Gjest Elastica Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Inspirert av en annen tråd litt på siden av dette, lurer jeg på følgende: Hva synes dere er greit at fellesskapet, for eksempel fastsatt gjennom flertall på foreldremøte, skal bestemme på vegne av enkeltforeldre? Hos oss har vi fastsatt at alle skal invitere alle av sitt kjønn, noe jeg synes er en ypperlig regel å forholde seg til, og absolutt på sin plass for å hindre at enkelte fryses ut. Jeg opplevde imidlertid på sist foreldremøte at enkelte foreldre også kollektivt ville bestemme at ingen fikk lov til å ha godtepose, fordi deres unger "ble så høye på snop" og fordi de synes det ble nok godt i løpet av uka. Hvafforno??? Jeg er, når sant skal sies nokså restriktiv med snop, men synes ikke noe om at andre skal legge slike føringer. Hva blir det neste? Forbud mot hjemmelaget pizza for at man ikke skal påføre de som "bare" har pølser dårlig samvittighet? Bare en kake av hensyn til de som ikke liker å bake? Bare for å understreke - jeg er absolutt for at man skal begrense snopet - men mener enhver må få lov til å avgjøre dette selv.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes det er greit at det ble satt felles regler på hvilke på filmer det var greit å vise i fellesskap. Barn er så forskjellige, og alle reagerer ulikt på ulike typer scenarioer. Vi bestemte oss derfor for å følge aldersgrensen i de tilfellene der mange fra samme klasse var samlet, og ønsket vi å vise en film med høyere aldersgrense skulle vi spørre de andre foreldrene om det var ok for dem. Dette har fungert veldig greit for oss! Ellers synes jeg det var greit da foreldrene i fellesskap ble enige om at ingen skulle dele ut kaker, is eller godterier uten at det var avklart med foreldrene til de med særskilte behov i matveien. Det er ikke ok at alle unntatt den med cøliaki skulle få sjokolaekake, derfor er det en fordel om den med cøliaki kan ta med seg egen kake akkurat denne dagen. Det er ikke ok om den med laktoseintoleranse må sitte å se på de andre spise is, uten å ha noe annet (like godt) å spise selv. osv Felles besøkstider/innetider fungerte også veldig godt i de tidligste årene på barneskolen. Slike føringer mener jeg er greit, men andre ting synes jeg personlig er unødvendig.
Gjest Jenna88 Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg synes mat, etc. bør være opp til hver enkelt familie. Endret 8. oktober 2007 av Jenna88
Gjest =tentacle= Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Hos oss har vi fastsatt at alle skal invitere alle av sitt kjønn, noe jeg synes er en ypperlig regel å forholde seg til, og absolutt på sin plass for å hindre at enkelte fryses ut. Det synes ikke jeg er greit. Folk må selv velge hvem de vil invitere som gjester i hjemmet sitt. At man uttrykker at det er ønskelig at det gjøres slik, så eventuelle naive/lite bevisste foreldre gjør seg opp en forhåpentligvis sammenfallende mening, er noe annet. Bursdagsselskap tilhører privatlivet til den enkelte familie, og er ikke demokratiske avgjørelser på et foreldremøte. Jeg opplevde imidlertid på sist foreldremøte at enkelte foreldre også kollektivt ville bestemme at ingen fikk lov til å ha godtepose, fordi deres unger "ble så høye på snop" og fordi de synes det ble nok godt i løpet av uka. Da får de enten nekte sine barn å ta imot "giften", eller nekte dem å være tilstede i selskapet.
Vingedama Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes ikke et foreldremøte skal diktere noe som helst av det som foregår i de private hjem. Barn blirfort opptatte av hva somikke er "lov", så tenk på den stakkars ungen der foreldrene "bryter" mot reglene. 1. Vi har ikke plass til hele/ halve klassen. Må vi leie lokale, vi da???? 2. Tenk om lillesnuppa har diverse venner som IKKE går i klassen, men som det for oss er naturlig å be i barnebursdag. Må vi 1 fest m klassen og 1 fest m alle de andre vennene fordi vi må be alle av samme kjønn i klassen??? 3. Hva om nabogutten går i samme klasse, han som har vært i bursdag her siden de fylte 1 år? Får han ikke komme lenger???? Heldigvis er snuppa bare 5 mnd...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes ikke et foreldremøte skal diktere noe som helst av det som foregår i de private hjem. Barn blirfort opptatte av hva somikke er "lov", så tenk på den stakkars ungen der foreldrene "bryter" mot reglene. 1. Vi har ikke plass til hele/ halve klassen. Må vi leie lokale, vi da???? 2. Tenk om lillesnuppa har diverse venner som IKKE går i klassen, men som det for oss er naturlig å be i barnebursdag. Må vi 1 fest m klassen og 1 fest m alle de andre vennene fordi vi må be alle av samme kjønn i klassen??? 3. Hva om nabogutten går i samme klasse, han som har vært i bursdag her siden de fylte 1 år? Får han ikke komme lenger???? Heldigvis er snuppa bare 5 mnd... Tenk når den dagen kommer og lillesnuppa di er den eneste som ikke blir bedt i bursdag... Syns du fortsatt det er greit at skole/foreldrene i felleskap ikke legger en føring på hva man skal og ikke. Og hvem har sagt at man ikke får be folk utenom klassen?
