Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #61 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg syns dere begynner å bevege dere inn på farlige stier her no ved å nesten ufarlig-gjøre bruk av narkotiske stoffer. Selv om dere ser tilbake på den tiden med glede, og ikke har hatt noen negative erfaringer med det, så ønsker dere vel ikke at andre unge skal gjøre samme feilen som dere gjorde? Det er ikke alle det går bra med, så hvorfor ikke få frem skadevirkningene og det negative ved å bruke her, så kanskje noen i alle fall lar være pga det som blir skrevet her. I stedet vil kanskje noen som leser dette få bygget opp under de tankene de har i hodet om at ingenting kan skade dem og prøve dette med lite hell. Kanskje ende opp på gata og dø til og med? Jeg vil tro at de narkomane som lever på gata ville blitt rimelig forbanna av å lese denne tråden. De ville nok ikke unne sin værste fiende å leve det livet de gjør. Psykiske problemer ved bruk av hasj er nok et større problem enn folk med psykiske problemer som behandler seg selv med hasj. Jeg vil foressten tro at det ikke er så smart å røyke hasj om du har psykiske problemer siden de kan bli værre. Finnes utrolig mange bevis på at prognosene for å få sykiske problemer når man røyker hasj øker kraftig. Og stoffene i hasjjen lagres leeeeeenge i hjernen...
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #62 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg syns dere begynner å bevege dere inn på farlige stier her no ved å nesten ufarlig-gjøre bruk av narkotiske stoffer. Selv om dere ser tilbake på den tiden med glede, og ikke har hatt noen negative erfaringer med det, så ønsker dere vel ikke at andre unge skal gjøre samme feilen som dere gjorde? Det er ikke alle det går bra med, så hvorfor ikke få frem skadevirkningene og det negative ved å bruke her, så kanskje noen i alle fall lar være pga det som blir skrevet her. I stedet vil kanskje noen som leser dette få bygget opp under de tankene de har i hodet om at ingenting kan skade dem og prøve dette med lite hell. Kanskje ende opp på gata og dø til og med? Jeg synes det er viktig at unge får et mer nyansert syn på narkotika. Fra autoriteter får man jo bare vite at narkotika er døden og at det går til helvete med alle fra første trekk. Hvis den unge da prøver f.eks. hasj og finner ut at det ikke er så ille som alle har sagt, vil han kanskje kaste på båten alt det andre de sier om narkotika også. Ja, det finnes negative sider med narkotika. Men ikke UTELUKKENDE negative sider. Jeg er sikker på at mange nordmenn kan huske alle de gode stundene de har hatt med alkohol. Og de mindre gode. Akkurat på samme måte er det med narkotiske stoffer. Noen vil aldri ha problemer med stoff, andre vil gå til grunne. Men propaganda tjener ingen.
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #63 Skrevet 10. oktober 2007 Klart det er mye som er artig med stoff. Man blir jo foreksempel vidunderlig rusa av det. Det er jo kjekt.... Så det kan jo komme som et sjokk på ungdom som hittils har hørt at det er helt forferdelig å bruke dop. Det er jo faktisk kjempemorsomt å være rusa. Er det det dere mener med et nyansert syn?
mysan Skrevet 10. oktober 2007 #64 Skrevet 10. oktober 2007 De bør få et litt mer alvorlig syn på alkohol synes jeg. Ikke nødvendigvis et mer liberalt syn på annen dop, men lære at alkohol ikke er noe leketøy det heller, og at det faktisk ville blitt forbudt på lik linje med annen dop om det var nytt i dag. Som jeg sier til mine; vi har 250 000 alkoholikere her i landet, og det er ikke fordi alkohol ikke er farlig
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 10. oktober 2007 #65 Skrevet 10. oktober 2007 Hei. Jeg ville bare komme med min erfaring. Jeg har selv aldri prøvd Hasj, og ønsker heller aldri å prøve det heller. Derimot har jeg bodd sammen med en som røykte hasj. (dette hadde han holdt på med i 17 da det ble slutt. Vi var sammen i 10 år. )Og ja han var, og er fortsatt avhengig. Han prøvde flere ganger å slutte, men fordi han fikk sånne abstinenser, greide han det ikke. Han kaldsvettet mye og ble sint og sur. Det ble vanskelig å være sammen med han. Han ble aldri med ut, aldri med på ting familiene skulle være med på. Jeg måtte alltid finne på unnskyldninger. Vi kunne heller ikke ha besøk hjemme, fordi jeg skjemtes av at han satt der rusa. En annen ting ved det at man ruser seg jevnlig er at sexlivet blir fryktelig dårlig, fordi man rett og slett ikke får sexlyst, og man får impotens problemer. Svaret på spørsmålet ditt om man blir avhengig av det, er definitivt etter mine erfaringer JA. Min ex fikk valget til slutt mellom familien og rusen, han sa selvsagt at valget da var familien, men greide ikke å slutte. Derfor måtte jeg ta det valget som var best for meg og våre barn og da flytte. Synes dette sier litt om avhengigheten jeg. Når man ikke slutter for å bo sammen med barna sine.
Snasen Skrevet 10. oktober 2007 #66 Skrevet 10. oktober 2007 Hei. Jeg ville bare komme med min erfaring. Jeg har selv aldri prøvd Hasj, og ønsker heller aldri å prøve det heller. Derimot har jeg bodd sammen med en som røykte hasj. (dette hadde han holdt på med i 17 da det ble slutt. Vi var sammen i 10 år. )Og ja han var, og er fortsatt avhengig. Han prøvde flere ganger å slutte, men fordi han fikk sånne abstinenser, greide han det ikke. Han kaldsvettet mye og ble sint og sur. Det ble vanskelig å være sammen med han. Han ble aldri med ut, aldri med på ting familiene skulle være med på. Jeg måtte alltid finne på unnskyldninger. Vi kunne heller ikke ha besøk hjemme, fordi jeg skjemtes av at han satt der rusa. En annen ting ved det at man ruser seg jevnlig er at sexlivet blir fryktelig dårlig, fordi man rett og slett ikke får sexlyst, og man får impotens problemer. Svaret på spørsmålet ditt om man blir avhengig av det, er definitivt etter mine erfaringer JA. Min ex fikk valget til slutt mellom familien og rusen, han sa selvsagt at valget da var familien, men greide ikke å slutte. Derfor måtte jeg ta det valget som var best for meg og våre barn og da flytte. Synes dette sier litt om avhengigheten jeg. Når man ikke slutter for å bo sammen med barna sine. jeg syns det sier mer om han interessen ovenfor deg jeg. dop er sløvende, men ikke så sløvende. tror han egentlig ikke var nok interessert i deg
mysan Skrevet 10. oktober 2007 #67 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) jeg syns det sier mer om han interessen ovenfor deg jeg. dop er sløvende, men ikke så sløvende. tror han egentlig ikke var nok interessert i deg Du undervurderer rusens makt over den avhengige, Snasen. Hvis det hadde vært så lett å slutte bare fordi man blir stilt et slikt ultimatum så hadde vi ikke hatt mange rusavhengige. Det er nok en grunn til at bare 5-10% av de rusavhengige som får behandlingstilbud, faktisk blir nyktre. Endret 10. oktober 2007 av mysan
billie Skrevet 10. oktober 2007 #68 Skrevet 10. oktober 2007 Vel, jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal innarbeide enda flere skadelige rusmidler i reportoaret. Greit, vi har alko, og det er både temmelig innarbeidet og lett å lage selv, så det blir man ikke kvitt. Og det er vel ingen tvil om at det også er skadelig, både fysisk og psykisk. Skadeligheta på kortere sikt består først og fremst i at folk gjør mye dumt når de er rusa, de mister vurderingsevne, de mister koordinasjonsevne, og de blir temmelig ukritisk i fht egne grenser. Alt dette gjelder for alle rusmidler. Det går over min fatteevne at noen skulle ønske å få flere potensielt skadelige midler i vanlig bruk. Er det for at alle skal finne sitt "rette" dop, så de kan ruse seg maksimalt, eller? Hvor tenker dere dere at man skal trekke grensene, forøvrig? Vil dere ha fullt frislepp, eller er det bare den elskede chillumen deres som skal legaliseres? Hva med kokain, speed og exstacy? Noen psykiske skadevirkninger er det jo, men det har man jo med alko også. Jeg er veldig enig i dette.. Alkohol er nok noe av det værste rusmiddelet vi har, men tenk på ramaskrik det ville blitt dersom det plutselig skulle blitt ulovlig! Alkohol er jo kultuuur,tradisjon osv osv. så det er liksom en annen debatt.. men at det burde vært like ulovlig som andre rusmiddel utifra skadevirkniger og rus er det ikke tvil om. Syns ikke man skal legalisere flere rusmidler av den grunn..
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 10. oktober 2007 #69 Skrevet 10. oktober 2007 jeg syns det sier mer om han interessen ovenfor deg jeg. dop er sløvende, men ikke så sløvende. tror han egentlig ikke var nok interessert i deg Det er nok der du tar feil skjønner du. DOP er netopp så sløvende. Jeg har opplevd det på nært hold fra barndommen av, og jeg vet hva jeg snakker om. OM han ikke er nok interresert i meg, greit nok, men at han da ikke ville nok for sine barns skyld sier mere. Er min mening da. Synes det er synd at man her inne ufarliggjør dop jeg. Jeg er selv oppvokst med det, og vet hva det ødelegger. Og som noen sier her inne at det bare er en selv det går utover... Det er der man tar så skammelig feil. Dette går utover HELE familien. Min bror har psykiske skader i dag etter opplevelser med dop i barndommen, en av mine søstre sliter også i dag av problemer som var i barndommen pga dop. Så synes det er skremmende at noen sitter her å innbiller seg at man ikke blir avhengig, og at man kan tillate seg å holde på sånn. Skuffet...
mysan Skrevet 11. oktober 2007 #70 Skrevet 11. oktober 2007 Du siste gjest - du må skille mellom bruk og misbruk. Det er det folk sliter med. De forstår at det er et skille mellom bruk og misbruk når det gjelder alkohol, men med en gang det nevnes hasj så tenker de misbruk. Og da blir utgangspunktet for diskusjonen egentlig helt feil. Man er ikke narkoman og lager problemer for familien sin fordi om man kanskje røyker en bønne i ny og ne, like ofte som f.eks. jeg drikker vin... hvilket er under ti ganger pr år. Og kalle all hasjrøyking for misbruk vil således kunne sidestilles med å kalle meg alkoholiker. Skjønner du?
Gjest vimselot Skrevet 11. oktober 2007 #71 Skrevet 11. oktober 2007 Er det fysisk eller psykisk at man ikke får sove når man har røyket i lengere perioder, eller er det en kombinasjon? Jeg forstår ikke hvordan kroppen skal fratas sitt hode, hvis man slanker seg (mange av hasjstoffene lagres i fettceller), kan man få abstinenser bl.a. bli litt mer lykkelig og hippies, uten å ha røyket, men da dukker søvnproblemene opp. Igjen. Alkohol har den egenskapen at den går raskt ut av blodet straks du er edru igjen. Har ingen link, ring rus-telefonen og spør om noen lurer, men tviler på at de vet så mye, de sitter kun der for å gi råd, til å moderere eller kutte ut rus.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 11. oktober 2007 #72 Skrevet 11. oktober 2007 Du siste gjest - du må skille mellom bruk og misbruk. Det er det folk sliter med. De forstår at det er et skille mellom bruk og misbruk når det gjelder alkohol, men med en gang det nevnes hasj så tenker de misbruk. Og da blir utgangspunktet for diskusjonen egentlig helt feil. Man er ikke narkoman og lager problemer for familien sin fordi om man kanskje røyker en bønne i ny og ne, like ofte som f.eks. jeg drikker vin... hvilket er under ti ganger pr år. Og kalle all hasjrøyking for misbruk vil således kunne sidestilles med å kalle meg alkoholiker. Skjønner du? Hei igjen. Spørsmålet her var om man ble avhengig av Hasj, og det har jeg hatt levende bevis på opp til flere ganger at man blir. Og klart det er misbruk. For det første er dette ulovlig å holde på med!!! Så i det øyeblikket man røyker en bønne, er det misbruk. Og da kan vi komme inn på skadevirkninger i forhold til alkohol og om det også skulle forbys osv. . . Jeg bare forteller hva det gjør med familien jeg, om man blir avhengig. Jeg sier ikke at ale som røyker i ny og ne blir avhengig, men det som er sikkert er at alle som er avhengig begynte å røyke hasj litt sånn i ny og ne.. Er du ikke enig?
mysan Skrevet 11. oktober 2007 #73 Skrevet 11. oktober 2007 Selvfølgelig er jeg enig i at alle som misbruker rusmidler begynte i det små, enten det dreier seg om hasj eller alkohol eller andre ting. Jeg har selv levd i fjorten år med en alkoholiker og harunger som er/har vært rusmisbrukere, så jeg vet veldig godt hva det gjør med familien. Jeg vil bare til livs den holdningen folk har til alkohol som et ufarlig middel i forhold til hasjen som de ser på som portalen til helvete, og det uten unntak liksom. Hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan sikkert bli avhengig av hasj, enten det er fysisk eller psykisk på samme måte som med alkohol, men man er ikke narkoman fordi om man røyker noe mer enn man er alkoholiker hvis man drikker vin en gang i blant.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 11. oktober 2007 #74 Skrevet 11. oktober 2007 Hei igjen Mysan. Men da er vi jo egentlig helt enige da. Jeg er enig med deg i det du sier der. Men fremdeles er svaret mitt til trådstarter at man kan bli avhengig av hasj.
mysan Skrevet 11. oktober 2007 #75 Skrevet 11. oktober 2007 Det kan man bli, på den ene eller den andre måten, og kan jo spørre hvordan man definere avhengighet da. Er man avhengig hvis man bare røyker i helgene? Er man avhengig hvis man drikker hver helg?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #76 Skrevet 11. oktober 2007 Selvfølgelig er jeg enig i at alle som misbruker rusmidler begynte i det små, enten det dreier seg om hasj eller alkohol eller andre ting. Jeg har selv levd i fjorten år med en alkoholiker og harunger som er/har vært rusmisbrukere, så jeg vet veldig godt hva det gjør med familien. Jeg vil bare til livs den holdningen folk har til alkohol som et ufarlig middel i forhold til hasjen som de ser på som portalen til helvete, og det uten unntak liksom. Hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan sikkert bli avhengig av hasj, enten det er fysisk eller psykisk på samme måte som med alkohol, men man er ikke narkoman fordi om man røyker noe mer enn man er alkoholiker hvis man drikker vin en gang i blant. I nesten hvert innlegg nevner du alkoholen. Dette er en diskusjon om hasj. Vi kan gjerne ha en egen diskusjon ang alkohol, men ikke sammenlikn hasj med alkohol. For det blir to helt ulike diskusjoner til tross for at begge kan ha store skadevirkninger..... Alle utsagn som ufarliggjør et ulovlig rusmiddel gjør det lettere for enkelte å gå til det skrittet å bli lovbrytere bare for å oppnå en rus. Det betyr ikke at alle blir avhengige, men det betyr at noen av de som prøver vil bli avhengige. Det store spørsmålet er hvem som sitter igjen med skjegget i postkassa. Jeg tror det er de unge som leser dette og heller velger å tro på den delen med moro og fest, i stedet for å se på det som skrives om skadevirkningene. For det er en realitet...
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #77 Skrevet 11. oktober 2007 Er man avhengig hvis man bare røyker i helgene? Er man avhengig hvis man drikker hver helg? Nei det er man ikke. Svarer nei på begge spørsmålene.
Sans Skrevet 12. oktober 2007 #78 Skrevet 12. oktober 2007 Nå snakkes det mye om avhengighet og misbruk osv... Det er viktig at det ikke settes likhetstegn mellom avhengighet og misbruk! Man trenger ikke være avhengig av noe for å misbruke det. Forøvrig signerer jeg denne: Og klart det er misbruk. For det første er dette ulovlig å holde på med!!! Så i det øyeblikket man røyker en bønne, er det misbruk. Og da kan vi komme inn på skadevirkninger i forhold til alkohol og om det også skulle forbys osv. . . Ja, alkohol er skadelig, og jeg liker ikke fulle mennesker, men det var hasj denne diskusjonen var om. Og hasj ER ulovlig! Og det ER skadelig. Og da skjønner jeg ikke hvorfor man må diskutere hvorvidt man bør røyke det eller ikke. (Og til en som spurte om jeg syntes hun var stupid om hun røyket hasj. Jeg gjør nok det. Men det er ditt liv, og min mening om dine handlinger har ingenting å si for noen av oss. Men i mitt hode så er det å røyke hasj en stupid handling. Og jeg har heller ingen interesse av å ha mennesker som driver med det i livet mitt. Sånn er det bare. Og det vil finnes mange som er enige med meg, og mange som er uenige med meg.)
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #79 Skrevet 12. oktober 2007 Ja, alkohol er skadelig, og jeg liker ikke fulle mennesker, men det var hasj denne diskusjonen var om. Og hasj ER ulovlig! Og det ER skadelig. Og da skjønner jeg ikke hvorfor man må diskutere hvorvidt man bør røyke det eller ikke. At det er ulovlig er da fullstendig irrelevant. Det som er interessant er om det er moralsk positivt, negativt eller nøytralt. Etter min mening er hasjrøyking en moralsk nøytral handling - den skader ingen (annet enn eventuelt en selv) og er derfor moralsk tillat. Hva norsk lov sier er knekkende likegyldig, annet enn ved en vurdering av risiko for å bli tatt. I konklusjon kan vi vel si at det er ingenting i veien med å røyke hasj en gang i blant, men det bør ikke ta overhånd. Måtehold gjelder her som i de fleste andre sammenenger.
Sans Skrevet 12. oktober 2007 #80 Skrevet 12. oktober 2007 At det er ulovlig er da fullstendig irrelevant. Det som er interessant er om det er moralsk positivt, negativt eller nøytralt. Etter min mening er hasjrøyking en moralsk nøytral handling - den skader ingen (annet enn eventuelt en selv) og er derfor moralsk tillat. Hvordan kan det være moralsk tillatt å støtte en industri der flesteparten er tapere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå