i forskjellige pastaretter (og jeg var glad i det fra før!). Men synes ikke jeg er så god på å lage det. Noen som har oppskrifter? Gjerne av det litt sunne slaget. Selv om jeg elsker carbonara kan man jo ikke spise det daglig... Denne elsker jeg : Kok pasta etter ønske (gjerne fullkornspasta). Skylles i kaldt vann. Bland i godt med basilikumolje, masse nykvernet pepper, og kokt skinke i strimler. Tynne skiver med fersk eller soltørket tomat. Denne er min favoritt å ta med til lunch. Jobber jeg seinvark, og kjenner behov for varm mat, slenger jeg litt ost på den, og varmer den i microen.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Lager du basilikumolje selv? Jeg har vært ut etter det til noe annet nemlig.
Gjest nextlife Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Lager du basilikumolje selv? Jeg har vært ut etter det til noe annet nemlig. Før kjøpte jeg Black Boy sin (den er veldig god), men ettersom jeg elsker olje og basilikum, og bruker store mengder av dette, begynte jeg etterhvert å lage den selv. Lager 1/2 l i slengen, og den går fort unna.
ingefær Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Synes denne er veldig god og enkel: En boks hermetiske tomater, en løk, hvitløk og bacon. Pleier å krydre med det krydderet jeg har. Og til slutt masse med paramesan på toppen
ashera Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 En enkel en: Stek 150 g bacon i terninger. Kok 200 g penne. La pastaen renne av og tilsett en god dæsj pesto, ferdigkjøpt eller hjemmelaget. Samt et lite glass sorte oliven. La alt bli gjennomvarmt og server. Salat av tomat og rødløk er godt til.
Merneith Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) På late dager så lager jeg ofte tomatsaus med tunfisk. Gjerne med fullkornspasta. Jeg lager saus av tomater, løk og masse krydder. Start med å steke hvitløk. Lar det koke en god stund før jeg tilsetter en boks tunfisk. Enklere blir det ikke. Når jeg skal lage mer fancy pasta, så ser jeg i denne pasta-boken. Den er kjempefin både som ren oppskriftsbok og som inspirasjon for egne retter. Endret 8. oktober 2007 av Merneith
Gjest Eurydike Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Her følger et par-tre av mine favoritter. Den første er en lett omarbeidet versjon av en Jamie Oliver-oppskrift. Pasta med tomat, ruccola og oliven (2 pers) 250 g spaghetti, gjerne fullkorn 2 fedd hvitløk 1 frisk rød chili, eller etter smak olivenolje 1 boks herm. tomater svarte oliven, helst kalamata ruccola, 1/2-1 pakke salt, pepper oppsmuldret fersk chèvre (Tine Haukeli) Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil). Båndpasta i kremet saus med gorgonzola, spinat og soltørkede tomater Kok pasta (250 g til 2 pers). Vask en pose frisk spinat, surr i tørr panne til den faller sammen. Hakk 6-7 soltørkede tomater i olje. Surr et par store fedd hvitløk i litt smør, ha i melk og evt litt matfløte (tilsammen 3 dl?), kok opp og smelt terninger av gorgonzola i sausen til den smaker bra (=ganske kraftig). Smak til med salt, pepper og relativt mye nyrevet muskat, og jevn med 1 ss maisenna rørt ut i litt kaldt vann. Bland tilslutt pasta, spinat, saus og soltørkede tomater. Ekstra godt med noen ristede pinjekjerner eller valnøttkjerner på toppen. Og dagens middag: Fullkornsspaghetti med kylling, tomat, kapers og oliven Kok fullkornsspaghetti (250 g til 2 pers). Stek 2 strimlede kyllingfileter raskt i olivenolje, legg til side. Surr 2-3 fedd hvitløk og 1-2 friske chili i samme panne. Tilsett 3-4 friske tomater i terninger, 4 finhakkede soltørkede tomater, kalamataoliven, kapers og en bunt grovhakket bladpersille. Ha kyllingen tilbake i pannen, bland med den ferdigkokte pastaen, smak til med salt og pepper og server med revet parmesan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå