Gjest Advena Skrevet 9. oktober 2007 #61 Del Skrevet 9. oktober 2007 Så det betyr at du synes det er mest naturlig at mennesker bor i byer? Vel, det er ikke mitt utgangspunkt. I Norge har vi all mulig grunn til å kunne bo slik at vi tar hensyn til hverandre. Mange lever også av naturen. Men det er kanskje ikke naturlig det heller? At jorden er overbefolket er en helt annen sak, og neppe noe vi kan gjøre noe med i en håndvending. Tja, byene var der jo aldri i utgangspunktet, da. For å bygge by, bygger man i naturen. Det jeg mener, er at det ikke lenger er den kapasiteten til å bygge storbyer overalt. Jordens ressurser minker og minker. Og når først folk bosetter seg i, f.eks. landsbygder i naturen hvor bjørn og ulver lever, blir det feil å reagere med hevnlyst når bjørnen (som i denne saken) angriper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #62 Del Skrevet 9. oktober 2007 Tja, byene var der jo aldri i utgangspunktet, da. For å bygge by, bygger man i naturen. Det jeg mener, er at det ikke lenger er den kapasiteten til å bygge storbyer overalt. Jordens ressurser minker og minker. Og når først folk bosetter seg i, f.eks. landsbygder i naturen hvor bjørn og ulver lever, blir det feil å reagere med hevnlyst når bjørnen (som i denne saken) angriper. Akkurat når det gjelder det med hevnlyst er vi nok mer enige, selvom vi har litt forskjellige utgangspunkt for dyrevern, tror jeg. Jeg er som sagt enig i at vi skal føre en fornuftig rovdyrpolitikk, hvor det skal være en myndighetsbestemt levedyktig bestand. Imidlertid ser jeg ikke noe galt i å rydde der det er nødvendig, for eksempel hvor det viser seg at et dyr er særlig menneskevant eller aggressiv. Jeg er altså ikke for at man skal la være å drepe for enhver pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #63 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hvis ikke det offentlige dreper bjørnen, vil lokalbefolkningen gjøre det i stillhet. For å forhindre at selvtekt brer om seg, må det offentlige ta affære. Mangel på lokaldemokrati vil alltid skape lokale reaksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 9. oktober 2007 #64 Del Skrevet 9. oktober 2007 Akkurat når det gjelder det med hevnlyst er vi nok mer enige, selvom vi har litt forskjellige utgangspunkt for dyrevern, tror jeg. Jeg er som sagt enig i at vi skal føre en fornuftig rovdyrpolitikk, hvor det skal være en myndighetsbestemt levedyktig bestand. Imidlertid ser jeg ikke noe galt i å rydde der det er nødvendig, for eksempel hvor det viser seg at et dyr er særlig menneskevant eller aggressiv. Jeg er altså ikke for at man skal la være å drepe for enhver pris. Jeg er av den oppfatning av at myndighetene ikke klarer å skape en levedyktig bestand. Er det ikke nettopp derfor vi trenger elgjakt, fordi det er for mange av dem? Jo, og det er for mange av dem nettopp fordi vi har fjernet deres naturlige fiender. Og grunnen til at altfor mange rovdyr blir nettopp menneskevant, er jo fordi de tvinges til å omgås oss når vi flytter oss mer og mer inn i deres territorium. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 9. oktober 2007 #65 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det var Bjørnens sted? Rett utenfor hytta til gubben som hadde både lys og radio på? Den hadde cirka 100.00 mål med skog, men valgte å sitte rett utenfor hytta hans? Jeg har problemer med å ta dette for normal adferd fra en bjørn Nysgjerrighet er en naturlig atferd hos bjørner, det samme er aggresjon når den føler seg truet. Kanskje jegeren overrasket den. Dog, hytta var i skogen, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #66 Del Skrevet 9. oktober 2007 JEG GJENTAR I denne saken skal alle bjørner drepes som befinner seg i nærheten av åstedet! Om et menneske blir angrepet av en hund og ikke klarer å peke ut hvem av eks. 5 hunder det var som gjordet det. Skal alle 5 hundene skytes da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #67 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er av den oppfatning av at myndighetene ikke klarer å skape en levedyktig bestand. Er det ikke nettopp derfor vi trenger elgjakt, fordi det er for mange av dem? Jo, og det er for mange av dem nettopp fordi vi har fjernet deres naturlige fiender. Og grunnen til at altfor mange rovdyr blir nettopp menneskevant, er jo fordi de tvinges til å omgås oss når vi flytter oss mer og mer inn i deres territorium. Dessverre. Men kjære deg, jeg tror ikke du kan trekke inn elgbestanden i denne debatten. Det er vel ingen som ønsker seg bjørn i samme utbredelse som elgen? Selv ikke de ekstremt rovdyrvennlige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradokset Skrevet 9. oktober 2007 #68 Del Skrevet 9. oktober 2007 Nysgjerrighet er en naturlig atferd hos bjørner, det samme er aggresjon når den føler seg truet. Kanskje jegeren overrasket den. Dog, hytta var i skogen, ikke sant? Det er naturlig å forvente at bjørnen snart kommer hjem i stua vår også - ettersom den er så nysgjerrig. Og da er det naturlige at vi legger oss til rette slik at vi kan bli spist på enklest mulig måte. Det er tross alt vi som har invadert bjørnens stue. Og ja, sivilisasjonen ligger i naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 9. oktober 2007 #69 Del Skrevet 9. oktober 2007 Men kjære deg, jeg tror ikke du kan trekke inn elgbestanden i denne debatten. Det er vel ingen som ønsker seg bjørn i samme utbredelse som elgen? Selv ikke de ekstremt rovdyrvennlige? Neinei, det var ikke sånn ment, litt dårlig formulering, bare. Jeg følte bare jeg måtte komme med et eksempel på hva som blir følgene når vi skyter rovdyrene som faktisk er med i en større næringskjede. Jeg sier ikke på noen måte at bjørnen skal være like utbredt som elgen, men vi må jo jakte på elg nettopp fordi den ikke lenger har så mange naturlige fiender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #70 Del Skrevet 9. oktober 2007 ...og det er da ikke slik at vi jakter på elgen pga at det er for mye elg i landet? Det er jo strengt regulert, det med jakta, det er bare lov til å jakte i en bestemt periode, og man må holde seg innenfor kvoten. Det er en balanse vi skal holde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #71 Del Skrevet 9. oktober 2007 Nysgjerrighet er en naturlig atferd hos bjørner, Hvorvidt bjørnen er sky eller nysgjerrig er hovedsaklig tillært. For noen tiår tilbake prøvde man å sette ut to bjørnunger fra en dyrehave et sted på Østlandet. Disse to - Pekka og Liisa - tuslet rundt blant hyttene og måtte til slutt føres tilbake til fangeskap (helt til slutt ble faktisk begge skutt). Andre bjørner, spesielt der det er liten bjørnebestand, holder seg så langt unna mennesker som det bare er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #72 Del Skrevet 9. oktober 2007 , men vi må jo jakte på elg nettopp fordi den ikke lenger har så mange naturlige fiender. Nei, vi "må" jakte på elg for at de ikke skal "spise opp" skogen, pga vi ikke skal kræsje så ofte med dem i bil osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 9. oktober 2007 #73 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Er det vår rett å bevege oss inn på alle Jordens områder for så å leve som om vi er overlegne alle andre raser, og ikke føler noe behov for å ta hensyn til plassens andre innbyggere? Slik er naturen. Den sterkestes rett gjelder, og vi sterkest. Arter brer seg ut geografisk om de kan det, de tar ikke hensyn til andre parter, verken byttedyr eller dyr som konkurrerer om samme ressurser. Hvis ikke mennesket noe annet enn et dyr, hvorfor har vi da større ansvar enn et dyr? Bjørnen dreper meg om jeg kommer nær dens unger, hvorfor skal ikke jeg kunne drepe en bjørn om jeg føler mine barn truet? Endret 9. oktober 2007 av =tentacle= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #74 Del Skrevet 9. oktober 2007 ...og det er da ikke slik at vi jakter på elgen pga at det er for mye elg i landet? Det er jo strengt regulert, det med jakta, det er bare lov til å jakte i en bestemt periode, og man må holde seg innenfor kvoten. Det er en balanse vi skal holde. Kvotene blir tildelt på bakgrunn av hvor mange elg som finnes. Dette har kommunene til en viss grad oversikt over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #75 Del Skrevet 9. oktober 2007 JEG GJENTAR I denne saken skal alle bjørner drepes som befinner seg i nærheten av åstedet! Om et menneske blir angrepet av en hund og ikke klarer å peke ut hvem av eks. 5 hunder det var som gjordet det. Skal alle 5 hundene skytes da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #76 Del Skrevet 9. oktober 2007 JEG GJENTAR I denne saken skal alle bjørner drepes som befinner seg i nærheten av åstedet! Om et menneske blir angrepet av en hund og ikke klarer å peke ut hvem av eks. 5 hunder det var som gjordet det. Skal alle 5 hundene skytes da? Jeg har hittill ikke sett en eneste som motsier deg på dette. Hvorfor brøler du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #77 Del Skrevet 9. oktober 2007 JEG GJENTAR I denne saken skal alle bjørner drepes som befinner seg i nærheten av åstedet! Om et menneske blir angrepet av en hund og ikke klarer å peke ut hvem av eks. 5 hunder det var som gjordet det. Skal alle 5 hundene skytes da? Det synes jeg. Å værne om menneskeliv kommer for meg LANGT høyere enn en bekymring for at det skytes noen dyr fra eller til (mennskers evolusjon er jo basert på vår evne til å drepe dyr). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #78 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det synes jeg. Å værne om menneskeliv kommer for meg LANGT høyere enn en bekymring for at det skytes noen dyr fra eller til (mennskers evolusjon er jo basert på vår evne til å drepe dyr). For øvrig enig i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #79 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har hittill ikke sett en eneste som motsier deg på dette. Hvorfor brøler du? Hva mener du med det? Jeg stilte et spørsmål om det var greit. JEg mener ikke at det er greit! Brøleape Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #80 Del Skrevet 9. oktober 2007 Da bjørnen beit meg i hodet var jeg sikker på at det var slutt, sier Peder Lundemo til Nettavisen. Les hvordan han overlevde bjørneangrepet. http://www.nettavisen.no/innenriks/article1377673.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå