Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #41 Skrevet 13. oktober 2007 For mye av melk er usunt. Hva var det læreren sa ? Hmm.. det var et eller annet med at hvis et barn fikk i seg for mye melk til dagen så ble det slappere og sløvere, det påvirket visst nok jernopptaket.. Tror det var noe slik! For min del er melk usunt, men det har mer med at hvis jeg får i meg for mye laktose, litt går fint, men kan ikke ha et glass med melk o.l Får ikke bare mageknipe, men andre allergiske reaksjoner:-P (men jeg har absolutt ikke noe å klage på, soya melk er kjempegodt faktisk, og funker fint i matlaging med mye melk som f.eks grøt o.l) Stemmer, melk hemmer jernopptaket. Tar man jerntilskudd, må man ikke ta det sammen med melk, og man må heller ikke spise melkeprodukter den neste timen etterpå.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #42 Skrevet 13. oktober 2007 Vel... husmannskosten oppstod den gangen folk jobbet med kroppen sin, og ikke satt på kontor eller hadde annet stillesittende arbeide eller kjørte bil så fort de skulle bevege seg mer enn femti meter. Da trengte man både mer fett og andre ting.. Nå henvises det også til melk fra to forskjellige typer kuer i artikkelen, og det er den kua som er bærer av A1-genet som har den melka som kan forårsake både schizofreni og andre mindre hyggelige sykdommer. Litt utenfor tema: Det finnes jo faktisk folk som jobber med kroppen sin ennå. Meg blandt annet, og mange andre. Selv om du ikke jobber med kroppen din, betyr det ikke at alle sitter på et kontor hele dagen. Det er masse yrker hvor man bruker kroppen.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #43 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg tror ikke melk er noe mer usunt enn annet. Alt med måte. Når det gjelder benskjørhet, kommer det nok mer av mangel på D-vitamin som er nødvendig for å ta opp kalsium. Det er kalsium i melkeprodukter og dermed ingen grunn til å tro at det fremmer benskjørhet, men som sagt trenger man D-vitamin for å ta opp kalsiumet. Selv drikker jeg skjelden melk, men bruker melk i matlagingen. Jeg synes ikke det er noe mer "unaturlig" å drikke melk/spise melkeprodukter enn å spise kjøtt fra dyra som produserer det.
mysan Skrevet 13. oktober 2007 #44 Skrevet 13. oktober 2007 Litt utenfor tema: Det finnes jo faktisk folk som jobber med kroppen sin ennå. Meg blandt annet, og mange andre. Selv om du ikke jobber med kroppen din, betyr det ikke at alle sitter på et kontor hele dagen. Det er masse yrker hvor man bruker kroppen. Selvfølgelig finnes det folk som jobber med kroppen, ingen har sagt noe annet. Jeg sammenligner flertallet i dag med flertallet da husmannskosten oppstod. Jeg tror ikke melk er noe mer usunt enn annet. Alt med måte. Når det gjelder benskjørhet, kommer det nok mer av mangel på D-vitamin som er nødvendig for å ta opp kalsium. Det er kalsium i melkeprodukter og dermed ingen grunn til å tro at det fremmer benskjørhet, men som sagt trenger man D-vitamin for å ta opp kalsiumet. Selv drikker jeg skjelden melk, men bruker melk i matlagingen. Jeg synes ikke det er noe mer "unaturlig" å drikke melk/spise melkeprodukter enn å spise kjøtt fra dyra som produserer det. Helt riktig det med D-vitamin, og Tine har tilsatt vitamin D i den ekstra lette melka si, samtidig som de fortsetter å messe om at melk må til for å forhindre benskjørhet. Kalsium finner man forøvrig masse av i grønne grønnsaker, så melk er ingen nødvendighet slik Tine gjerne fremstiller det. Det er vel forøvrig ingen i denne tråden som prøver å nekte noen og drikke melk. Vil du drikke melk og føler at det er sunt og fint, så gjør endelig det. Det vi debatterer her er vel rett og slett at melka kanskje ikke er så udelt sunn og fantastisk som det vi er oppfostret til å tro.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå