Gå til innhold

Melk er skadelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det er jo ikke nødvendigvis snakk om at melk må erstattes med juice, saft og brus?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moncler
Skrevet
Men det er jo ikke nødvendigvis snakk om at melk må erstattes med juice, saft og brus?

Nei, man kan alltids drikke vann også.

Gjest Catwoman
Skrevet

Melk er jo faktisk ikke noe drikk i det hele tatt da - det er bare når man svelger den, i kroppen er den fast føde.

Skrevet
Nei, man kan alltids drikke vann også.

Man BØR drikke vann faktisk. Det er vann som er den naturlige drikken for oss.

Skrevet

For mye av melk er usunt. Hva var det læreren sa :sjenert: ?

Hmm.. det var et eller annet med at hvis et barn fikk i seg for mye melk til dagen så ble det slappere og sløvere, det påvirket visst nok jernopptaket..

Tror det var noe slik!

For min del er melk usunt, men det har mer med at hvis jeg får i meg for mye laktose, litt går fint, men kan ikke ha et glass med melk o.l Får ikke bare mageknipe, men andre allergiske reaksjoner:-P

(men jeg har absolutt ikke noe å klage på, soya melk er kjempegodt faktisk, og funker fint i matlaging med mye melk som f.eks grøt o.l)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Tror mange føler at de må ha drikke med smak. Det er nok en vanesak. Når jeg er på restaurant ser jeg mange som drikker brus til middagen, men jeg syns smaken i maten kommer mye bedre fram med vann.

Melk, ja, magen min er ikke kjempeglad i det. Dvs. den liker ikke oppvarmede melkeprodukter. Må derfor ha veldig lite ost på pizza, og styre unna melkebasert grøt. Yoghurt, surmelk og cultura, er derimot helt supert for min mage. Syns nesten de fleste jeg kjenner har litt problemer med store mengder melk, men at de ikke tenker over at de er allergiske.

Skrevet

Det er mange symptomer og plager man kan ha som har direkte tilknytning til melka, men man er ikke klar over det, så man ser ikke sammenhengen.

Det og hvetemel. Ikke bra.

Skrevet

Jern. Gode kilder er helkornprodukter, bønner, soyamel, grønnkål, grønne blader, persille, grønne erter, blå druer. Det kan også være lurt å koke i jerngryte av og til. Kokes tomater i jerngryte, vil det frigjøres ekstra mye jern på grunn av syren i tomatene. Normalt er det nok jern i kosten, det er imidlertid flere faktorer som kan hindre opptak av jern, f. eks egg, te, kaffe, melk og melkeprodukter.

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/_leve_med_vegetarbarn.html

Så jeg tror ikke melk er så sunt som Tine påstår. Er også andre farer med melk som kreftfremkallende.

Skrevet

Eg er glad i melk, det er det beste eg veit å drikke til alle måltider, og eg er vel ein av dei som toler laktose godt, eller har generelt sterk mage og er aldri plaga av sjukdom i stor grad.

Eg stussar litt over det at det er kreftframkallande. Er det noko i lagringsprosessen som vert tilsett? Er det pga at kyrne spis gras som det regner sur nedbør på?

Det med at det er "unaturleg" å drikke melka til ein annan art kjøper eg ikkje heilt. Vi spis jo kjøt og egg og andre rare ting frå dyr i naturen rundt oss. Det å spise egg er vel det særaste / mest groteske av alt...

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg tåler ikke melk, dvs magen tåler det ikke. Men blander jeg i litt o`boy, merker jeg ingenting, men det hender kanskje hvert tredje år at jeg drikker melk.

Synder litt, har enten fløte eller melk i kaffen, men det er så lite at jeg da ikke merker noen problemer mht magen.

Har både lest og hørt, at melk faktisk stjeler calsium fra benbygningen. Om dette er tilfelle, vet jeg ikke, og har ingen link.

Tåler ost, cultura, rømme, men ikke ren melk. Dvs. har ikke drukket ren melk som ikke er pastiturert osv siden jeg var ca 7 år, så vet ikke om det er behandlingen melken gjennomgår før den havner i butikken, som gjør min mage syk, eller om jeg bare ikke tåler det.

Skrevet
Melk er jo faktisk ikke noe drikk i det hele tatt da - det er bare når man svelger den, i kroppen er den fast føde.

Når jeg er tørst er det ingen drikk som kan måle seg med melk! Den må være iskald, vel og merke, men det er den beste tørstedrikken jeg kan få.

Drikker en liter melk om dagen jeg, og jeg er omtrent aldri syk.

Jeg er overbevist om at melk er noe av det sunneste vi kan få i oss. Eksperter finner jo noe galt med det meste, og det meste er visst også kreftfarlig, så sli kt nekter jeg å legge for mye i.

Når god gammeldags husmannskost blir farlig, da er det på tide å tenke seg om en gang til! (Til og med poteten gitt...)

Skrevet
Når jeg er tørst er det ingen drikk som kan måle seg med melk! Den må være iskald, vel og merke, men det er den beste tørstedrikken jeg kan få.

Drikker en liter melk om dagen jeg, og jeg er omtrent aldri syk.

Jeg er overbevist om at melk er noe av det sunneste vi kan få i oss. Eksperter finner jo noe galt med det meste, og det meste er visst også kreftfarlig, så sli kt nekter jeg å legge for mye i.

Når god gammeldags husmannskost blir farlig, da er det på tide å tenke seg om en gang til! (Til og med poteten gitt...)

Klart at du må mene at melk er det sunneste som finnes når du pælmer innpå av det! Jeg drikker ikke melk i det hele tatt, og jeg er heller aldri syk. Så det der synes jeg var et dårlig argument.

Poenget er at man ikke nødvendigvis blir syk av melk rett etter inntak, men at det kan være skadelig på sikt å drikke melk. De sykdommene melkeprodusentene hevder melka er viktig mot, er de sykdommene vi har mer av i Norge enn i deler av verden hvor man ikke drikker melk. Blant annet gjelder dette benskjørhet. Hva det skyldes vet ingen sikkert, men det er i hvertfall grunn til å undersøke det.

Skrevet

Vel... husmannskosten oppstod den gangen folk jobbet med kroppen sin, og ikke satt på kontor eller hadde annet stillesittende arbeide eller kjørte bil så fort de skulle bevege seg mer enn femti meter. Da trengte man både mer fett og andre ting..

Nå henvises det også til melk fra to forskjellige typer kuer i artikkelen, og det er den kua som er bærer av A1-genet som har den melka som kan forårsake både schizofreni og andre mindre hyggelige sykdommer.

Skrevet
Klart at du må mene at melk er det sunneste som finnes når du pælmer innpå av det! Jeg drikker ikke melk i det hele tatt, og jeg er heller aldri syk. Så det der synes jeg var et dårlig argument.

Her inne påstås det jo at man blir syk av å drikke melk, noe jeg altså ikke har blitt tross mitt store inntak. Selvsagt forsvarer jeg dette som jeg absolutt mener er tvers gjennom sunt. (Men selvsagt finnes det folk med allergier.)

Jeg synes jo ikke at dere som ikke liker melk trenger å si at det er så veldig usunt bare fordi dere ikke liker det...

Og jeg synes det begynner å bli for mye hysteri i hverdagen hva gjelder alle mulige produkter. Man finner jo snart ikke matvarer som ikke er "farlige".

Og det med at mennesker i land hvor det drikkes lite melk ikke er så syke tror jeg ikke nødvendigvis har en direkte sammenheng med melkinntaket. Matvanene er nok annerledes på mange vis, og det vil være mange faktorer som spiller inn.

Skrevet
Jeg får nok i meg langt verre ting enn melk. Det er bare det at jeg liker ikke smaken på melk lenger, må ha Oboy oppi og det er godt. Har skikkelig cravings på det innimellom.

Jeg slutter aldri med fløte i sauser elle rrømmedressinger. Melkesjokolade slutter jeg iallefall aldri med!

Jeg eter både kua og kalven, og da må jeg vel tåle melka også.

Skrevet
Nå henvises det også til melk fra to forskjellige typer kuer i artikkelen, og det er den kua som er bærer av A1-genet som har den melka som kan forårsake både schizofreni og andre mindre hyggelige sykdommer.

Hvis kumelk kunne forårsake schizofreni så tror jeg at vi ville hatt en anderledes forekomst av sykdommen enn vi har. Men faktisk så er det roughly 1% av begfolkninga som er schizofrene, uansett hvilken kultur du ser på. Om melkeforbruket skulle hatt noe med sykdommen å gjøre, så burde vi se variasjoner i utbredelsesgrad, men det gjør vi ikke.

Så den kjøper iallfall ikke jeg.

Skrevet
Jern. Gode kilder er helkornprodukter, bønner, soyamel, grønnkål, grønne blader, persille, grønne erter, blå druer. Det kan også være lurt å koke i jerngryte av og til. Kokes tomater i jerngryte, vil det frigjøres ekstra mye jern på grunn av syren i tomatene. Normalt er det nok jern i kosten, det er imidlertid flere faktorer som kan hindre opptak av jern, f. eks egg, te, kaffe, melk og melkeprodukter.

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/_leve_med_vegetarbarn.html

Så jeg tror ikke melk er så sunt som Tine påstår. Er også andre farer med melk som kreftfremkallende.

Hvor store mener dere at disse effektene er, da?

Jeg har alltid spist mye egg, drukket melk, og drikker mye kaffe. Men jeg har høy blodprosent, målt ganske regelmessig i og med at jeg er blodgiver. Jeg tror faktisk at de effektene av kosthold det henvises til når man snakker om mat som hindrer opptak av mineraler og sporstoffer, ikke er særlig store. De har iallfall aldri påvirket meg. Skulle jeg hatt høyere blodprosent enn jeg allerede har, ville det vært direkte usunt.

Skrevet
Og det med at mennesker i land hvor det drikkes lite melk ikke er så syke tror jeg ikke nødvendigvis har en direkte sammenheng med melkinntaket. Matvanene er nok annerledes på mange vis, og det vil være mange faktorer som spiller inn.

Når det gjelder benskjørhet, som vel er opplagt å nevne i denne tråden, antar man (unntatt Tine, kanskje) at grunnen til at vi ligger så høyt på statistikken er mangel på D-vitamin pga vintermørket, ikke at vi får i oss for lite kalsium. D-vitaminet er nødvendig at kalsiumet blir tatt opp av kroppen. Vi trenger ikke drikke melk, men vi bør få i oss nok D-vitamin, og selvsagt være bevisst på kalsiumkildene, f eks andre meieriprodukter.

Ellers er det faktisk slik at melk klumper seg i magen pga magesyren, og ikke er lettfordøyelig - så opptaket av næringsstoffene som finnes i melka er ikke nødvendigvis så høyt. Men så klart, liker man melk, og ikke føler seg dårlig av det, er det bare å fortsette med det. For min del merker jeg at kroppen har det bedre uten melkedrikking, blant annet slipper jeg kløe og lette fordøyelsesproblemer. Men jeg bruker melk i matlaging, og jeg spiser ost og andre meieriprodukter.

Når det gjelder langtidsvirkninger (utover det med benskjørhet) tror jeg personlig det er litt vanskelig å dra bestemte slutninger. Om det finnes proteiner e.l i melka som har hormonstruktur - ok, så bør man ikke drikke for mye av det. Men også i soyaprodukter, kosmetikk, kjøtt osv finnes slike hormonhermere som mistenkes for å gi økt risiko for kreft (blant annet frarådes kvinner som har hatt, eller er disponert for, brystkreft, å bruke soyabaserte naturpreparater til hjelp i overgangsalderen) osv.

Både når det gjelder tradisjonelle og nyere produkter tror jeg det er viktigere å tenke måtehold, enn å unngå 100% alt man har lest i avisen at kan være farlig. For eksempel tror jeg det er lurt å tilpasse kostholdet sitt etter hvordan man faktisk lever - sitter man mye stille trenger man ikke både kjøtt, fløtesaus og poteter til middag fem ganger i uka. Men man trenger ikke unngå noen av delene helt heller...

Skrevet
Hvis kumelk kunne forårsake schizofreni så tror jeg at vi ville hatt en anderledes forekomst av sykdommen enn vi har. Men faktisk så er det roughly 1% av begfolkninga som er schizofrene, uansett hvilken kultur du ser på. Om melkeforbruket skulle hatt noe med sykdommen å gjøre, så burde vi se variasjoner i utbredelsesgrad, men det gjør vi ikke.

Så den kjøper iallfall ikke jeg.

Nå kom dette frem i undersøkelsene de gjorde i Australia, noe mer enn det vet ikke jeg.

Det var jo noe med at visse proteiner lagde noen opiodforbindelser under nedbrytningen...

Ikke vet jeg, men jeg vet at mange mennesker får bedre livskvalitet når de kutter ut melk og hvetemel, selv om de i utgangspunktet ikke hadde noen påviste allergier.

Skrevet
Kumelk er beregnet for kalver, og er ikke noe som er verken naturlig eller bra for mennesker generelt sett. Mange har laktoseintoleranse og da spesielt innvandrere tåler det ikke. En del Nord-Europeere har utviklet en viss toleranse for laktosen i løpet av den perioden vi har drukket melk, men det er ikke ment for oss og det er bedre om vi lar være. (I tillegg er det bedre for ku og kalv, men det er en annen sak).

Men hva med andre melkoprodukter? Er de også "skadelige"? Ost, fløte, rømme, yoghurt osv er melkeprodukter, pluss at vi bruker melk i sauser, supper, kaker osv. Og hva med geitemelk?

Hva slags mat er egentlig "ment for" mennesker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...