Gå til innhold

Hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir man avhengig av hasj? Foreldrene mine sier det, lærte det på skolen og, men svært mange sier at man ikke blir avhengig (mest ungdommer som også er for hasj etter min erfaring).

Men hvis man ikke blir avhengig og kan slutte når man vil (slik dem sier) hvorfor holder da folk på med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir nok ikke fysisk avhengig. Men psykisk kan man jo bli avhengig av absolutt alt, inkludert hasj.

Selv er jeg avhengig av å lese KG hver dag, fordi det er morsomt og lærerikt. Så da gjør jeg det. Hvorfor ikke, liksom? Det samme tenker sikkert de som røyker hasj regelmessig.

Skrevet

Du får ikke fysisk avhengighet av hasj, men det betyr bare at du ikke får noe videre fysiske abstinenser hvis du slutter. Men psykisk avhengighet er minst like ille.

Eksempel: Nikotinavhengighet: Det er færre som klarer å slutte med røyk, enn de som klarer å slutte med heroin.

Fysisk avhengighet er i grunnen svært oppskrytt, og alle junkier kan fortelle deg dette: Enhver kan bli rusfri nesten når det skal være, det er røft, men ikke verre enn at det går. Problemet er å forbli rusfri. Og det er pga den psykiske avhengigheten. Psykisk avhengighet kan du slite med i flere år etter at du har slutta med det du er avhengig av, så det er temmelig dumt å bagatellisere det.

Da jeg slutta med tobakk selv, hadde jeg det kronisk ganske ille mesteparten av tida i flere måneder, til tross for plaster og tyggegummi. Så roet det seg litt ned, og jeg gikk bare på veggen av og til de neste 2 åra. Så en dag oppdaget jeg at jeg ikke hadde det minste lyst på røyk, hadde ikke hatt det på mange måneder, og kunne faktisk ikke tenkt meg å starta igjen, uansett hva. Og tobakk er ikke engang noe rusmiddel: Den eneste effekten av å ta en røyk når du er skikkelig innrøkt, er at du tilfresstiller røyksuget. Hadde det vært en koselig liten rus med i bildet, også, så hadde det antakelig vært mye værre.

Skrevet

Alt dette gjelder for alkohol også, men det hindrer ikke det norske folk i å ta seg en fyllekule nå og da.

Det er ikke farlig å ta seg en rev en gang i blant heller.

Skrevet
Alt dette gjelder for alkohol også, men det hindrer ikke det norske folk i å ta seg en fyllekule nå og da.

Det er ikke farlig å ta seg en rev en gang i blant heller.

Det dreier seg om bruk eller misbruk. Og enkelte blir lettere misbrukere enn andre. Slikt vet man ikke på forhånd, men en god indikasjon kan være om man har rusmisbrukere i familien, enten det dreier seg om alkohol eller andre midler.

Skrevet (endret)

Man kan fint slutte hvis man vil med dette. Det er lettere enn å slutte med sigg.

Jeg sitter med en 'sigg' i kjeften nå. Det viktigste er å ta pauser på måneder, år, hva du føler for hvis du føler at du blir for fjern/lost.

Foreldrene dine mener at det sikkert er psykisk avhengighet. Ja, man blir det, men jeg syns ikke det er verre.

Endret av Snasen
Gjest Blondie65
Skrevet

Både når det gjelder alkohol og hasj gjelder det samme: for mye er av det onde.

Noen får faktisk problemer med psyken av hasj akkurat som noen ikke klarer å la være å drikke til fest. Riktignok er det få eller ingen som blir avhengig fysisk av hasj, men som flere har vært inne på kan man være psykisk avhengig av velværet.

Når det gjelder røyk generelt - altså både hasj og nikotin - så er det jo uansett ikke videre sunt for lunger og blodomløp så det er lurt å la være. Med begge deler.

Pr i dag er hasj også ulovlig og det betyr at for å få tak i det må du innom en luguber kjede av dealere som ender opp i noe du egentlig helst ikke vil ha noe med å gjøre.

Skrevet
all dop er dritt

jeg blir så glad når folk har så mye dypt å bidra med.

Gjest StockDama
Skrevet (endret)
Pr i dag er hasj også ulovlig og det betyr at for å få tak i det må du innom en luguber kjede av dealere som ender opp i noe du egentlig helst ikke vil ha noe med å gjøre.

Jeg kjenner noen dealere, og de er noen av de snilleste menneskene jeg har møtt.

Men de er det vel kanskje ikke mange av, men ville bare si det, så ikke alle tror at alle dealere er onde mennesker.

Endret av StockDama
Skrevet

Selvfølgelig er ikke dealerne onde mennesker. De er akkurat som oss andre, - forskjellige.

Skrevet

Dealeren er bra, pusheren er kjip.

"You know the dealer, the dealer is a man

With a lump of grass in his hand.

But the pusher is a monster

Not a natural man.

Don't bogart that joint, my friend!"

Skrevet
Don't bogart that joint, my friend!"

Pass it over to me! :forumtroll:

Skrevet
jeg blir så glad når folk har så mye dypt å bidra med.

Ja, enkelte ting kan sies uten overflødig bruk av ord.

Skrevet

THC, virkestoffet i hasj, tar over som neurotransmitter i hjernen, det vil si at det tar over som det stoffet som sender signaler mellom hjernecellene. Det sier seg selv at det er skadelig. Selvsagt er det mange det aldri går galt med, men samtidig er det veldig mange som får psykiske problemer senere. Og slik jeg har lest i følge mange studier; sjansen er flere titalls prosent større for å få psykiske lidelser dersom du har røykt hasj. Og enda større om du har brukt hasj hyppig. Med andre ord; for enkelte vil det holde å røyke hasj noen få ganger.

I tillegg blir hasj enda farligere for unge mennesker, der hjernen ikke er ferdig utviklet enda.

Selvfølgelig kan man overvinne fysisk avhengighet, det er den mentale som er verst. Men hvorfor i alle dager ta sjansen???

Kan også nevne det at hasj virker inn på det hormonelle i kroppen, og blant annet senker fruktbarheten. Og da er det som med alt annet; for noen vil alt stabilisere seg når en slutter, for andre vil det for alltid bli problemer.

Og litt på siden: Jeg er så i mot hasj at jeg faktisk ikke gidder å ha mennesker som driver med det i livet mitt. Så i mot dop generelt. Jeg vil ikke ha personer i mitt liv som har så dårlig dømmekraft, rett og slett. (Jeg prøvde hasj i tenårene selv, det er jeg absolutt ikke stolt av, men jeg krever av mine nærmeste at de er såpass voksne og reflekterte at de ikke gjør en slik feil nå. Hva de har gjort i puberteten bryr jeg meg mindre om)

Så det så.

Skrevet
Jeg er så i mot hasj at jeg faktisk ikke gidder å ha mennesker som driver med det i livet mitt. Så i mot dop generelt. Jeg vil ikke ha personer i mitt liv som har så dårlig dømmekraft, rett og slett.

Ditto.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg kjenner noen dealere, og de er noen av de snilleste menneskene jeg har møtt.

Men de er det vel kanskje ikke mange av, men ville bare si det, så ikke alle tror at alle dealere er onde mennesker.

Jepp. Og hvor fikk de dopet sitt fra da? Var de også hyggellige? Og de som de kjøpte det av igjen? Er det en "rød tråd garanti" helt frem til "bonden" på at alle er hyggelige og får betalt?

Skrevet
Jepp. Og hvor fikk de dopet sitt fra da? Var de også hyggellige? Og de som de kjøpte det av igjen? Er det en "rød tråd garanti" helt frem til "bonden" på at alle er hyggelige og får betalt?

Dealeren min når jeg drev med slikt dyrket selv hjemme i leiligheten sin. Imponerende set-up, faktisk.

Men jeg passet på å aldri være hjemme hos ham tilfelle det ble razzia :fnise:

Skrevet
Så i mot dop generelt. Jeg vil ikke ha personer i mitt liv som har så dårlig dømmekraft, rett og slett. (Jeg prøvde hasj i tenårene selv, det er jeg absolutt ikke stolt av, men jeg krever av mine nærmeste at de er såpass voksne og reflekterte at de ikke gjør en slik feil nå. Hva de har gjort i puberteten bryr jeg meg mindre om)

Så det så.

Gjelder dette alkohol også, eller? Det er jo tross alt et av de farligste rusmidlene vi har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...