Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #141 Skrevet 11. oktober 2007 Men der blir totalt sett mye dyrere både økonomisk og miljømessig sett om man skal importere mat. Totaløkonomisk blir det DYRERE å ale opp dyr i områder med rovdyr i Norge enn å importere (er det ikke det allerede i grunnen?). Miljømessig er det selvfølgelig best å produsere mer lokalt. Og hvorfor skulle det å f.eks subsidiere en topptrent vokterhund eller tre være "hinsidig mye penger"? En eller tre hunder????? Du mener vel flere tusen hunder? Som må trenes opp, spores opp for å få mat mens de er fjellet (hunder er ikke beitedyr, vet du) osv osv.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #142 Skrevet 11. oktober 2007 Det er hyggelig med engasjementet rundt sauehold, du er kanskje sauebonde selv? Nei, jeg er ikke sauebonde selv Men jeg har greie på beiteplanter (har til og med forsket på dem ). Og de blir defintivit skadet av mange dyr på et begrenset område. Har du i det hele tatt sett en inngjerding der det har gått mange dyr?
Gjest Gjest_Bjørn_* Skrevet 11. oktober 2007 #143 Skrevet 11. oktober 2007 Nei, jeg er ikke sauebonde selv Men jeg har greie på beiteplanter (har til og med forsket på dem ). Og de blir defintivit skadet av mange dyr på et begrenset område. Har du i det hele tatt sett en inngjerding der det har gått mange dyr? Okey, hvis du mener punktbeiting er beiting på et inngjerdet område, så er jeg enig med deg. Jeg tenkte at spm. gjaldt utmarksbeite mhp. å motvirke gjengroing og med gjeter/vokterhund for å motvirke rovdyrangrep.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #144 Skrevet 11. oktober 2007 Nei, jeg er ikke sauebonde selv Men jeg har greie på beiteplanter (har til og med forsket på dem ). Og de blir defintivit skadet av mange dyr på et begrenset område. Har du i det hele tatt sett en inngjerding der det har gått mange dyr? Dette har du jo rett i. Samtidig er det vel ikke helt økologisk forsvarlig å meie ned det som er av rovdyr i et område for sauens skyld heller. Det sies ellers at kjøtt fra sau/lam ikke er særlig energivennlig - jeg er ikke helt klar over hvorfor, men se f eks Grønn Hverdags sider.
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #145 Skrevet 11. oktober 2007 En eller tre hunder????? Du mener vel flere tusen hunder? Som må trenes opp, spores opp for å få mat mens de er fjellet (hunder er ikke beitedyr, vet du) osv osv. Jeg mente en til tre hunder pr. sauebonde, selvsagt. Hvordan man gjør dette rent praktisk kan man vel lære av f.eks Spania som har praktisert dette lenge. Kan de, så kan vi. Selvsagt kan det bli økonomiske og praktiske utfordringer, men hvis man har som utgangspunkt at "dette går ikke" så får vi ikke gjort noe og alt forblir status quo.
Gjest Gjest_Bjørn_* Skrevet 11. oktober 2007 #146 Skrevet 11. oktober 2007 Dette har du jo rett i. Samtidig er det vel ikke helt økologisk forsvarlig å meie ned det som er av rovdyr i et område for sauens skyld heller. Det sies ellers at kjøtt fra sau/lam ikke er særlig energivennlig - jeg er ikke helt klar over hvorfor, men se f eks Grønn Hverdags sider. Vet ikke om du siterte riktig innlegg men, jeg er tilhenger av en bærekraftig rovdyrstamme i Norge. Ett tema er selvfølgelig hva bærekraftig innebærer, personlig mener jeg det er rom for å øke bestanden av alle de fire store.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. oktober 2007 #147 Skrevet 11. oktober 2007 Nei, jeg er ikke sauebonde selv Men jeg har greie på beiteplanter (har til og med forsket på dem ). Og de blir defintivit skadet av mange dyr på et begrenset område. Har du i det hele tatt sett en inngjerding der det har gått mange dyr? Plantelivet blir skadelidende av for mange dyr på et lite område, og det samme blir dyrene. Med en gang dyr beiter på mindre områder øker bl.a. smitterisikoen til disse dyrene, i tillegg til at det blir vanskelig for alle å få i seg nok næringsstoffer.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #148 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg mente en til tre hunder pr. sauebonde, selvsagt. Fremdeles er det veldig dyrt og veldig lite virkningfult. Hvordan man gjør dette rent praktisk kan man vel lære av f.eks Spania som har praktisert dette lenge. Kan de, så kan vi. Nei. Det er ikke sammenlignbart verken mhp naturen eller kostnadsnivået. Selvsagt kan det bli økonomiske og praktiske utfordringer, men hvis man har som utgangspunkt at "dette går ikke" så får vi ikke gjort noe og alt forblir status quo. Nei, men man oppnår ikke noe godt med å sette i gang totalt håpløse prosjekter heller. Realisme ER faktisk nødvendig i verden.