Wildy Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Her har vi det slik at om vi IKKE inviterer hele klassen, evt alle jentene eller alle guttene , er det ikke lov å dele ut invitasjonene på skolen.Dvs at de som ikke ønsker eller kan ha tjue jenter på selskap slipper det. Vi har også mange i klassen med spesielle behov ift mat, det er de enkeltes foreldres ansvar å sørge for at barnet har med seg mat som det kan spise. Men nå skal det også sies at de aller fleste foreldrene tar hensyn til både allergier og andre sykdommer når menyen planlegges. Vi har også to med diabetes, og har hatt undervisning kun for oss foreldre hva vi gjør om barnet får føling når hun\han er på besøk hos oss, hva vi kan gi og hvordan vi kan hjelpe barnet med insulin om det er behov for det kjempebra tilbud!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Her har vi det slik at om vi IKKE inviterer hele klassen, evt alle jentene eller alle guttene , er det ikke lov å dele ut invitasjonene på skolen.Dvs at de som ikke ønsker eller kan ha tjue jenter på selskap slipper det. Vi har også mange i klassen med spesielle behov ift mat, det er de enkeltes foreldres ansvar å sørge for at barnet har med seg mat som det kan spise. Men nå skal det også sies at de aller fleste foreldrene tar hensyn til både allergier og andre sykdommer når menyen planlegges. Vi har også to med diabetes, og har hatt undervisning kun for oss foreldre hva vi gjør om barnet får føling når hun\han er på besøk hos oss, hva vi kan gi og hvordan vi kan hjelpe barnet med insulin om det er behov for det kjempebra tilbud! Selvfølgelig er det foreldrenes ansvar å sende med barnet mat det kan spise, men vertskapet har også sin del av ansvaret. Et eksempel: Foreldrene fikk beskjed om at det skulle serveres "godkjent" pølse, ingen kaker, men gele, så de sendte med barnet pølsebrød til selskapet. Vertskapet hadde i mellomtiden ombestemt seg, og hadde bestilt pizza i stedet, og der satt da barnet og tygget på tørre pølsebrød, mens de andre satt og gumlet pizza..., og i stedet for gele serverte de sjokoladekake. Gjett om det barnet hadde det gøyalt i den bursdagen? Etter dette ble det lagt føringer på vertskapet, "menyen" skulle avklares med foreldrene til de barna som hadde spesielle behov i matveien.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 I klassen til barna mine ble det bestemt at alle av samme kjønn skulle inviteres i bursdager inntil 6 klasse. Synes det er greit. Men det blir mye utgifter når man må invitere inntil 15 barn i bursdag og i tillegg betale rundt 100 kroner i hvert av de 14 andre selskapene. Særlig blir det dyrt når man har mange barn. Jeg er alene med 3 barn. Hva man serverer er opp til hver enkelt familie. I klassen til et av barna ble det bestemt at alle barna skulle deles inn i grupper på 4 og besøke hverandre en gang i måneden. Da skulle foreldrene finne på morsomme ting sammen med barna i 3 timer. Sønnen min hadde ikke lyst til det, men det ble forventet fra læreren at alle skulle delta. Jeg synes dette burde vært frivillig.
Gjest Loni Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Selvfølgelig er det foreldrenes ansvar å sende med barnet mat det kan spise, men vertskapet har også sin del av ansvaret. Et eksempel: Foreldrene fikk beskjed om at det skulle serveres "godkjent" pølse, ingen kaker, men gele, så de sendte med barnet pølsebrød til selskapet. Vertskapet hadde i mellomtiden ombestemt seg, og hadde bestilt pizza i stedet, og der satt da barnet og tygget på tørre pølsebrød, mens de andre satt og gumlet pizza..., og i stedet for gele serverte de sjokoladekake. Gjett om det barnet hadde det gøyalt i den bursdagen? Etter dette ble det lagt føringer på vertskapet, "menyen" skulle avklares med foreldrene til de barna som hadde spesielle behov i matveien. Herregud, å lage så mye styr ut av en bursdag! De som har "spesielle behov" og bare spiser halal, f eks, får ta med seg den maten selv! Ingen kan da pålegge noen å reise land og strand rundt etter spesialmat for et barneselskap! Enkelte burde slappe av litt.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Herregud, å lage så mye styr ut av en bursdag! De som har "spesielle behov" og bare spiser halal, f eks, får ta med seg den maten selv! Ingen kan da pålegge noen å reise land og strand rundt etter spesialmat for et barneselskap! Enkelte burde slappe av litt. Les hva som står da menneske! Forldrene får vite hva som skal serveres så barnet SELV kan ta med EGEN mat til selskapet! En telefon eller en notis på invitasjonen er da ikke så mye styr...
Gjest Loni Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Les hva som står da menneske! Forldrene får vite hva som skal serveres så barnet SELV kan ta med EGEN mat til selskapet! En telefon eller en notis på invitasjonen er da ikke så mye styr... Jo, det mener jeg er styr. De som har unger som ikke kan spise vanlig bursdagsmat, tar med selv. Punktum. Hva blir det neste? At man får beskjed om å ikke ha ballonger i bursdagen fordi lille Lotte blir så redd når det smeller? Herlighet...
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Jo, det mener jeg er styr. De som har unger som ikke kan spise vanlig bursdagsmat, tar med selv. Punktum. Hva blir det neste? At man får beskjed om å ikke ha ballonger i bursdagen fordi lille Lotte blir så redd når det smeller? Herlighet... Det er jo det jeg sier, men du vil tydeligvis ikke forstå. For å prøve en gang til med teskje: Barnet som må ha spesialmat tar med egen mat, mens foreldrene til den som holder selskapet forteller foreldrene til barnet med spesielle behov hva de har planlagt å servere, så barnet med med spesielle behov kan spise det samme som de andre. Da kan barnet med spesielle behov ta med seg sin egen mat. Planlegger foreldrene til det barnet som skal ha selskap å servere pizza, ringer disse til foreldrene til barnet som må ha egen mat og ber barnet om å ta med seg sin egen pizza. Så enkelt!
Donpedro Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 I klassen til et av barna ble det bestemt at alle barna skulle deles inn i grupper på 4 og besøke hverandre en gang i måneden. Da skulle foreldrene finne på morsomme ting sammen med barna i 3 timer. Sønnen min hadde ikke lyst til det, men det ble forventet fra læreren at alle skulle delta. Jeg synes dette burde vært frivillig. Kjenner flere sm har det slik, og alle synes det er pes. Noen jeg kjenner har tilogmed "obligatoriske" sosiale foreldrekvelder 2 g i året med vin og mat. Naboen rister på hodet, de har knapt tid til å treffe egne venner i helger pga turnusjobbing!!
Julianne Skrevet 8. oktober 2007 #15 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg mener at det er flott at det drives justis mht å be alle av samme kjønn. Jeg ser at i min eldstes klasse har noen begynt å velge ut, og datteren min har lyst til å be et lite utvalg på kinobursdag eller lignende, men jeg blånekter. Skal hun ha bursdag, skal det være her hjemme med alle jentene. (Datteren min er nok blant de populære, så jeg frykter ikke at hun skal bli stående utenfor bursdager, så det er ikke av egeninteresse jeg tenker slik). Videre syns jeg det er synd at man må lage regler om dette, i min drømmeverden forstår alle foreldre hvorfor det er greit å inkludere alle. Jeg syns også det må være bedre å ha en bevisstgjøring i forhold til foreldrene kontra å pålegge. Å bestemme at gaver skal koste så og så mye, eller at det må være poser/IKKE skal være poser blir helt fjernt for meg. Vi har også hatt slike diskusjoner, men det var mer for å lufte hva vi foreldre tenker, ikke for å lage rigide regler. Hadde det kommet regel om at det ikke var lov med pose hos oss, hadde jeg lagd poser på trass. Jeg sluttet med poser for et par år siden, fordi jeg syns det er en dum ting. Ikke pga sukkeret, men fordi jeg ikke så vitsen. Men det kunne ikke falle meg inn å reagere på at barna mine får poser hos andre! Jeg mener at fest er fest. Hvis man ikke vil at barnet sitt skal spise sukker når det drar i bursdag, får det være noe man ordner med sitt eget barn. Ikke noe man kan overføre til alle de andre i en klasse. Jeg blir litt provosert av sånt faktisk.
Helen Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 Når mine unger skal feire bursdag så ber ungene de som de har lyst til å be fra samme klasse. I klassen til yngstemann er det 75 elever så vi har ikke sjans til å be alle. Sønnen min ber både gutter og jenter, han ber de han leker med. Når vi har hatt unger som ikke kan spise alt så har foreldrene ringt også har vi blitt enige om hva som skal serveres, slik at det blir likt for alle. Da eldste sønnen min gikk i første klasse (går i 6. nå) ble vi enige på foreldremøte at på bursdager så skulle vi kjøpe gaver for 50 kr, det er greit for da blir det likt for alle. Men nå er det helt håpløst å finne noe ordentlig under 100 kr, så det kommer for oppi den summen.
Julianne Skrevet 8. oktober 2007 #17 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes ikke et foreldremøte skal diktere noe som helst av det som foregår i de private hjem. Barn blirfort opptatte av hva somikke er "lov", så tenk på den stakkars ungen der foreldrene "bryter" mot reglene. 1. Vi har ikke plass til hele/ halve klassen. Må vi leie lokale, vi da???? 2. Tenk om lillesnuppa har diverse venner som IKKE går i klassen, men som det for oss er naturlig å be i barnebursdag. Må vi 1 fest m klassen og 1 fest m alle de andre vennene fordi vi må be alle av samme kjønn i klassen??? 3. Hva om nabogutten går i samme klasse, han som har vært i bursdag her siden de fylte 1 år? Får han ikke komme lenger???? Heldigvis er snuppa bare 5 mnd... Eller tenk om lillesnuppa di blir blant de som bestandig faller utenfor når alle de andre jentene får be 5 jenter fra klassen... Jeg syns ikke man kan bestemme at alle skal be alle, men jeg skulle ønske folk kunne se litt lenger enn seg selv og sitt lille gull, og gjøre en liten innsats for fellesskapet, selv om det betyr at prinsessen ikke får akkurat den type bursdagsselskap hun vil ha. Å lære seg at man må inkludere og at man noen ganger (også når man har bursdag) ikke kan ture fram akkurat som man selv ønsker skader ikke, tvert i mot.
Julianne Skrevet 8. oktober 2007 #18 Skrevet 8. oktober 2007 Kjenner flere sm har det slik, og alle synes det er pes. Noen jeg kjenner har tilogmed "obligatoriske" sosiale foreldrekvelder 2 g i året med vin og mat. Naboen rister på hodet, de har knapt tid til å treffe egne venner i helger pga turnusjobbing!! Jeg syns synd på de som er så travelt opptatt at de ikke kan sette av 2 kvelder til foreldrene i klassen. Skulle tro det har en verdi å ha et visst kjennskap til foreldrene til de barna barna våre tilbringer hele dagen sammen med? Det virker kanskje unødvendig og tullete, men erfaring viser faktisk at både foreldrene og barna profitterer på slike ordninger i det lange løp. Når barna blir eldre og begynner å ferdes friere, er det langt enklere for foreldrene å holde snev av kontroll og grenser når de kjenner foreldregruppa godt. Så selv om man er travel og syns det er pes og litt kjedelig, så er slike mammakvelder eller foreldrekvelder kanskje verdt å prioritere...
Donpedro Skrevet 8. oktober 2007 #19 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg syns synd på de som er så travelt opptatt at de ikke kan sette av 2 kvelder til foreldrene i klassen. Skulle tro det har en verdi å ha et visst kjennskap til foreldrene til de barna barna våre tilbringer hele dagen sammen med? Ja du kan jo gjerne synes synd på de. Men noen mennesker har altså jobber der de enten reiser mye, jobber på båt/platform eller har faste helgevakter. Så har man kanskje også familie andre steder i landet og en hytte. Barna har helgeaktiviteter som følges opp og man ønsker rolige familiekvelder. Om man er eneforsørger blir ikke problemstillingen mindre av den grunn. For slike familier kan 2 helgekvelder være en stor strek i regningen, når kabalen ellers handler om at man kanskje må si nei til en gammel kamerats 40-årsfest eller venninnegjengens faste vårtur. De ønsker å holde kontakt med sine venner, de har rett og slett ikke behov for å utvide vennekretsen. Skulle tro foreldre kunne klare å samarbeide likevel. Endret 8. oktober 2007 av Donpedro
Gjest *Mim* Skrevet 8. oktober 2007 #20 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes det er lurt med felles føringer angående bursdagsinnbydelser. Noen foreldre er faktisk utrolig tankeløse på det omårdet. Hjertet mitt blør for de som aldri blir bedt i bursdag! Mat blir opp til hver enkelt familie. Fint å avtale beløp for pengegaver også - greit for alle med en standard? Tror det er en god ide med foreldretreff. Erfaring tilsier at det er lurt å ha gode bånd til barnas venner og deres foreldre - det er rett og slett en god investering!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå