Gå til innhold

Hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gjelder dette alkohol også, eller? Det er jo tross alt et av de farligste rusmidlene vi har.

Nå er det jo ikke dette debatten skulle handle om, men jeg vil svare uansett...

Hasj er forbudt ved lov i Norge, det er ikke alkohol. Selv tar jeg meg gjerne et glass vin eller to. Når det er sagt, så går jeg ikke på byen sammen med mennesker jeg vet blir ubehagelige når de drikker, og treffer jeg de tilfeldigvis, holder jeg meg unna så godt jeg kan. Men jeg gidder ikke henge med mennesker som holder på med noe jeg mener er så unødvendig, som i tillegg er forbudt ved lov. Jeg har klare meninger om hva som er greit i så måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å holde meg innenfor norsk lov jeg. Alkohol er lov, hasj er ikke lov. Simple as that.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg liker å holde meg innenfor norsk lov jeg. Alkohol er lov, hasj er ikke lov. Simple as that.

Så hvis du f.eks. bodde i Amsterdam så ville du ment noe helt annet?

Jeg er også for å holde meg til norsk lov, selv om jeg har en ganske klar mening om kunstige skiller og voksnes dop kontra barnas etc. Men men ... jeg kan jo smykke meg med at jeg slipper å skifte mening etter hvor jeg er i verden siden jeg ser på rus i seg selv som usunt, enten det er alkohol (som er MYE mer skadelig enn hasj dersom man drikker nok til å få blackout. Det er hjernecelle killeren det) eller hasj eller annet.

Skrevet (endret)

for en enkel måte å tenke på når det er bevist at alkohol er både mer psykisk og fysisk skadelig enn alkohol.

da burde du unngå begge deler syns jeg. selvom alkohol er lov.

det er ikke alt som er lov som er bra. det har vel til og med du skjønt?'

edit: som blondie skriver om amsterdam. syns jeg ser deg der tex. :skratte:

Endret av Snasen
Skrevet

Er så enkel som at jeg liker verken alkohol eller noen andre form for stoff, og heller ikke røyk.

Jeg ser ikke noe galt i å ta seg et glass vin til maten f.eks. Det har noe med smaken på maten å gjøre, og at det smaker bedre.

Derimot så er jeg ikke glad i folk som drikker seg fulle og enda mindre glad i folk som drikker så mye at de får blackout.

Gjest Moncler
Skrevet
Jeg kjenner noen dealere, og de er noen av de snilleste menneskene jeg har møtt.

Men de er det vel kanskje ikke mange av, men ville bare si det, så ikke alle tror at alle dealere er onde mennesker.

Jeg tviler ikke, smuglere, skattesnytere og fyllekjørere er også stort sett verdens snilleste mennesker.

Skrevet
Jeg tviler ikke, smuglere, skattesnytere og fyllekjørere er også stort sett verdens snilleste mennesker.

Forskjellen er at skattesnytere og fyllekjørere gjør ting som går ut over andre mennesker, mens dealere selger en vare til frivillige kjøpere. Og ja, det er frivillig selv om kjøperen er avhengig.

Gjest milkyway
Skrevet

Etter egen erfaring; Nei. Røykte selv hver eneste dag i fjor, hele tiden. Ikke fordi jeg følte jeg måtte, men fordi jeg fikk det "servert" hos de jeg var hos. Så ble det mindre og mindre, trengte ikke noe rehab for å gå lei av det og innse at dette ikke var lurt hver dag. Nå gjør jeg det bare en skjelden gang, mest for å hente kreativitet til maleriene mine, få en orgasmisk opplevelse utav musikk eller rett og slett bare kose meg med venner. Har ikke noe problem med å innrømme det, synes det er flauere å innrømme jeg liker å drikke avogtil, for da blir jeg iallfall idiot. Har en røykt, gidder en som regel ikke å gjøre alle de dumme tingene en gjør når en har drukket.

Skrevet
Forskjellen er at skattesnytere og fyllekjørere gjør ting som går ut over andre mennesker, mens dealere selger en vare til frivillige kjøpere. Og ja, det er frivillig selv om kjøperen er avhengig.

Men selv om det finnes enkelte som dyrker hjemme, og selger det, så er det for det meste smuglet inn.

Bruker man illegale rusmidler, uansett hva man ellers mener om dopen i seg selv, så understøtter man også organisert kriminalitet. Og det er den samme organiserte kriminaliteten som står for traficking og smugling av harde stoffer.

Så jeg kjøper ikke riktig påstanden om at dette er en privat sak og at det ikke skader noen andre enn evt den som bruker hasjen selv. Det påvirker også oss andre fordi det gir fotfeste for organisert kriminalitet.

Skrevet
Og tobakk er ikke engang noe rusmiddel: Den eneste effekten av å ta en røyk når du er skikkelig innrøkt, er at du tilfresstiller røyksuget. Hadde det vært en koselig liten rus med i bildet, også, så hadde det antakelig vært mye værre.

Jo, man får en slags rus av nikotin. Ikke akkurat en "ut av dæ sjæl-opplevelse", men nikotin får en til å slappe av, stimulerer pulsen og innsnevrer blodårene i ansiktet, men de mest viktige effekten er i hjernen der den øker kortikalsk aktivering og får en til å følge seg mer opplagt.

Skrevet
Men selv om det finnes enkelte som dyrker hjemme, og selger det, så er det for det meste smuglet inn.

Bruker man illegale rusmidler, uansett hva man ellers mener om dopen i seg selv, så understøtter man også organisert kriminalitet. Og det er den samme organiserte kriminaliteten som står for traficking og smugling av harde stoffer.

Så jeg kjøper ikke riktig påstanden om at dette er en privat sak og at det ikke skader noen andre enn evt den som bruker hasjen selv. Det påvirker også oss andre fordi det gir fotfeste for organisert kriminalitet.

Probleme du skisserer kan løses ved å legalisere og deretter innføre restriksjoner, sånn som vi gjør med alkoholen.

Skrevet
THC, virkestoffet i hasj, tar over som neurotransmitter i hjernen, det vil si at det tar over som det stoffet som sender signaler mellom hjernecellene. Det sier seg selv at det er skadelig. Selvsagt er det mange det aldri går galt med, men samtidig er det veldig mange som får psykiske problemer senere. Og slik jeg har lest i følge mange studier; sjansen er flere titalls prosent større for å få psykiske lidelser dersom du har røykt hasj. Og enda større om du har brukt hasj hyppig. Med andre ord; for enkelte vil det holde å røyke hasj noen få ganger.

I tillegg blir hasj enda farligere for unge mennesker, der hjernen ikke er ferdig utviklet enda.

Selvfølgelig kan man overvinne fysisk avhengighet, det er den mentale som er verst. Men hvorfor i alle dager ta sjansen???

Kan også nevne det at hasj virker inn på det hormonelle i kroppen, og blant annet senker fruktbarheten. Og da er det som med alt annet; for noen vil alt stabilisere seg når en slutter, for andre vil det for alltid bli problemer.

Og litt på siden: Jeg er så i mot hasj at jeg faktisk ikke gidder å ha mennesker som driver med det i livet mitt. Så i mot dop generelt. Jeg vil ikke ha personer i mitt liv som har så dårlig dømmekraft, rett og slett. (Jeg prøvde hasj i tenårene selv, det er jeg absolutt ikke stolt av, men jeg krever av mine nærmeste at de er såpass voksne og reflekterte at de ikke gjør en slik feil nå. Hva de har gjort i puberteten bryr jeg meg mindre om)

Så det så.

Vet du...dette synes jeg var et knakende godt svar.

Alle kan vel teste litt i ungdomstiden men jeg føler også at jeg ikke orker å ha en slik venneflokk nå.

Narkotika er ikke noe jeg ønsker å ha befatning med i noen form nå når jeg er mamma og familiemenneske.

Jeg håper virkelig at man slutter å avkriminalisere og ufarliggjøre hasjrøyking snart.Den er fordummende....

La Guapa

Skrevet
Jeg håper virkelig at man slutter å avkriminalisere og ufarliggjøre hasjrøyking snart.Den er fordummende....

La Guapa

Nå er man per definisjon kriminell om man røyker hasj i dag, så jeg vet ikke helt hva du mener med dette utsagnet.

Jeg for min del synes det er helt lavmål at man skal anses som kriminiell fordi om man har et rusproblem, og at politiet skal bruke sine knappe ressurser på å jage narkomane rundt i gatene, når det finnes så mye større og verre saker og ta tak i.

Men jakten på narkomane og beslag og bøtelegging lager jo fine tall på politiets oppklaringsstatistikk, så de synes kanskje det er verdt tjaset.

Ellers er jeg forbauset over folks avslappede holdning til alkohol, når man vet hvor farlig dette stoffet er. Kun fordi det er lovlig.

Hadde alkohol vært et nytt rusmiddel i dag ville det blitt forbudt på flekken og havnet sammen med heroin på narkolista. SÅ farlig er det faktisk.

Det er forskjell på bruk og misbruk, det vil det alltid være, og det vil alltid finnes misbrukere.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk begynner med hasj ene og alene fori det er forbudt jeg. Men heller ikke med tanke på de psykiske effektene det kan få.

Og hvor smart er det å sitte og nærmest bagatellisere bruken av det til unge mennesker? Det syns jeg tyder på mangel på intellegens jeg. Ærlig talt, vi vil vel alle ha et samfunn fri for narkomane? Eller er jeg helt på jordet da? Det er i alle fall det jeg har intrykk av. Alle syns så synd på dem og vi vil helst ikke se for mye av dem.

Hvor mange av diss tror dere begynnte så uskyldig med litt hasjrøyking på rommet hjemme? Flere enn vi aner tror jeg.

Har man først brutt barriæren med å prøve et slikt rusmiddel er det veldig lett å gå over til noe sterkere når man først har gått over dørstokken til rusverdenne.

Medisinske årsaker for moderat bruk blir en helt annen diskusjon for meg.

Gjest Jenna88
Skrevet
Blir man avhengig av hasj? Foreldrene mine sier det, lærte det på skolen og, men svært mange sier at man ikke blir avhengig (mest ungdommer som også er for hasj etter min erfaring).

Men hvis man ikke blir avhengig og kan slutte når man vil (slik dem sier) hvorfor holder da folk på med det?

Jeg har aldri prøvd hasj, men flere av venninnene mine har prøvd det. Opptil flere ganger. De fleste nøyde seg med litt festrøyking, og ingen er avhengige av det i dag.

Personlig synes jeg bare det er dumt. Men jeg tror ikke en blir avhengig etter å ha prøvd ett par ganger(?) På den annen side, alt er individuelt. Noen blir sikkert lettere avhengig enn andre.

Skrevet
Hvor mange av diss tror dere begynnte så uskyldig med litt hasjrøyking på rommet hjemme? Flere enn vi aner tror jeg.

Har man først brutt barriæren med å prøve et slikt rusmiddel er det veldig lett å gå over til noe sterkere når man først har gått over dørstokken til rusverdenne.

Jeg våger å påstå at samtlige startet med alkohol FØR de startet med hasj, og at de gjerne var påvirket av alkoholen da de tok beslutningen om å prøve hasjen.

I dag tror jeg flere starter rett på extacy og kokain, og da også gjerne etter at de først har senket hemningene sine med alkohol.

Gjest milkyway
Skrevet

Skal vi begynne å gå inn på argumentet "fordi det er ulovlig" kan vel dere si med hjerte på hånda dere aldri har labba over et veikryss på rødt lys, om det var aldri så få biler der, eller lastet ned noe fra internett, og andre småkriminelle ting?

Skrevet

Godt poeng, Milky Way.

For ikke å snakke om å ta med seg mer enn kvota si av både alkohol og sigg over landegrensene.

Eller hva med å sende med 16-åringen sin en flaske vin på fest "for da vet vi i hvert fall hva hun drikker"? Det finnes noen sånne der ute også...

Gjest Jenna88
Skrevet
Godt poeng, Milky Way.

For ikke å snakke om å ta med seg mer enn kvota si av både alkohol og sigg over landegrensene.

Eller hva med å sende med 16-åringen sin en flaske vin på fest "for da vet vi i hvert fall hva hun drikker"? Det finnes noen sånne der ute også...

Ser for meg at foreldre begynte å gi ungene sine bittelitt hasj sånn at de visste at de ikke røykte mye. :fnise: Neida, fra spøk til alvor, jeg tror mye av problemet, er at foreldre i dag tar ganske lett på at ungdommen drikker alkohol.

For noen er det spennende å bryte grenser, og hva kommer etter alkohol? Jeg synes det er ganske spesielt at noen foreldre lar ungene sine smake alkohol hjemme i 15-16 års alder, og at foreldrene sender med dem vinflasker på fest...

Skrevet

Det er lovbrudd men jeg tror det forekommer oftere enn folk vil innrømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...