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #149 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Fremdeles er det veldig dyrt og veldig lite virkningfult. Nei. Det er ikke sammenlignbart verken mhp naturen eller kostnadsnivået. Nei, men man oppnår ikke noe godt med å sette i gang totalt håpløse prosjekter heller. Realisme ER faktisk nødvendig i verden. Selvsagt må man være realistisk, men det betyr ikke at man ikke skal seriøst vurdere noe før man slår det fra seg. Hvordan vet du at det er for dyrt? Og hvordan vet du at det er lite virkningsfullt? Det var virkningsfullt hos den saubonden som forsøkte i Nord-Norge. Uansett så sier jeg ikke at vokterhunder er det rette svaret for alle saubeønder i Norge. Det er kan være et tiltak som fungerer for en del, så kan man innføre andre tiltak andre steder. Endret 11. oktober 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #150 Skrevet 11. oktober 2007 Selvsagt må man være realistisk, men det betyr ikke at man ikke skal seriøst vurdere noe før man slår det fra seg. Man bør seriøst vurdere seriøse tiltak. Ikke alskens tåpelige drømmerier som alle som har greie på sauehold VET ikke vil fungere. Hvordan vet du at det er for dyrt? Å ha flere hunder man skal spore opp i fjellet får å få matet høres ut som omtreng en fulltidsjobb. Og hvordan vet du at det er lite virkningsfullt? Det var virkningsfullt hos den saubonden som forsøkte i Nord-Norge. Var det det? Hvor har du fått det i fra? Jo, det vet jeg. Du har sett bort fra alt som har med praktisk gjennomførbarhet og økonomi å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #151 Skrevet 11. oktober 2007 Kjære tabris. Dersom du ønsker det kan du godt få lov til å prøve å beskytte en sauebestning på ca 300 dyr i et område med jerv. Selvfølgelig uten betaling eller økonomisk kompensasjon, da det ikke er noen "penger til overs" for en sauebonde. Men du skal være hjertlig velkommen til å prøve..
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #152 Skrevet 11. oktober 2007 Kjære tabris. Dersom du ønsker det kan du godt få lov til å prøve å beskytte en sauebestning på ca 300 dyr i et område med jerv. Selvfølgelig uten betaling eller økonomisk kompensasjon, da det ikke er noen "penger til overs" for en sauebonde. Men du skal være hjertlig velkommen til å prøve.. Hvorfor blir du nedlatende? Jeg har jo sagt at dette er tiltak som staten bør subsidiere.
Gjest Eir Skrevet 11. oktober 2007 #153 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har aldri sett denne bekymringen uttrykt tidligere. Tvert imot, det er et uttalt mål at husdyr i større grad slippes på utmarksbeite for å motvirke gjengroing. http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1382589.ece Gjeterhunders amorøse tiltrekning mot ulv kan jeg heller ikke si jeg har hørt drøftet i fagkretser tidligere, du er helt sikker på at påstanden holder vann? Jevn beiting holder utmarka fri for gjengroing, men forsøk har vist at gjeterhunder holder flokken så tett samlet at beitetrykket blir for stort på mindre planter, og i mange fjellstrøk i Norge har vi mange utrydningstruede vekster som vil bli truet av dette. Ang ulv/hund i brunst er det ikke så amorøst, men så enkelt som at dette er to arter som kan parres med hverandre, og dermed vil de kunne virke forstyrre på hverandre i brunsttid.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #154 Skrevet 11. oktober 2007 Hvorfor blir du nedlatende? Jeg har jo sagt at dette er tiltak som staten bør subsidiere. Fordi jeg mener det er et UTROLIG naivt utgangspunkt at staten skulle bruke MER penger på landbruk (det brukes stadig mindre). Desuten tror du vist at det dreier seg om LITT penger. Dersom man skulle unngå at sau ble tatt av rovdyr måtte man bruke mer penger enn man gjør på norsk landbruk totalt i dag. Og vanvittig mye mer penger enn man bruker på rovdyrerstatninger i dag. Og selv da tror jeg nok at det ville bli tatt noen sau av rovdyr. Og det er med dagens rovdyrbestand.. Jah...
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #155 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg ser ikke hvorfor du skulle være nedlatende selv om du mener jeg er utrolig naiv. Det er jo ikke snakk om at rovdyr ikke skal ta noen sauer, det er vel mer snakk om å redusere mengden som blir tatt. Uansett tror jeg ikke vi kommer særlig videre. Det blir bare påstand mot påstand.
Gjest Eir Skrevet 11. oktober 2007 #156 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Ang. at alle tiltak koster penger, så mener jeg at det er slike tiltak staten burde subsidiert som en del av sin rovdyrpolitikk. Det kommer de neppe til å gjøre, så lenge det koster mindre å bare betale ut erstatning slik det blir gjort i dag. Når det gjelder bruk av vokterhund i Norge er det blitt gjort nokså omfattende forsøk på dette, og de konkluderer med at de kun bør brukes i kombinasjon med gjetere/inngjerding, og ikke lar seg bruke alene i utmarka i Norge, pga manglende kontroll med dyrene, og beitemønsteret til norske sauer. Link: www.umb.no/iha/husdyrforsoksmotet2005/141.pdf De bøndene som har ett sauehold som er forenelig med bruk av vokterhunder bør nok kikke på dette, men de utgjør nok en veldig liten del av sauebøndene i Norge. Så noen statlig styring i retning av vokterhunder vil nok neppe bli gjort. Siden jeg kjenner bønder som har gjort forsøk med gamle saueraser og selektiv avl, og fått redusert rovdyrtapet med 100%, tror jeg nok også at det vil være mer effektivt, men det forutsetter som sagt en holdningsendring fra forbrukerne. Endret 11. oktober 2007 av Eir
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #157 Skrevet 11. oktober 2007 Det er jo ikke snakk om at rovdyr ikke skal ta noen sauer, det er vel mer snakk om å redusere mengden som blir tatt. Bra å høre. Men da er det vel også en fordel at tiltakene som settes i gang står NOE i stil med verdien på de dyr som man evt kan spare livet til? Uansett tror jeg ikke vi kommer særlig videre. Det blir bare påstand mot påstand. Evt fornuft mot vissvass..
Gjest vimselot Skrevet 11. oktober 2007 #159 Skrevet 11. oktober 2007 Denne tråden handler nå om antall gjeterhunder? Vet om par raser som raskt parerer både ulv og bjørn, men det er ikke kjent i Norge. Hvorfor ikke? Fordi bønder hater rovdyr og de har jo ikke særlig peil på bikkjer heller, der de lever i sin egen verden? Sorry, men det er faktum. Med litt mer god vilje, og her har politikerne og ikke minst bondepartiet, selv et ansvar. Skyt, drep. Det holder ikke mål. Jeg synes bjørner er søte jeg, selv om jeg var livredd da jeg møtte en bjørn som brummet, dvs. brølte og stod på to... Og nei, jeg har ikke særlig lyst å gjenoppleve det, ikke i det hele tatt, men jeg vet hvordan jeg skal opptre overfor en bjørn som viser at jeg må "komme meg unna ellers".... Lysten til å løpe er sterk. Jeg lurer på hvorfor jeg bor i Oslo jeg nå? Men fra sak til alvor. Hvorfor innfører man ikke gjeterhunder som har i blodet å beskytte og gå til angrep på f.eks. bjørn her i dette nordiske landet? En border collie, vil og kan ikke det. En bikkje, antar jeg, uansett rase, kan det heller ikke. Men tre gjeterhunder kan det. Et hvert villdyr vil skygge unna, for ett sår, en liten sårskade kan føre til betennelse og rask død. Dette vet rovdyr som lever i naturen meget godt, uten at de har spurt en veterinær. Faktisk. At en bjørn drepte et menneske var tragisk, men nå er debatten endret slik at det er like tragisk når et rovdyr dreper f.eks. sauer vi har avlet opp til å egentlig gå innenfor et gjerde. Det i seg selv er jo også en tragedie.
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #160 Skrevet 11. oktober 2007 De bøndene som har ett sauehold som er forenelig med bruk av vokterhunder bør nok kikke på dette, men de utgjør nok en veldig liten del av sauebøndene i Norge. Så noen statlig styring i retning av vokterhunder vil nok neppe bli gjort. Siden jeg kjenner bønder som har gjort forsøk med gamle saueraser og selektiv avl, og fått redusert rovdyrtapet med 100%, tror jeg nok også at det vil være mer effektivt, men det forutsetter som sagt en holdningsendring fra forbrukerne. Dette er jeg enig i. Som jeg nevnte tidligere så mener jeg ikke at vokterhunder er det rette for alle, men at det kan være riktig for noen, så får man innføre andre tiltak der dette ikke fungerer. Endring tilbake gamle sauerauser synes jeg alle sauebønder burde gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå