Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #41 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg kommer nok til å være en av de sære foreldrene som kommer til å nekte og sende med evt ungdom alkohol. Det er 18 års grense for en grunn, dessuten har jeg opplevd min del av venniner o.s.v som har havnet uttpå diverse greier så jeg holder meg unna.
Gjest milkyway Skrevet 9. oktober 2007 #42 Skrevet 9. oktober 2007 Ser for meg at foreldre begynte å gi ungene sine bittelitt hasj sånn at de visste at de ikke røykte mye. Neida, fra spøk til alvor, jeg tror mye av problemet, er at foreldre i dag tar ganske lett på at ungdommen drikker alkohol. For noen er det spennende å bryte grenser, og hva kommer etter alkohol? Jeg synes det er ganske spesielt at noen foreldre lar ungene sine smake alkohol hjemme i 15-16 års alder, og at foreldrene sender med dem vinflasker på fest... For min egen del brøyt jeg en grense etter hasjen, noe jeg sa jeg aldri skulle gjøre. Ble kjempeskuffet over meg selv, innså alvoret og skal aldri røre det igjen noen sinne. En er jo i koma i dagesvis etterpå, og blir ikke seg selv igjen før de dagene har gått, på en negativ måte. (noe kan jo føre til at du ikke blir den samme på en positiv måte, men jeg vil ikke ta risken)
Sans Skrevet 9. oktober 2007 #43 Skrevet 9. oktober 2007 Å sidestille det å røyke hasj med "småkriminelle ting som å gå over gata på rødt lys", er rett og slett stupid. Hasj ødelegger hjernen. Hasj roter rundt i kroppens hormonsystem. Uansett; jeg synes det er helt i orden at man per definisjon er kriminell om man røyker hasj. Jeg synes det er flott at hasj er ulovlig! Og når det kommer til alkohol; å drikke masse alkohol og bli full er usjarmerende det også, og ikke bra for kroppen, men det er lov. Selv tar jeg avstand fra misbruk av alkohol, og min toleransegrense er lav. Og en annen ting; jeg prøvde vel strengt tatt hasj FØR jeg begynte å drikke. Mye lettere å få tak i, faktisk. Og billig. Så at alkohol er inngangsporten, stemmer faktisk ikke alltid, jeg kjenner mange andre som gjorde det i samme rekkefølge som meg. Og til foreldre som sender med alkohol; hvorfor ikke bare se tenåringen dypt inn i øynene og si "det er helt i orden at du drikker deg snydens". Tåpelig.
Gjest milkyway Skrevet 9. oktober 2007 #44 Skrevet 9. oktober 2007 Ja så stupid. Jeg er stupid siden jeg røyker iblant, riktig? Slutt med den herskerteknikken, er du grei. Det ER faktisk ikke så langt fra sannheten hvis du tenker på det. Hasj ødelegger DEG SELV (på sikt). Du får ikke lyst til å skade noen når du har røyket. Det er KUN DEG SELV det går utover. Aight? Så skal vi se. Hva går kryssing av rødt lys utover? Å nei, plutselig kom det en bil likevel. Person skadet, bilfører sitter igjen med drepende samvittighet, pluss en klekkelig bot fordi det er hans feil uansett. Nedlastning sier seg selv, er tyveri. Du stjeler fra artister som har slitt i årevis med å komme der de er i dag, du elsker dem, likevel stjeler du sangene fra dem som en simpel tjuv. Er dette bedre enn å sitte noen få gode venner og røyke litt og slappe av og ha det koselig sammen? Det lurer jeg på.
Gjest milkyway Skrevet 9. oktober 2007 #45 Skrevet 9. oktober 2007 Og til dem som sa at det sliter på fruktbarheten, det var merkelig da, at ei som gikk i klassen min (på p-piller) og røykte hasj hver bidige dag, dro hjem i friminuttene for å gjøre det tilogmed, ble gravid? Ja hun sluttet tvert på dagen, hvis noen lurte. Ville bare få fram det at det holder ikke. I noen tilfeller, ja, men det er ikke alltid så ille som media har fått dere til å tro. Nå framstår jeg vel som den narkisen her, men som sagt tidligere - jeg gjør det skjeldent. Jeg blir bare ganske oppgitt av trangsynheten som velter rundt her.
mysan Skrevet 9. oktober 2007 #46 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er helt inforstått med at hasj er farlig. For noen er det kanskje farlig selv ved sjelden bruk. Det jeg blir litt provosert av er folk som tar avstand fra andres hasjrøyking "fordi det er ulovlig", når virkeligheten er at de faktisk tror det er portalen til narkohelvetet. Når man så påpeker at de fleste som røyker antakelig ikke misbruker, så kommer det med loven inn som et argument. Når man da, som milkyway, påpeker andre lovbrudd som folk gladelig begår i hytt og pine, SÅ kommer farligheten ved hasj inn. Jeg er nokså overbevist om at alkohol er minst like farlig som hasj, og enkelte mener faktisk at det er farligere også, men HER er det ingen som fordømmer noen for stupide valg osv.... hvor er konsekvensen? Er hasj farlig KUN fordi det er ulovlig, eller...? Skjønner ikke tankerekkene...
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #47 Skrevet 9. oktober 2007 For min egen del brøyt jeg en grense etter hasjen, noe jeg sa jeg aldri skulle gjøre. Ble kjempeskuffet over meg selv, innså alvoret og skal aldri røre det igjen noen sinne. En er jo i koma i dagesvis etterpå, og blir ikke seg selv igjen før de dagene har gått, på en negativ måte. (noe kan jo føre til at du ikke blir den samme på en positiv måte, men jeg vil ikke ta risken) Skjønner. Men slik jeg leser innlegget ditt, har du kommet deg gjennom disse problemene nå (?), og det synes jeg det står stor respekt av. Personlig blir jeg ganske irritert over folk som fordømmer andre uten å sette seg inn i hva eller hvorfor personen sliter. Det blir litt som med "Jeppe på berget".
Snasen Skrevet 9. oktober 2007 #48 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg håper virkelig at man slutter å avkriminalisere og ufarliggjøre hasjrøyking snart.Den er fordummende.... La Guapa Vet du. politiet har andre ting å gjøre enn å ta seg av de som røyker seg en i blandt. Faktisk så tror jeg dem driter i det. De har andre ting å gjøre. Som å sette folk i fyllearresten.
Snasen Skrevet 9. oktober 2007 #49 Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Å sidestille det å røyke hasj med "småkriminelle ting som å gå over gata på rødt lys", er rett og slett stupid. Hasj ødelegger hjernen. Hasj roter rundt i kroppens hormonsystem. Uansett; jeg synes det er helt i orden at man per definisjon er kriminell om man røyker hasj. Jeg synes det er flott at hasj er ulovlig! Og når det kommer til alkohol; å drikke masse alkohol og bli full er usjarmerende det også, og ikke bra for kroppen, men det er lov. Selv tar jeg avstand fra misbruk av alkohol, og min toleransegrense er lav. Og en annen ting; jeg prøvde vel strengt tatt hasj FØR jeg begynte å drikke. Mye lettere å få tak i, faktisk. Og billig. Så at alkohol er inngangsporten, stemmer faktisk ikke alltid, jeg kjenner mange andre som gjorde det i samme rekkefølge som meg. Og til foreldre som sender med alkohol; hvorfor ikke bare se tenåringen dypt inn i øynene og si "det er helt i orden at du drikker deg snydens". Tåpelig. Hvordan roter det nå med hormonsystemet? det har jeg aldri hørt før i allefall. Kan du forklare det?? Det ødelegger ikke hjernen som alkohol. det sløver den ned, ja, men ødelegger ikke, som i f,eks herper den. Uansett, du drikker alkohol, sant... Med andre ord. Du er ikke noe bedre når det kommer til sunne her i allefall. Kanskje du har loven på din side, men hva så. Loven gjør ikke noe med folk som røyker seg litt innimellom. Hasj er mer eller mindre lov. Det er bare på papiret det ikke er det. Så lenge det ikke går over store doser. Endret 9. oktober 2007 av Snasen
Mann 42 Skrevet 9. oktober 2007 #50 Skrevet 9. oktober 2007 Probleme du skisserer kan løses ved å legalisere og deretter innføre restriksjoner, sånn som vi gjør med alkoholen. Jeg syns ikke man skal legalisere dette. Det er ganske skadelig, og jeg vet om mange som har fått seg en psykisk knekk etter å ha rusa seg på hasj. Jeg har kjennskap til flere som har utviklet ganske tunge angstproblemer, og som fikk sitt første store angstanfall i hasjrus. Det er forøvrig bemerket i faglitteraturen også. Forøvrig syns jeg mange av dem som røyker mye over tid, etter hvert blir ganske tette i nøtta. Jeg kan ikke helt se at denne rusen er ufarlig.
Gjest milkyway Skrevet 9. oktober 2007 #51 Skrevet 9. oktober 2007 Hør på politimester egil dere, så går alt bra.
mysan Skrevet 9. oktober 2007 #52 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg syns ikke man skal legalisere dette. Det er ganske skadelig, og jeg vet om mange som har fått seg en psykisk knekk etter å ha rusa seg på hasj. Jeg har kjennskap til flere som har utviklet ganske tunge angstproblemer, og som fikk sitt første store angstanfall i hasjrus. Det er forøvrig bemerket i faglitteraturen også. Forøvrig syns jeg mange av dem som røyker mye over tid, etter hvert blir ganske tette i nøtta. Jeg kan ikke helt se at denne rusen er ufarlig. Alkoholen er heller ikke ufarlig. Burde ikke den strengt tatt også kriminaliseres, hvis det er farlighetsgraden som skal bestemme hva som skal være lov og ikke? Ja, det skjer at folk for psykoser av hasjen, det skjer av alkohol også, men det er det ingen som snakker om. Og det ingen tenker på er at alle de som har fått psykiske lidelser av hasj og annen dritt har fått det selv om stoffene er forbudt. Forbud hjelper ikke. Vil folk ruse seg, så gjør de det.
Gjest StockDama Skrevet 9. oktober 2007 #53 Skrevet 9. oktober 2007 Politimester Egil er bare ekkel. Og det finnes forresten vel så mange skadelige effekter fra alkohol og sigaretter....men det er vel bare bænkers, så dytter vi de rapportene under teppet siden staten tjener grassiøst på det.
Mann 42 Skrevet 9. oktober 2007 #54 Skrevet 9. oktober 2007 Vel, jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal innarbeide enda flere skadelige rusmidler i reportoaret. Greit, vi har alko, og det er både temmelig innarbeidet og lett å lage selv, så det blir man ikke kvitt. Og det er vel ingen tvil om at det også er skadelig, både fysisk og psykisk. Skadeligheta på kortere sikt består først og fremst i at folk gjør mye dumt når de er rusa, de mister vurderingsevne, de mister koordinasjonsevne, og de blir temmelig ukritisk i fht egne grenser. Alt dette gjelder for alle rusmidler. Det går over min fatteevne at noen skulle ønske å få flere potensielt skadelige midler i vanlig bruk. Er det for at alle skal finne sitt "rette" dop, så de kan ruse seg maksimalt, eller? Hvor tenker dere dere at man skal trekke grensene, forøvrig? Vil dere ha fullt frislepp, eller er det bare den elskede chillumen deres som skal legaliseres? Hva med kokain, speed og exstacy? Noen psykiske skadevirkninger er det jo, men det har man jo med alko også.
mysan Skrevet 9. oktober 2007 #55 Skrevet 9. oktober 2007 Det er ikke snakk om frislepp, men restriksjoner som de vi har på alkohol i dag. Noen vil bli misbrukere, som de blir i dag, det får man neppe gjort noe med. Det man unngår er at man stemples som kriminell og at politiet bruker knappe ressurser på å jage brukere med en liten brun klump i lomma.
Mann 42 Skrevet 9. oktober 2007 #56 Skrevet 9. oktober 2007 noen grunn til at man ikke skal utvide det? Det er jo mange som syns at det burde være ganske uproblematisk å ta seg en liten stripe på lørdagskvelden. BAre tull at politiet skal bruke knappe ressurser på å jage etter folk med et par gram hvitt pulver i lomma.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. oktober 2007 #57 Skrevet 9. oktober 2007 Selvsagt er det mange det aldri går galt med, men samtidig er det veldig mange som får psykiske problemer senere. Og slik jeg har lest i følge mange studier; sjansen er flere titalls prosent større for å få psykiske lidelser dersom du har røykt hasj. Og enda større om du har brukt hasj hyppig. Med andre ord; for enkelte vil det holde å røyke hasj noen få ganger. Man kan vel også spørre seg om de som røyker hasj også i utgangspunktet er en utsatt gruppe i forhold til psykiske problemer. Tror enda ikke de har kommet til en entydig konklusjon om hva som kommer først; hasjen eller psykosen. Det kan nok også variere. Jeg ville nå uansett ikke tatt sjansen, siden det er sannsynlig at sjansen for å bli syk øker dersom man røyker hasj. Har også hørt fra folk som jobber med psykoser, at hasj har en mer negativ påvirkning i forhold til psykoser enn f.eks. amfetamin hos en med allerede diagnostisert schizofreni. Vet ikke noe om hva forskning sier om dette, men vet noen har gjort sine observasjoner. Gjelder dette alkohol også, eller? Det er jo tross alt et av de farligste rusmidlene vi har. Jeg tror også at alkohol er undervurdert i forhold til farlighet. Når man tenker på avhengighet, fosterskader, ulykker, impulsive selvmord, vold, leverskader osv. Men jeg vil likevel si at det er lettere å bruke alkohol med måte enn ved hasjbruk. Det er antakeligvis ikke særlig skadelig å ta seg et glass vin i ny og ne. Hasj forblir f.eks. i kroppen langt lengre enn alkohol. Nå har dette kanskje med forbudet i Norge å gjøre, men har også en følelse av at det å røyke hasj her, gjør at man lettere havner i belastede miljøer, som kan føre med seg andre farer. Probleme du skisserer kan løses ved å legalisere og deretter innføre restriksjoner, sånn som vi gjør med alkoholen. Som flere nevner, så ser jeg ikke hvorfor det skal innføres flere skadelige rusmidler enn hva vi allerede har.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #58 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg våger å påstå at samtlige startet med alkohol FØR de startet med hasj, og at de gjerne var påvirket av alkoholen da de tok beslutningen om å prøve hasjen. I dag tror jeg flere starter rett på extacy og kokain, og da også gjerne etter at de først har senket hemningene sine med alkohol. Det har de helt sikkert. Men nå er det en gang slik her i landet at alkohol er lovlig, og det blir en helt annen diskusjon. Og det kan helt klart diskuteres om alkohol ville blitt lovlig her til lands om det var et "nytt" rusmiddel.... Jeg skjønner allikevel ikke foreldre som sier til barna sine at dette ikke er farlig. Hvorfor ikke vise dem fakta, og så forsøke å fortelle dem om alt det fantastiske de heller kan gjøre med tiden sin i stedet for å drive på med idiotiske ting som det faktisk da er å ruse seg. Det er vel ingen som på noen måte kan forsvare sin egen bruk av narkotika om det ikke er av medisinske årsaker? De argumentene vil jeg gjerne høre, for jeg tror ingen er store og viktige nok til å forsvare bruken. Tenk så mange mennesker som har fått ødelagt livene sine pga rus. Inkludert alkohol, men å begynne å si at hasj er ok bare fordi alkohol også er lovlig, det balir jo bare teit..
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #59 Skrevet 9. oktober 2007 Det er vel ingen som på noen måte kan forsvare sin egen bruk av narkotika om det ikke er av medisinske årsaker? De argumentene vil jeg gjerne høre, for jeg tror ingen er store og viktige nok til å forsvare bruken. Det er gøy. Jeg kan ikke uttrykke med ord alle de fantastiske stundene jeg hadde med rusmilder som 19-20-åring. Nå har tiden gått og jeg tar meg nødigst en øl eller tre. Ikke av noen spesiell grunn; jeg har vel bare blitt mer voksen og festene har blitt færre. Men jeg ser tilbake på min ruskarriere utelukkende med glede. Ingen dårlige opplevelser her i gården.
mysan Skrevet 10. oktober 2007 #60 Skrevet 10. oktober 2007 Det er vel ingen som på noen måte kan forsvare sin egen bruk av narkotika om det ikke er av medisinske årsaker? De som tester ut narkotika gjør det nok for spenningen og opprøret sin skyld. De som blir i misbruket har veldig ofte psykiske problemer som de føler at dopet de velger hjelper mot. Det dreier seg ofte om selvmedisinering i en eller annen form. For min del måtte gjerne alt som heter rusmidler, inkl avhengighetsskapende stoffer som nikotin og coffein gjerne forsvinne fra jorda for all fremtid, men jeg tror ikke at... dvs jeg VET at forbud ikke hjelper. Det har vi jo sett i over førti år her i landet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå