Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Vet at flere er alvorlige redde for bjørner (mest kvinner), og at en jeger ble drept av en bjørn bidro ikke til å minske frykten, men statistisk sett, er det svært sjelden man dør i et møte med en bjørn...

Endret av vimse
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Selvfølgelig er det sjelden noen blir drept av bjørn, for det første ser ikke bjørnen i Skandinavia i dag på mennesket som byttedyr, for det andre tror jeg de fleste som lever i bjørneområder i Norge i dag tar visse forhåndsregler. Det er iallefall mitt inntrykk.

Gjest vimselot
Skrevet

Ja. Man tar sine forhåndsregler når man beveger seg i bjørneterritorium. Jeg f.eks. småsynger, om jeg er alene, om jeg går sammen med noen, skravler jeg og ...

EN gang ble de som aldri var REDD bjørn, redd kun pga meg, se der, dette sporet var ikke her i går, dette er fire dager gammelt, kanskje ei uke, dette er bare timer gammelt...

He he, vi skulle bare fiske vi, men de andre fikk ikke fisk, kun jeg.

Men trur ikke de sier nei takk til en annen tur til det samme området, men jeg klarte å skape angst hos helt normale folk, bare ved å påpeke hvor stor denne bjørnen er, det må være en hanne osv.

De sa det selv, jeg sa beklager...

Der vi hadde leir, var det, slik jeg kunne telle en hannbjørn, en ungbjørn, en annen hannbjørn, og vi så ingen spor etter hunner...men vi var jo bare ved ETT vann.

Skrevet
Vet at flere er alvorlige redde for bjørner (mest kvinner), og at en jeger ble drept av en bjørn bidro ikke til å minske frykten, men statistisk sett, er det svært sjelden man dør i et møte med en bjørn...

Der må jeg nok arrestere deg litt. Det er statistisk sett meget sjelden at man møter bjørn. Men hvis man gjør det, så vil man komme til skade dersom man ikke klarer å komme seg ut av situasjonen uten å provosere bjørnen.

Gjest nobilian
Skrevet
Da får de bare begynne å avlive mennesker som er agressive mot dyr og mennesker også....

Herregud, bjørnen må da ha all rett til å forsvare seg den også, de handler på instinkt, skyter du et dyr uten å drepe det, kan du ikke akkurat forvente at den bare vender det andre kinnet til. Funker ikke slik.

Føler med familien, for all del, men når du går på jakt er det alltids fare for at jegeren blir den jagede. Og det er ingen andres skyld enn jegeren selv.

Ingen hadde skutt på den aktuelle bjørnen, jegeren var heller ikke på bjørnejakt - dette forteller oss at det samme ville ha skjedd uansett hvem det var som befant seg i hytta på det aktuelle tidspunktet.

Jeg er FOR bjørn i norsk natur, men det er faktisk slik at bjørn som har drept mennesker og spist av dem bare rett og slett legger mennesker til på menyen - faren for gjentakelse er dermed stor. Det er riktig å felle denne bjørnen.

Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

Alltså, nu har inte jag läst igenom hela tråden, men händelsen med denna björnen hände ju faktiskt helt innpå ett bostadsområde. Folk tordes inte gå ut. Precis som människan ska visa aktsamhet i naturen blir det väl då för björnen, om den kommer in i en by. Dessutom så konkluderade man med att denna björnen var avmagrad, dvs extremt hungrig.

Jag är vegetarian och jobbar dagligen med djurskyddsfrågor, men jag bor också i de norra delarna av landet och bara det sista året har vi haft flera tillfällen av björn som dykt upp på cykelvägar och vid bensinstationer, det är väl klart att man måste eleminera en sån fara?

Även om man skulle säga till sina tex barn att nej, du får inte gå efter promenadslingan för det kan komma en björn, så är det ju inget som säger att inte björnen går längre ut ur skogen.

Ett exempel som hände för drygt ett år sen längre upp i landet, en kvinna vaknar av oljud, stiger upp och det är en björn som rotar i grillen på hennes veranda. Hon gick ju självklart inte ut så hon blev inte skadad, men björnen var ju i närområdet och inte skygg. Hade du låtit dina barn gå till busshållplatsen dagen efter????

Är du ute på en promenad och möter en björn så är det enda du kan göra att hoppas, hoppas att björnen vänder, att den inte är aggressiv, hungrig eller störd. Vänder den inte, ja då har du liten changs. Jag kan garantera att om jag imorgon fick höra att någon observerat en björn i mitt närområde så hade jag inte släppt ut mina barn, inte före jag fick veta att björnen var skjuten eller långt långt borta.

Ska vi ha gränser som att här får människan gå och kommer det en björn här så får man försvara sig, men går man några meter längre in i skogen så är det fritt fram för björnen att anfalla??

Björnbeståndet i de norra delarna är stort, det är också otroligt stora och fina skogsområden. Kommer en björn för nära civilisationen måste man försvara sig, man vet aldrig vad den är i stand till.

Nu har två män blivit angripna av björn i härjedalen, som någon ovan visade till. De var älgjägare och ute i skogen för att rigga vakttorn. Björnen attakerade helt oprovocerat. De skjöt mot björnen i självförsvar, men den blev tyvärr skadeskjuten. Man letar efter björnen nu.

Vi bor som vi bor och vi måste skydda oss om en björn går över gården eller efter cykelvägen, MEN det vi däremot måste ta ansvar för och göra något med är klimatförändringarna. Det är otroligt ovanligt att björn dräper och otroligt ovanligt att björn visar sig överhuvudtaget. I år så vaknade de från idet tre månader före tiden pga att det var så varmt. De somnade också nån månad senare än vanligt och de har svårt att få tag på mat.

Det är klart att man inte bara ska gå ut i skogen och skjuta och jakta och det är klart att man självklart löper en risk när man är ute i djupaste skogen, men att säga att det är fel att hitta och skjuta en björn, som är tydligt aggresiv, som dräpt en hund och en människa, som befinner sig nära ett bostadsområde, det vittnar för mig om att man inte har en aning om vad man pratar om.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok at de fleste lar prinsippene fare ut vinduet i det øyeblikk de står ansikt til ansikt med en aggressiv kjøtteter. Det er dessuten veldig lett å være tilhenger av rovdyrpolitikken så lenge man ikke rammes av den eller behøver å bære konsekvensene.

I dagens VG leser jeg at to nye mennesker har blitt angrepet av bjørn i Sverige. De kom ut av det med livet i behold. Nesten. De to jegerne klarte å såre bjørnen og det er nå i gang en storstilt jakt etter denne bjørnen - og selvsagt skal den lukes vekk.

Jeg er ingen bjørneekspert, men jeg tror mye av grunnen til at bjørn frykter mennesker, er at vi tross alt er en sjelden gjest i leveområdet dens. Bjørnen vet ikke om vi utgjør en trussel eller om vi er mat på to bein. I skogen er vi mennesker klumsete; vi bråker masse, har en unaturlig atferd og lukter rart. Bjørnen vet ikke hvor den har oss, slik at den heller flykter enn å finne ut av det. Dette er også grunnen til at vi bør forholde oss rolig og trekke oss tilbake dersom vi møter på en bjørn, for én ting er i hvert fall sikkert: det å løpe vekk i frykt er signaturen på et byttedyr. Det trigger jaktinstinktet hos bjørnen, og det å løpe fra en bjørn kan du bare glemme.

Dette forholdet mellom bjørn og mennesker, der vi mennesker er ukjent for bjørnen, er noe vi har all grunn til å opprettholde også i fremtiden. I det øyeblikk bjørnen forstår at det ikke er noen umiddelbar fare forbundet med oss, så er vi nemlig ute å kjøre. Vi mennesker er et enkelt byttedyr; vi løper ikke særlig fort, vi har lite å forsvare oss med og i forhold til en bjørn har vi ingenting å stille opp med rent fysisk. Ett slag med bjørnepoten er nok til å rive ryggsøylen ut av kroppen din. En bjørn har heller ikke hørt om "human avlivning" av maten sin. Den går etter hodet og bryr seg fint lite om byttet er i live eller ikke før måltidet begynner.

Bjørn og andre rovdyr som kommer over byttedyr som er enkle å legge ned, har en tendens til å gå inn i en blodrus og drepe så mye den kommer over. Slik er det blant annet ofte med sau der man kan finne flere døde dyr i et avgrenset område uten at rovdyret har spist særlig mye av dem. En bjørn, gjerne gammel, syk eller skadet, som har funnet ut at mennesker er et enkelt byttedyr, vil sannsynligvis fortsette med å angripe mennesker. Bjørn som også har funnet ut at det er mat å finne i nærheten av mennesker, vil også fortsette å holde seg i bebodde områder. Slike bjørner bør fjernes rett og slett fordi de visker ut dette fine og dyrebare skillet mellom oss og dem. Så lenge bjørnen skyr oss, så er alt helt peachy. Alle bjørner med avvikende atferd ovenfor mennesker bør fjernes (les: skytes).

Rovdyrbestanden bør videre holdes til et minimum og leveområdene bør legges langt vekk fra der mennesker oppholder seg. Bjørnen som art utryddes ikke dersom vi holder bestanden i Norge nede - det finnes nok av ulv, bjørn og andre rovdyr i villmarka i både Nord-Amerika og Sibir. Vi altså ikke ha en stor rovdyrbestand i verken Norge eller Sverige, og det er både i bjørnens og vår interesse at konfiktlinjene mellom oss blir så små som mulig. La bjørnen leve der de utgjør noen trussel, og dersom noen absolutt vil bevege seg inn i disse områdene, så får de ta konsekvensene av det og bøye seg for villmarkas lov.

Endret av javac
Skrevet
Jeg tror nok at de fleste lar prinsippene fare ut vinduet i det øyeblikk de står ansikt til ansikt med en aggressiv kjøtteter.

Dette kan jeg ikke forstå vil stemme, da jeg til nå ikke har hørt om noen som har som prinsipp at man ikke skal forsvare seg når man står ansikt til ansikt med et rovdyr som har tenkt å angripe.

Rovdyrbestanden bør videre holdes til et minimum og leveområdene bør legges langt vekk fra der mennesker oppholder seg.

Det er jo dette som er noe av problemet - mennesket brer seg utover, vi skal ha hytter og flere leilighetskomplekser og vi spiser stadig opp mer og mer av de naturlige områdene hvor rovdyr kan befinne seg. Det blir for meg helt feil å si at vi får holde vår bestand til et minimum, og så får andre land ta oppgaven med å bevare arten.

Skrevet

Tror ikke det er noe bedre å leve med elefanter, løver, tigre, gorillaer, grizzlyer, slanger, neshorn, krokkodiller og isbjørner. Jeg mener at vi ikke har rett til å overlate bevaring av dyrearter til andre, men at vi også må gjøre vår del.

Det at vi har kunnet bevege oss helt uten forhåndsregler og tanke for rovdyr har vært ett privilegie som det kanskje er slutt på, og takk for det. Om det finnes rovdyr må man tenke på det, og oppføre seg deretter. Det betyr ikke at vi får mindre glede av naturen, jeg vil si at vi til og med kanskje får en rikere opplevelse.

Skrevet
Dette kan jeg ikke forstå vil stemme, da jeg til nå ikke har hørt om noen som har som prinsipp at man ikke skal forsvare seg når man står ansikt til ansikt med et rovdyr som har tenkt å angripe.

Mitt poeng var linjen som fulgte umiddelbart etterpå. Det er veldig greit å være rovdyrforkjemper så lenge du selv slipper å havne i en sånn situasjon.

Det er jo dette som er noe av problemet - mennesket brer seg utover, vi skal ha hytter og flere leilighetskomplekser og vi spiser stadig opp mer og mer av de naturlige områdene hvor rovdyr kan befinne seg. Det blir for meg helt feil å si at vi får holde vår bestand til et minimum, og så får andre land ta oppgaven med å bevare arten.

Bevaring av det biologiske mangfoldet bør ikke ha noe med landegrenser å gjøre. Det bør knyttes til egnede leveområder der rovdyrbestanden ikke kommer i konflikt med mennesker. I stedet har man nasjonale prestisjeprosjekter der enkelte kniver om å være flinkest i klassen og muligheten til å smykke seg med tittelen som "miljønasjon".

Det finnes store ubebodde områder hvor bjørn og ulv kan leve uten at de kommer på kant med mennesker, verken i dag eller i overskuelig fremtid. At mennesker brer seg utover er også en sannhet med modifikasjoner. I dag ser vi tvert i mot det motsatte, nemlig at mennesker klumper seg sammen i de store byene.

Skrevet

Det standpunktet jeg har i rovdyrpolitikken har jeg ikke tatt fordi jeg bor her jeg bor. (Her jeg bor var det en gang en gaupe som gikk og tok katter, og det kan være at jeg mistet en katt pga det). Det er ikke alt jeg mener om miljø og dyrehensyn som gjør livet lettere for meg - tvert i mot, jeg har foretatt - og kommer til å fortsette med - en del grep i livet nettopp pga de meningene jeg har.

Skrevet
Da får de bare begynne å avlive mennesker som er agressive mot dyr og mennesker også....

Herregud, bjørnen må da ha all rett til å forsvare seg den også, de handler på instinkt, skyter du et dyr uten å drepe det, kan du ikke akkurat forvente at den bare vender det andre kinnet til. Funker ikke slik.

Føler med familien, for all del, men når du går på jakt er det alltids fare for at jegeren blir den jagede. Og det er ingen andres skyld enn jegeren selv.

dette var en elgjeger som gikk utenfor døra si uten våpen på armen, etter å sansynligvis ha hørt lyden av hunden som bjeffer for å advare.

Det kunne like gjerne vært to turister på en leid fjellhytte.

Var det fremdeles hytteturfolkene sin feil at de ble spist av bjørnen? Like utenfor døra?

Skrevet

Dere som synes bjørnen er så fantastisk at den bør leve til og med etter å ha angrepet mennesker. Tipper dere ikke tar med barna deres og plukker blåbær akkurat. Nå har tre mennesker blitt angrepet på kort tid. Jeg kjøper blåbæra på super'n fra nå av.

Skrevet

ja eller for å snu litt på det. naboen har bodd i denne gaten like lenge som meg. ingen grunn til å sette ham i fengsel når han går rundt og denger folk. for hallo, vi har alle rett til å være her.

?

:filer:

Gjest Bare innom en liten tur
Skrevet
Nei. De vil fjerne et spesielt aggressivt eksemplar av arten som er en trussel for mennesker.

7-8 Menesker har har blitt drept av bjørn i Norge de 20 siste årene. Det er bare funnet ET tilfelle hvor en ulv har drept et menneske i Norge og det var på 1800 tallet.

de siste ukene har 1000 vis av mennesker blitt drept av andre mennesker

så si meg hvem er egentlig den største trussel mot mennesket

rovdyrene eller mennesket ?

Gjest Wolfmoon
Skrevet
7-8 Menesker har har blitt drept av bjørn i Norge de 20 siste årene. Det er bare funnet ET tilfelle hvor en ulv har drept et menneske i Norge og det var på 1800 tallet.

de siste ukene har 1000 vis av mennesker blitt drept av andre mennesker

så si meg hvem er egentlig den største trussel mot mennesket

rovdyrene eller mennesket ?

I følge denne artikelen(http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.3688698) er ikke mennesker blitt drept av bjørn i Norge på 100 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...