Gå til innhold

Jeger drept av bjørn

Gjest Advena

Anbefalte innlegg

Men det ER ikke bare slakteprisen man "mister". Dessuten får man (som sagt) bare erstatning for et fåtall av de dyr man mister og da betyr det jo i grunne svært lite akkurat hvor mye man får pr dyr man får erstatning for. Totalen blir uansett et dundrende tap.

Om man kan påvise ved hjelp av rovdyrkonsulent at dyr i et område er tatt av rovdyr (dvs at man må finne noen av dyra og få bekreftet at de er drept), vil man også kunne argumentere for, uten større problem, at andre tapte dyr i samme område også sannsynligvis er drept. Da får man erstatning for disse også. Når det er sagt er det store tap av sau i utmarksbeite som skyldes andre ting som sykdom, at de går seg fast, velter, henger fast i et eller annet osv. Alt dette er for meg ting som viser at det er nokså etisk tvilsomt å slippe dyra i utmark uten tilsyn, rovdyr eller ei. Å drive med "dundrende tap" som du sier er også et hint om at man driver på feil måte, er det ikke? Vi som er næringsdrivende innen andre områder må i hvert fall tenke på å gå i pluss.

Det er forøvrig mange som har gode poenger i denne diskusjonen, enten man mener det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvordan sauebønder og dyra deres overlever i andre land med atskillig flere ulv og bjørn enn de skarve få vi har her i landet.

Gjetere? Hunder? Passe på dyra i stedet for å slippe dem til skogs/fjell uten tilsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en dokumentar hvor sau drept av f.eks hund eller rev ble forsøkt "kamuflert" som ulve- eller gaupedrap av noen sauebønder fordi de da de fikk erstatning for dyret.

Ellers stusser jeg på hvorfor bønder ikke bruker gjerde, egne hunder og/eller gjeter for å jage bort rovdyr ved beiteområder. De gjorde det før, og de gjør det fortsatt i f.eks Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Ellers stusser jeg på hvorfor bønder ikke bruker gjerde, egne hunder og/eller gjeter for å jage bort rovdyr ved beiteområder. De gjorde det før, og de gjør det fortsatt i f.eks Spania.

Akkurat det forstår jeg godt. Det er bare å ta en titt på lønningene i Norge i forhold til Spania. Det er vel ingen sauebønder som har råd til å ansette gjetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det forstår jeg godt. Det er bare å ta en titt på lønningene i Norge i forhold til Spania. Det er vel ingen sauebønder som har råd til å ansette gjetere.

Jeg så en veldig interessant dokumentar fra et museum i Kirkenes i fjor. De var plaget med bjørner i Nord-Norge - kanskje da spesielt fordi folk syntes det var søtt og koselig å mate bjørnene - helt til bjørnen da ble så halvtam at den kom for nær befolkningen og de krevde den skutt. (!)

De innførte da et prosjekt hvor de importerte Pyeneerhunder fra Spania - store, kraftige hunder med tykk, hvit pels - til å passe saueflokken. Det fungerte utmerket - hundene bjeffet truende mot bjørnen, jagde den bort fra området og stoppet. Det ble ingen slosskamp og bjørnen trakk seg bort og viste seg ikke på beitemarkene lenger.

Pyreneerhund

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Jeg er enig i at sauebønder må begynne å tenke alternativt, men tviler på at gjeterhund kan være virksomt mot rovdyr. Skal hunden alltid være ute da, eller skal man gå sammen med hunden for å gjete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at sauebønder må begynne å tenke alternativt, men tviler på at gjeterhund kan være virksomt mot rovdyr. Skal hunden alltid være ute da, eller skal man gå sammen med hunden for å gjete?

Som videoen jeg så viste, så fungerer de fint mot rovdyr. De er mer vokterhunder enn gjeterhunder. Det er det de er avlet og trent for. Tradisjonelt sett så lever pyreneerhundene i saueflokken, og anser sauene som sin flokk - og det er bl.a. derfor den forsvarer flokken mot rovdyr.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig i at f.eks. pyreneer hunder er en mulig løsning.

Gjeter eller gjerde tviler jeg imidlertid sterkt på at er en mulig løsning. For det første er det dyrt både med gjeter og gjerde, noe som ikke er mulig med de lønningene bønder i Norge har i dag. Da må man eventuellt gjøre om slik at man får hjelp til slike tiltak før beitesesongen, istedet for å betale erstatning på drepte dyr.

Dette med gjerde er bl.a. prøvd på finnskogen, de jeg snakket med som bor i området som ikke har noen som tilknytning til bøndene klaget høylytt over gjerdet, og hvor mye penger som gikk med på å bygge det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse "mulige løsningene" koster PENGER. Og er det noe sauebønder ikke har til overs så er det penger.

De jeg kjenner jobber ræva av seg og tjener ikke nok til å leve av (de har heldigvis alle koner som jobber og kan forsørge familien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Det er vel nettopp kjerneproblemet i norsk landbruk - at det overhodet ikke er lønnsomt i den formen det drives i dag.

Men skal rovdyrene lide for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange grunner til. Gjetere koster for mye penger, med det lønnsnivået vi har i Norge.

Samme med gjerder, det ville kostet veldig mye å gjerde inn hele fjellheimen i Norge, i tillegg til at det ville gått utover prinsippet med fri ferdsel i naturen. Det er heller ikke bare-bare å gjerde ute rovdyr, feks ulven og gaupa kan hoppe over flere meter høye gjerder, bjørn og jerv kan grave seg langt under dem, og ett gjerde skulle også vært noks solid for at en bjørn ikke skulle kune rive dem ned.

Gjeterhunder koster en del å avle og lære opp, men det er ikke hovedproblemet med å bruke dem. Gjeterhunder fører til at sauene beiter for tett, og styrer dem for mye, noe som både gjør at sauene ikke greier å nyttegjøre seg plantene like godt, og at beitetrykket blir for tett der de går, noe som kan føre til at sårbare fjellvekster som allerede er utrydningstruet får enda større belastning. Gjeterhunder har også sterke jaktinstinkter, og det er en grunn til at vi har båndtvang på fjellet på sommeren. Løse hunder kan bli en plage både for turgåere og ville dyr. I tillegg er det også problematisk at hunder og ulver er så nært beslektet, og i brunstsesongen kan det virke mot sin hensikt, ved at ulver vil trekkes mot gjeterhundene, og motsatt.

Slik jeg ser det er dagens løsning med erstatning til bøndene en av de mest hensiktsmessige, så lenge man ønsker å ha rovdyr og sauer i samme områder. I tillegg burde flere bønder begynt med gamle saueraser som spelsau og villsau, som har høyere naturlig forsvar mot rovdyr, men det forutsetter at vi forbrukere er villig til å betale høyere pris for produkter som kjøtt og ull, da disse rasene gir mindre av dette.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
I tillegg burde flere bønder begynt med gamle saueraser som spelsau og villsau, som har høyere naturlig forsvar mot rovdyr, men det forutsetter at vi forbrukere er villig til å betale høyere pris for produkter som kjøtt og ull, da disse rasene gir mindre av dette.

Dette kommer jeg også ofte tilbake til i diskusjoner som omhandler dyrehold i Norge. Så lenge hovedfokuset vårt ligger på hvor billige matvarer vi får på Rema og Rimi, er det vanskelig å se alternative løsninger. Og det synes jeg er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bjørn_*
Gjeterhunder koster en del å avle og lære opp, men det er ikke hovedproblemet med å bruke dem. Gjeterhunder fører til at sauene beiter for tett, og styrer dem for mye, noe som både gjør at sauene ikke greier å nyttegjøre seg plantene like godt, og at beitetrykket blir for tett der de går, noe som kan føre til at sårbare fjellvekster som allerede er utrydningstruet får enda større belastning.

Jeg har aldri sett denne bekymringen uttrykt tidligere. Tvert imot, det er et uttalt mål at husdyr i større grad slippes på utmarksbeite for å motvirke gjengroing.

http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1382589.ece

Gjeterhunders amorøse tiltrekning mot ulv kan jeg heller ikke si jeg har hørt drøftet i fagkretser tidligere, du er helt sikker på at påstanden holder vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett denne bekymringen uttrykt tidligere. Tvert imot, det er et uttalt mål at husdyr i større grad slippes på utmarksbeite for å motvirke gjengroing.

Å unngå gjenngroing er viktig, men de beste er om dyrene går spredt og beiter med et jevnt "trykk". Punktbeiting gjør lite for gjenngroingen i større områder og det skader vegetasjonen på det ene punktet (blir trampet i stykker osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I tillegg burde flere bønder begynt med gamle saueraser som spelsau og villsau, som har høyere naturlig forsvar mot rovdyr, men det forutsetter at vi forbrukere er villig til å betale høyere pris for produkter som kjøtt og ull, da disse rasene gir mindre av dette.

Dette er jeg veldig enig i! Synes også sauene skulle få beholdt væren. Hvis jeg har forstått det riktig så er det værens oppgave å beskytte flokken?

Ang. at alle tiltak koster penger, så mener jeg at det er slike tiltak staten burde subsidiert som en del av sin rovdyrpolitikk.

Så vil jeg bare si at pyreneerne er en vokterhund, ikke en gjeterhund slik som f.eks border collie. En vokterhund og en gjeterhund har ulike funksjoner, selv om jeg ikke skal påstå at vokterhunder kanskje også blir brukt som gjeterhunder.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at alle tiltak koster penger, så mener jeg at det er slike tiltak staten burde subsidiert som en del av sin rovdyrpolitikk.

Men det koster ikke bare litt penger, det koster hinsidig mye penger. Da er det så utrolig mye billigere å bare importere maten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det koster ikke bare litt penger, det koster hinsidig mye penger. Da er det så utrolig mye billigere å bare importere maten vår.

Men der blir totalt sett mye dyrere både økonomisk og miljømessig sett om man skal importere mat. Og hvorfor skulle det å f.eks subsidiere en topptrent vokterhund eller tre være "hinsidig mye penger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bjørn_*
Å unngå gjenngroing er viktig, men de beste er om dyrene går spredt og beiter med et jevnt "trykk". Enig. Punktbeiting gjør lite for gjenngroingen i større områder Enig og det skader vegetasjonen på det ene punktet (blir trampet i stykker osv) Uenig

Det er hyggelig med engasjementet rundt sauehold, du er kanskje sauebonde selv? Her er link til medlemsorganisasjonen, mye faglig godt stoff, men alt er jo ikke nødvendigvis nøytralt ift. politiske spm. rundt småfehold. http://www.nsg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...