Gå til innhold

Melk er skadelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leste i en annen tråd om at noen mente at melk ikke var bra, så jeg lurte på om det var noen som kan forklare meg det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst noe om at de fleste av oss voksne mangeler et emzym i magen for å bryte ned melken.

Skrevet

Laktoseintolleranse ja, men det er jo ikke skadelig bortsett fra at man får mageknip da. Slik jeg skjønte det fra tråden om ukonvensjonelle meninger at melk var skadelig.

Skrevet

Les “The china study” (bokklubben, amazon osv. Eller hør om de har den på biblioteket), så har du et brukbart utgangspunkt. Den har egentlig lite om Kina å gjøre i seg selv, men en oppsamling av ulike større studier ang melk og helseskader.

Skrevet

Det er mange som mener at melk er skadelig ja, og at mange diffuse sykdomssymptomer og ting folk opplever, skyldes kumelka. Nå har jeg ingen ting om dette foran meg, men det kan jeg spore opp.

Skrevet

Men tenk på det, da:

Hvorfor i all verden skulle det være bra for oss å drikke melk fra en annen art? Kumelk er ikke menneskemat!

Skrevet

Kumelk er blant annet kreftfremkallende. Og mange mener det øker faren for benskjørhet. Bare se på på Norge og USA, vi drikker mest melk i verden, men har også flest med benskjørhet i motsetning til Asia som drikker lite og ikke noe melkt og benskjørhet er i mindretall.

En sammenheng? Jeg vet ikke, men mange (og jeg) tror det.

Les det.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142190

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på de som er total motstandere av å drikke melk, men ost har de null problemer med, eller melkesjokolade =p

Jeg har alltid drukket melk, og jeg drikker ganske mye av det iløpet av uka, og jeg er nesten aldri syk, en forkjølelse annahvert år ca.

Skrevet
Jeg skjønner meg ikke på de som er total motstandere av å drikke melk, men ost har de null problemer med, eller melkesjokolade =p

Jeg har alltid drukket melk, og jeg drikker ganske mye av det iløpet av uka, og jeg er nesten aldri syk, en forkjølelse annahvert år ca.

Hvis du leser litt på linkene som er lagt ut her, vil du kanskje forstå det bedre.

Mulig du ikke blir syk av melk, men her fremgår det at såpass som 1 av 5 muligens blir det. Og da snakker vi alvorlig sykdom som innebærer adferdsproblemer som psykoser osv.

Gjest Elastica
Skrevet

Det jeg reagerer på er den propagandaen man har blitt utsatt for fra norske myndigheter som nærmest hevder at melk er det eneste saliggjørende for mennesker. Og at man kommer til å brenne i helvete og er et ondt menneske dersom man ikke elsker melk og ser på det som verdens mest naturlige drikk.

At noen faktisk liker melk og drikker det av egen fri vilje, har jeg ingenting imot. Det er neppe verre enn å hive i seg litervis med cola daglig.

Gjest Elastica
Skrevet

For øvrig elsker jeg melkesjokolade, og spiser det så ofte samvittigheten min tillater meg det.

Skrevet

Kumelk er beregnet for kalver, og er ikke noe som er verken naturlig eller bra for mennesker generelt sett. Mange har laktoseintoleranse og da spesielt innvandrere tåler det ikke. En del Nord-Europeere har utviklet en viss toleranse for laktosen i løpet av den perioden vi har drukket melk, men det er ikke ment for oss og det er bedre om vi lar være. (I tillegg er det bedre for ku og kalv, men det er en annen sak).

Gjest StockDama
Skrevet

Mye som ikke er direkte beregnet for mennesker som vi spiser uansett. Og masse vi har laget helt selv...som neppe var ment at vi skulle spise.

Skrevet

Hmmm, tror nok at det er sunnere enn all e-stoffene som finnes i saft og brus ihvertfall.

Skrevet

Jeg får nok i meg langt verre ting enn melk. Det er bare det at jeg liker ikke smaken på melk lenger, må ha Oboy oppi og det er godt. Har skikkelig cravings på det innimellom.

Jeg slutter aldri med fløte i sauser elle rrømmedressinger. Melkesjokolade slutter jeg iallefall aldri med!

Skrevet
Kumelk er blant annet kreftfremkallende. Og mange mener det øker faren for benskjørhet. Bare se på på Norge og USA, vi drikker mest melk i verden, men har også flest med benskjørhet i motsetning til Asia som drikker lite og ikke noe melkt og benskjørhet er i mindretall.

En sammenheng? Jeg vet ikke, men mange (og jeg) tror det.

Les det.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142190

Og hvor var kildehenvisningene i denne artikkelen da...?

Man skal ikke tro på noe bare fordi en kjendis er med på greia.

Skrevet

Men sukkerholdige eller sure e-stoffdrikker er da ikke naturlige alternativer til melk? Og dermed heller ikke gode sammenligninger.

Jeg er helt enig med Elastica i at melk har blitt ukritisk framstilt som sunnhetsdrikk nummer én. Forsøk på å tone ned melkens fortreffeligheter har blitt ignorert. Jeg leste for noen år siden på en norsk nettside at melk var det farligste av alt å være allergisk mot. Dette anser jeg som den reneste propaganda. Det er ikke noe problem å finne melkens næringsstoffer i andre matvarer. Og som andre har nevnt her, mange er nødt til nettopp det fordi de ikke tåler melk. Men sannelig så lever de da for det.

Den høye forekomsten av benskjørhet i Norge har myndighetene forklart med at vi drikker mindre melk enn før. Men i mange deler av verden der folk ikke kan drikke melk er ikke benskjørhet noe problem. Jeg har ingen lenker nå, men noen mener at kalsium fra melk ikke tas godt nok opp i kroppen. Andre igjen hevder at melk "skyller ut" kalsium fra skjelettet.

Gjest Moncler
Skrevet

Juice er forresten heller ikke så bra i store mengder. Juice uten tilsatt sukker inneholder nesten like mye sukker som brus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...